"אירופה תטלטל השוק; פישר יידרש להורדת הריבית"

האנליסטים נפנים לנתח את החלטתו של פישר, להותיר את הריבית ללא שינוי - ברמה של 2.75% ■ פסגות: "הריבית תוסיף לרדת ב-12 החודשים הקרובים לרמה של 2.25%"

לאחר שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, היכה את מרבית התחזיות בשוק והודיע היום (ב') כי החלטת הריבית המרכזית לחודש ינואר מותירה את הריבית ללא שינוי - ברמה של 2.75%, נפנים האנליסטים לתת דעתם לגבי החלטה זו והשפעתה על המשק הישראלי. מרביתם מעריכים: בנק ישראל יוסיף ויוריד את הריבית בחודשים הבאים, לנוכח ההאטה במשק ואיום המשבר מאירוהפ.

■ איילת ניר, מנהלת מערך המקרו של פסגות: "הסיבות להותרת הריבית אינן מפתיעות ואף מוצדקות. האינידקטורים לרמת הפעילות הכלכלית במשק מצביעים על התמתנות קצב הצמיחה במשק בהשוואה לתחילת השנה או לאשתקד, יחד עם זאת תחזית הצמיחה של בנק ישראל לצמיחת המשק ב-2012 היא עדיין חיובית. הריבית תוסיף לרדת בשנה הקרובה לרמה של 2.25%".

■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "בנק ישראל שומר כדור במחסנית המוניטארית ודוחה את הפחתת הריבית לחודשים הבאים. אנו סבורים כי המילה האחרונה במשבר החובות באירופה טרם נאמרה וכי צרכי המחזור באירופה בשנת 2012 ישיבו את הטלטלה לשוק אגרות החוב הריבוני ביבשת אירופה. בהינתן הנחת העבודה שלנו כי שיא המשבר באירופה עדיין לפנינו יידרש נגיד בנק ישראל להמשיך בביצוע הרחבה מוניטארית בהקדם".

■ רונן מנחם, מיחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "בנק ישראל בחר להמתין הפעם, בייחוד לאור נתוני האבטלה החיוביים שהתפרסמו היום והקלו עליו את ההחלטה. הדבר אינו שולל הורדות ריבית נוספות בחודשים הבאים, בפרט לנוכח המדדים האפסיים שבדרך".

■ ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל: "נראה שהחלטת הריבית התקבלה לפני הנתונים שפורסמו ביום שני בצהריים על ידי הלמ"ס, המצביעים על ירידה ניכרת בשיעור האבטלה. הודעת הריבית מזכירה את שיעור האבטלה לרבעון השלישי ולא את העדכון האחרון של הלמ"ס. לכן, יתכן שתוואי הריבית הצפוי על ידי חטיבת המחקר היה מעט גבוה יותר, אילו נלקחה בחשבון הירידה בשיעור האבטלה".

■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "בנק ישראל רומז שהורדות הריבית יימשכו, זאת לאור הסיכונים הגלובליים וההשלכות על התמתנות הצמיחה בישראל".

■ אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: "צר לי על החלטת בנק ישראל. על הנגיד להוריד את הריבית בחודשים הבאים לנוכח החששות הגוברים מגלישה למיתון עולמי חמור, אשר יוסיף ויפגע ביצוא הישראלי, וכן לצד חולשתו של השוק המקומי. הנסיגות ביצוא התעשייתי מהוות איום משמעותי על המשך מגמת הצמיחה של המשק הישראלי".

■ סיגמא בית השקעות: "הנגיד נמצא בהתלבטות גדולה בין עוצמת ההאטה המיובאת אלינו מאירופה לבין החשש שהורדות ריבית בחדות מדי תחזור לנפח את בועת הנדל"ן שהוא עמל רבות לקררה. הנגיד מעדיף להמתין ולראות האם האמון ישוב לשווקים באירופה ושהתיקון הקל המורגש בשווקים יתבסס".

■ ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים: "דווקא היום היה מקום להפחית את הריבית כדי לתת זריקת מרץ לשוק כולו וליצואנים בפרט על רקע אי הוודאות השוררת בשווקים והמשבר החמור באירופה. רמת המחירים כיום במשק מצביעה על יציבות עם מגמה כלפי מטה כך שגם מהבחינה הזו של שמירה על יציבות מחירים אין איום מיידי שבגללו היה צריך בנק ישראל להמתין עם הפחתת הריבית".

■ יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט: "פישר מעדיף לא לבזבז את תחמושת הריבית מהר מדי, על רקע האתגרים הצפויים בשנת 2012. למרות האינפלציה הנמוכה, פישר בחר לקחת הפסקה מהורדת הריבית".