ששינסקי: ההסכם עם כיל מספק, לא צריך ועדת ששינסקי ב'

אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון פנו למבקר המדינה לבדוק את ההסכם: "המו"מ בין כיל לאוצר התקיים בלי שקיפות ובלי פרוטוקולים"

פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה לבחינת התמלוגים על תגליות הגז, סבור שלפחות בינתיים האוצר יכול להסתפק בהסכם שמתהווה עם כיל בלי להקים את "ועדת ששינסקי ב'".

לפי ההסכם המתהווה בין משרד האוצר לבין כיל החברה תממן 90% מעלויות השיקום של ים המלח (קציר המלח) ותשלם תמלוגים בהיקף של 10% מרווחים שתפיק על מכירת אשלג.

בראיון ל"גלובס" אומר היום ששינסקי כי "תשלום תמלוגים למדינה על כריית אשלג שונה בדבר אחד מהמקרה של גז טבעי: כבר יש הסכם חתום בין המדינה לבין כיל, ולכן המצב המשפטי שונה". ששינסקי מדגיש, כי בשונה מהדיונים שהוביל בעניין תמלוגי הגז, הוא אינו חשוף למלוא הפרטים אודות המחצבים שבאזור ים המלח. עם זאת, שטר הזיכיון שברשות החברה לישראל קובע כי במקרה שתמכור אשלג בהיקף שעולה על 2 מיליון טונות בשנה, תחול עליה חובה לשלם למדינה תמלוגים בשיעור של 10% במקום 5%.

למעשה, אומר ששינסקי, "השינוי של ההסכם הנוכחי הוא במסגרת שטר הזיכיון הישן. המדינה הלכה על המתווה הבסיסי, וגם ההצעה של שר האוצר לכיל הייתה במסגרת תנאי הזיכיון, עם רצון לממש את התנאי הבסיסי, כי עד עכשיו פשוט לא עמדו בו. לפחות מעתה יעמדו בתנאי ההסכם. אני חושב ששר האוצר עשה נכון".

ששינסקי מעריך כי גם בעתיד יהיה בכוחה של המדינה לדרוש שינוי בהיקף התמלוגים על הפקת הרווחים ממחצבי טבע באזור ים המלח. זאת, בהתבסס על חוות הדעת שהגיש בספטמבר האחרון המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט. "לפי חוות הדעת של עו"ד ליכט, יש בסיס לשינוי בזיכיון של כיל, ובמקרה הנוכחי זה לא נעשה. שום דבר בהסכם הזה לא הופך את המצב לסופי".

שהמבקר יבדוק

ההסכם המדובר טרם נחתם, אך בארגון הסביבתי אדם טבע ודין, ובתנועה לאיכות השלטון כבר מצפים שמבקר המדינה יחקור את התנהלות המשא ומתן. מנכ"ל אדם טבע ודין, עמית ברכה, וסמנכ"לית התנועה לאיכות השלטון, נילי אבן-חן, קוראים למבקר מיכה לינדנשטראוס לבחון את חוקיות ההסכם המתגבש, בטענה שהמו"מ להשגתו התאפיין בהיעדר שקיפות, בלי מעורבות של הציבור, בלי שנרשמו פרוטוקולים ובלי דיון ציבורי מעמיק.

בפנייה שעשו אתמול (א') למבקר, ציינו אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון כי "עסקת החבילה" המתגבשת מקלה על כיל. לטענת הארגונים, על החברה חלה ממילא החובה לממן את הקציר, ולכן אין לכרוך בהסדר את עניין התמלוגים ואת ההיטל על רווחי היתר. בארגונים טוענים כי אין לכלול בהסדר התחייבות כלשהי מצד המדינה בנוגע לתוואי שעליו יוקם המסוע לפינוי המלח. הארגונים הביעו חשש שהמסוע יפגע בערכי נוף.

מפעלי ים המלח וכיל עתידים לרשום הישג בעניין הקמתה של תחנת שאיבה חדשה להזרמת מים מהאגן שבצפון ים המלח אל בריכת האידוי שבדרומו. הארגונים טוענים כי הליכי תכנון מקוצרים יפגעו ביכולת הציבור להיות מעורב בהגנה על ים המלח.

בנוסף, החברה תשלם תמלוגים של 10% במקרה שתמכור בשנה מעל 2 מיליון טונות אשלג, במקום 5% כיום. הסיכום הושג לאחר ששר האוצר הזהיר את כיל כי אם לא תתחייב על המספרים האלה, הוא יקים את "ועדת ששינסקי ב'".