המשבר מחריף: ישראל עוצרת ייצוא ביטחוני לטורקיה

מערכת הביטחון הורתה לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות לבטל התקשרות עם חיל האוויר של טורקיה לאספקה של מערכות מודיעין אווירי בכ-140 מיליון דולר ■ בשתי החברות חוששים מנזק מהותי שישפיע על התוצאות הפיננסיות שלהן

הידרדרות נוספת ביחסים שבין ישראל לבין טורקיה: מערכת הביטחון הורתה לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות לבטל התקשרות עם חיל האוויר של טורקיה - לאספקה של מערכות מודיעין אווירי. מדובר בהסכם שעליו חתמו החברות אל-אופ ואלתא מערכות, שתיהן חברות שת של אלביט מערכות ושל התעשייה האווירית - בהתאמה. ההסכם משותף לשתי החברות והוא נחתם עם הטורקים בסוף 2009.

באלביט מערכות סירבו להתייחס היום לדברים והגיבו בשתיקה רועמת. גורמים ביטחוניים שמקורבים לנושא ידעו לספר כי משרד הביטחון נימק את ההוראה שניתנה לשתי החברות ב"שיקולים מדיניים" ובמסגרתה לא נאמר לנציגיהן כי רישיונות הייצוא שמאפשרים את המשך ביצוע העסקה - לא יחודשו.

החברות פנו בימים האחרונים בתרעומת אל מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, ואף העלו בפניו את הדרישה לפצות אותן על הנזק שעתיד להיגרם להן בשל ההחלטה לא לחדש את רישיונות הייצוא.

שני, כך נודע היום ל"גלובס", פתח בהידברות עם נציגי אלביט מערכות והתעשייה האווירית בניסיון להשיג הסדר שיירצה את המעורבים בעניין. הסדר כזה טרם הושג ובשתי החברות חוששים מנזק מהותי שישפיע על התוצאות הפיננסיות שלהן.

עם החתימה על ההסכם בין אל-אופ של אלביט ואלתא של תע"א לבין הרשויות בטורקיה סוכם שחלקה של אלביט יהיה הגדול ביותר בעסקה, בהיקף של כ-87 מיליון דולר וחלקה של תע"א יהיה כ-54 מיליון דולר. סך הכל היקף העסקה הוא כ-140 מיליון דולר ועל פי המתווה שלה, המערכות יסופקו לחיל האוויר הטורקי על פני תקופה של 4 שנים. גורמים ביטחוניים אמרו כי מדובר במערכות שנחשבות מובילות בתחום המודיעין החזותי האווירי.

טרם המשבר בין ישראל לבין טורקיה, קיימו השתיים יחסים קרובים בתחום הצבאי והרכש הביטחוני: התעשיות הביטחוניות בישראל מכרו לצבא טורקיה בהיקפים נרחבים, ממל"טים של התעשייה האווירית, מערכות של חברת אלביט ועד פרויקטים שלמים של השבחת טנקים ורק"מ של תעש.

גורם ביטחוני המקורב למשבר אמר בהתייחס לדברים: "היחסים בין שתי המדינות חשובים וישראל פעלה רבות כדי לשפר אותם. עם זאת, לישראל יש אחריות ביטחונית על כל מוצר שמקבל רישיון יצוא וההחלטות בסוגיה זו קשורות למערכת ספציפית אחת ולא ליחסים הכוללים בין ישראל וטורקיה".

ממשרד הביטחון נמסר היום בתגובה ל"גלובס": "כלל, משרד הביטחון לא נוהג לפרט את כלל השיקולים והמידע העומדים בבסיס קבלת ההחלטות בקביעת מדיוניות היצוא הביטחוני. משרד הביטחון מקיים הערכת מצב קבועה עם כל הגורמים הרלוונטיים וההחלטות מתקבלות על בסיס מקצועי ובהתאם לשיקולים ביטחוניים ומדיניים".