הערכות: בנק ישראל יוריד את הריבית במשק ל-2.5%

12 מתוך 20 הכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים שהריבית תרד מחר ב-0.25%, זה החודש השני ברציפות

בנק ישראל צפוי להוריד מחר (ב') את הריבית במשק לחודש ינואר ב-0.25% ל-2.5%. כך מעריכים 12 מתוך 20 הכלכלנים שהשתתפו בסקר שערכה סוכנות בלומברג. שאר הכלכלנים צופים כי הריבית תיוותר על כנה ברמה של 2.75%.

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש נובמבר ב-0.1% בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 0.2%, מה שסולל לבנק ישראל את הדרך להוריד את הריבית נוכח משבר החוב באירופה וההאטה הכלכלית במשק. שוק הנדל"ן מתקרר גם כן, עם ירידה של 0.7% בסעיף הדיור וירידה של 0.9% במדד מחירי הדירות של הלמ"ס בחודש אוקטובר.

הורדת הריבית נועדה להאיץ את הצמיחה במשק, שלפי בנק ישראל צפויה להאט לקצב של 3.2% בשנת 2012 לעומת יותר מ-4% ב-2011. הנגיד סטנלי פישר אמר לאחרונה כי בבנק ישראל ככל הנראה יעדכנו מטה את תחזית הצמיחה ל-2012 לרמה של 2.9%. המדד המשולב של בנק ישראל עלה בחודש נובמבר ב-0.2% בלבד, עדות להאטה במשק.

"גם החודש צפוי הבנק המרכזי המקומי להפחית את הריבית במשק ברבע אחוז", מעריך יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "איננו מזהים בלימה במשבר באירופה ונראה כי השיתוק הפוליטי באירופה מחד ואקטיביזם של סוכנויות הדירוג מאידך מגבירים את חוסר הוודאות כך ששיא המשבר האירופאי מצוי עוד לפנינו. בנק ישראל מנווט בחודשים האחרונים את המדיניות המוניטארית בצמוד לאירועים באירופה ולפיכך להערכתנו גם החודש צפוי הבנק המרכזי המקומי להפחית את הריבית במשק ברבע אחוז".

אם התחזיות יתממשו ובנק ישראל יוריד את הריבית גם מחר, הרי שתהיה זו ההורדה השנייה ברציפות שכן גם בחודש שעבר הפחית בנק ישראל את הריבית ב-0.25%.

"משבר החוב באירופה מעמיק ומתפשט למדינות נוספות ומתגברים החששות לפגיעה קשה בכלכלה העולמית", נימק בנק ישראל את הורדת הריבית לפני חודש. "גדל הסיכון לגלישה למיתון באירופה והאטה משמעותית בכלכלה העולמית. התפתחויות שליליות אלה כבר משפיעות על המשק הישראלי והשפעתם צפויה להתגבר".