מריו מונטי: אחרי הקיצוצים בממשלה - נתמקד בצמיחה

(עדכון) - ר"מ איטליה מתכונן לאישור סופי של תוכנית הצנע בהיקף 33 מיליארד אירו - וקורא לאיחוד האירופי להאיץ את הצמיחה ■ בהמשך היום בשווקים: מסיבת עיתונאים מיוחדת של נגידי הבנקים המרכזיים באירופה ובבריטניה; אובמה ינאם

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי אומר היום (ה') כי לאחר אישור סופי של תוכנית הצנע הגדולה במדינה, בהיקף 33 מיליארד אירו, הממשלה תתחיל להתמקד בצעדים להאצת הצמיחה בכלכלה השלישית בגודלה באירופה. את הדברים אמר מונטי לקראת ההצבעה הסופית בסנאט על תוכנית הצנע באיטליה.

ממשלת מונטי תערוך הצבעת אמון לפני ההצבעה על תוכנית הצנע; הממשלה נקטה במהלך דומה גם עם אישור התוכנית בפרלמנט האיטלקי (הבית התחתון) לפני כשבוע, וזאת על מנת למנוע וויכוחים מיותרים על כל סעיף וסעיף בתוכנית המוצעת, דבר שיכול לעכב את קבלת התוכנית שכלכלת איטליה כל כך צריכה לה.

המטרה היא שהתוכנית תאושר בשני בתי המחוקקים כבר לפני חג המולד החל במהלך סוף השבוע הקרוב. בעקבות המהלך, הסנאט האיטלקי צפוי לאשר בקלות את תוכנית הצנע.

תוכנית הקיצוצים כוללת העלאות מסים וקיצוץ בהוצאה הציבורית. לדברי מונטי, לאחר אישור תוכנית הקיצוצים הגדולה ממשלתו תתמקד בהאצת הצמיחה המדשדשת במדינה מזה כעשו. הוא הדגיש את הצורך בדיאלוג עם ועדי העובדים החזקים במשק האיטלקי, במטרה לערוך רפורמות בשוק העבודה.

מונטי שיגר גם מסר לאיחוד האירופי כשאמר שלא צריך להתמקד רק בתוכניות צנע אלא בצעדים להאצת הצמיחה באיחוד. הוא גם בירך את הבנק המרכזי האירופי על מתן ההלוואות האגרסיבי אתמול ליותר מ-500 בנקים באירופה, בסך של כמעט חצי טריליון אירו.

מונטי קיבל לידיו את תפקיד ראש ממשלת איטליה רק לפני כ-5 שבועות, כשהחליף את ראש הממשלה הקודם סילביו ברלוסקוני, שעל פי רוב האנליסטים הוא זה שאחראי על התדרדרותה של הכלכלה האיטלקית. מונטי הרכיב ממשלה שמורכבת ברובה מטכנוקרטים ועם תמיכה חוצה מפלגות באיטליה, ומאז הוא הצליח להעביר מספר תוכנית לטיפול במשבר כמו העלאות מיסים, קיצוץ בהוצאות ורפורמות בתחום הפנסיה.

שוקי המניות נסחרים היום בעליות לקראת ההצבעה באיטליה וכן לקראת פרסום נתוני מאקרו חשובים בארה"ב - נתוני צמיחה סופיים ברבעון השלישי של 2011, התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. בשווקים ממתינים גם בדריכות לקראת מסיבת העיתונאים המשותפת של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי והנגיד הבריטי מארווין קינג. גם נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי לנאום הערב (19:15) וללחוץ על הרפובליקנים להאריך את הטבות המס שישפיעו על 160 מיליון אמריקנים ועל הצמיחה בארה"ב כולה.