מחירי הדירות עלולים לקרוס

בנק ישראל חייב להוריד ריבית כדי למנוע משבר נדל"ן ומשבר פיננסי; ויש עוד 3 סיבות

שבוע חג המולד עבר בשקט יחסית לשנים קודמות הן בשוקי ההון והן בשוק המט"ח. החדשות הטובות יחסית מאירופה בנושא הזרמת הכספים ונתונים יחסית מעודדים בארה"ב סייעו לבורסות לסיים שבוע חיובי. לבורסה שלנו זה לא הספיק ומי שאולי יסייע להמתיק במקצת את הגלולה המרה שבלעו המשקיעים הישראליים בשנת 2011 יהיה הנגיד סטנלי פישר במידה וימשיך להפחית את הריבית השקלית.

ארבע סיבות טובות יש לנגיד להמשיך ולהפחית את הריבית.

■ מצב הנדל"ן - ירידות המחירים אותן אנו רואים כעת חיוביות מאוד והמחירים כנראה ימשיכו לרדת למרות הניסיונות הפאתטיים משהו חייבים לומר של הקבלנים ונציגיהם לשדר מסרים של עסקים כרגיל והתנפלויות של קונים. אולם תפקידו של הנגיד הוא לצפות מספר חודשים קדימה ואם אכן חלילה יתפתח מיתון באירופה, עלולות הירידות להפוך לקריסה ולאיים על יציבות המערכת הבנקאית. הפחתת הריבית תחזיר קצת קונים לשוק ותייצר איזון יחסי.

לאלו שמהלכים אימים, מזכירים לנו את מה שהיה לפני שנתיים ומאשימים את מה שקרה בהפחתות הריבית של הנגיד אומר רק זאת: המצב היום שונה. אז הבעיה הייתה היצע של דירות. היום ההיצע גדל משמעותית והוא ימשיך לגדול. שר השיכון אריאל אטיאס עושה עבודה טובה ואם ימשיכו לשווק מכרזים בהיקפים גדולים והמחירים במכרזים ימשיכו לרדת כפי שאנו רואים כעת, זה יוביל בהכרח להמשך ירידת מחירים.

לקבלנים שמאיימים שיפסיקו לבנות אומר רק שכל חלל שנוצר מתמלא מחדש וכך גם בעולם העסקים. תפסיקו לבנות, יבואו אחרים שיבנו ויסתפקו ברווח צנוע יותר. אני רק מקווה שהמינהל לא יחזור על הטעויות המטופשות של תחילת העשור וישווק לכם מגרשים לאגירה.

■ מצב שוק ההון - הבורסה הישראלית חוותה את אחת השנים הקשות בתולדותיה. נכון לסוף השבוע שעבר השלים מדד המעו"ף ירידה של 17% מתחילת השנה. המצב בקופות הגמל והפנסיה בעייתי מאוד. מדי שבוע אנו שומעים על עוד תספורת ועוד אחת ואני נזכר בדבריו של המפקח על הביטוח ושוק ההון עודד שריג שדיבר על דלק נדל"ן והרגיע באומרו שמדובר בשברירים של אחוז מנכסי הקופות. בקצב כזה הופכים השברירים לשברים ואם זה יימשך הסכנה לביטחון ציבור החוסכים הולכת וגוברת. הפחתת הריבית נחוצה על מנת לשפר את האווירה ולהחזיר כספים לשוק ההון.

■ פערי הריביות בין ישראל לארה"ב וגוש האירו - בגוש האירו התחלף נגיד הבנק המרכזי ויחד עימו התחלפה גם תפיסת העולם הפובית בעניין הריבית. שתי הפחתות מהירות וכנראה שגם שלישית בדרך. בארה"ב לא יעלו אותה בתקופה הקרובה. פישר יודע שצריך לצמצם את אטרקטיביותו של השקל בעיני הספקולנטים הזרים על מנת שהיצוא לא ייפגע מעבר לפגיעה שכבר הוא סופג עקב ההאטה באירופה ושהתעשייה המקומית לא תיפגע עקב יבוא זול. התאוששות הדולר בחודשים האחרונים תרמה להתאוששות היצוא וזה כבר מתחיל להשתקף בנתונים. כל צעד שיצר את צעדי הספקולנטים מבורך וצמצום פערי הריבית הוא ללא ספק צעד כזה.

■ כסף זול - על מנת לשמר את הישגי המשק בתחום הצמיחה והאבטלה יש לצמצם את עלות גיוס האשראי בתקופה קשה זו. במידה ואכן יתממשו התחזיות ושנת 2012 תהיה קשה באירופה יספוג המשק הישראלי מכה. הפחתה מבעוד מועד של הריבית תסייע כבר היום להתמודד עם איומי העתיד.

אז ראלי כבר לא יהיה בשנת 2011 אולם הפחתת הריבית תסייע אולי לסיים שנה בנימה קצת יותר ירוקה. חג חנוכה שמח והרבה אור לקראת השנה האזרחית החדשה.

* יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס (Rika40@012.net.il)

* אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

* החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.