מבקר המדינה יבדוק טענות משפחתו של אלי הורביץ על טיפול לקוי מצד ביה"ח שיבא

‎‎גורמים במשרד המבקר: לא מדובר בבדיקת טענות לרשלנות רפואית אלא בהתנהלות ביה"ח בלבד‏ ■ בתו של הורביץ תקפה את ביה"ח בהלוויה: "בשעותיך האחרונות ראית את פניה המכוערים של המדינה; ספגת עלבונות מאח אטום לב"

‎‎המחלוקת סביב נסיבות פטירתו של מנכ"ל טבע לשעבר, אלי הורביץ, אינה שוככת, וגם מבקר המדינה נכנס לתמונה. מיכה לינדנשטראוס פתח בבדיקת טענות משפחתו של הורביץ המנוח על טיפול לקוי מצד בית החולים שיבא בתל השומר.

בחודש שעבר נפטר התעשיין הוותיק ממחלת הסרטן, לאחר שהיה מאושפז בשיבא. בהלווייתו הפתיעה בתו, ד"ר ורד שליו הורביץ, את הנוכחים כשהטיחה האשמות קשות ברופאי ובעובדי ביה"ח. ‏"בשעות ערותך האחרונות ראית את פניה המכוערים של המדינה שאהבת, וזה רודף אותי. במשך שעות ארוכות המתנת שיגיע רופא למחלקה בה שהית ומצבך הלך והידרדר", אמרה. "ספגת עלבונות ואיומים מאח אטום לב. שיירה ארוכה של רופאים הגיעה בסוף, אבל אז היה מאוחר...".

את טענותיה שטחה הבת בפני סגן שר הבריאות, השר יעקב ליצמן, ובפני לינדנשטראוס, שנפגש עמה ועם בנה, ליאור שליו, בשבוע שעבר. בעקבות הפגישה פנה משרד המבקר לליצמן בבקשה לעריכת בירור ראשוני וקבלת מידע על נסיבות מותו של הורביץ.

‏"משרדי החל בבדיקה ראשונית של תלונתה של ד"ר ורד שליו הורביץ בעניין מותו של אביה המנוח אלי הורביץ", כתב המבקר לשליו הורביץ ולמשרד הבריאות. בהמשך הובהר כי בעקבות הבחינה הראשונית, יוחלט אם לבחון לעומק את התנהלות מערכת הבריאות בקשר לטענות של הורביץ, וכן בנוגע לזמני ההמתנה לטיפול רפואי. משפחתו של הורביץ אף פנתה לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' חיים הרשקו, שפתח בבדיקת המקרה הספציפי.‏‏

‎‎‏"לא עולה כשל בטיפול בהורביץ"

‎‎דברי ההספד עוררו סערה בשיבא. יום למחרת הלוויה שיגר מנהל ביה"ח, פרופ' זאב רוטשטיין, איגרת ל-7,000 העובדים, ובה תיאר את נסיבות אשפוזו של הורביץ ואת ממצאי החקירה בעניין הטיפול בו.

‏"הדברים הקשים חייבו אותי לערוך הליך מהיר של בדיקה עצמית... בשיבא לא מטאטאים ולא מטייחים... ואם טעינו איננו מתביישים להודות בטעות, להתנצל עליה ולתקן את הטעון תיקון כחלק מתהליך שיפור מתחייב", כתב רוטשטיין. ואולם, בשורה התחתונה הבהיר: "מהתחקיר המהיר והחלקי שביצענו לא עולה כשל בשרשרת הטיפול בהורביץ".

על אגרת זו הגיבה שליו הורביץ במכתב מטעמה, בו צוין כי קראה בצער את הדברים, וזאת "לפני שביקר בביתנו ושמע את טענותינו". לטענתה, "תיאור השתלשלות העניינים, כפי שתואר באיגרת, אינו משקף את המציאות של אותן שעות קריטיות במחלקה פנימית ו', עד להעברתו של אבי לטיפול נמרץ".

מבקר המדינה נענה לדרישת בתו של הורביץ ופתח בבדיקה ראשונית של טענותיה הכלליות על מערכת הבריאות ועל המחלקה שבה טופל אביה. גורמים במשרד המבקר מבהירים כי לא מדובר בבדיקת טענות לרשלנות רפואית או הטיפול הרפואי לכשעצמו, שכן למבקר אין מנדט חוקי לערוך בדיקה שכזו.

לדבריהם, הבדיקה שנפתחה עוסקת בפרוצדורות והתנהלות ביה"ח בטיפול בחוליו, מצוקת אשפוז, תנאי האשפוז, הנזקים הנגרמים לחולים בעקבותיהם, זמני היענות לטיפול ברגעי חירום ועוד. הגורמים הוסיפו שבתו ונכדו של הורביץ לא פנו בתלונה ספציפית על היחס כלפי הורביץ, אלא העלו טענות כלליות בנוגע למערכת הבריאות.

במרכז הרפואי שיבא בחרו שלא להגיב לידיעה.