הריב החדש של השרים: מי ייהנה מהכסף של כיל?

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מאיים להקים קרן למימון שיקום התיירות והפיתוח הכלכלי בים המלח ■ לדבריו, הקרן תמומן ב-5 שנים מהעלאת התמלוגים הצפויה לכיל ומכספי האוצר

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מאיים כי יפעל עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, "במלוא הכוח" כדי להוביל חקיקה להקמת קרן ייעודית שתממן את שיקום התיירות ואת הפיתוח הכלכלי באזור ים המלח. הקרן, שהיקפה הכספי כמיליארד שקל, תמומן במשך כחמש שנים מהעלאת התמלוגים הצפויה לכיל , אך את רוב הכסף יזרים אליה משרד האוצר.

לדברי מיסז'ניקוב, "גם אם משרד האוצר וכיל יחתמו על ההסכם - הסדר זה לא מביא בחשבון את הצורך לשקם את התיירות בים המלח. 250 מיליון שקל מכספי הקרן יוזרמו בפריסה על פני 5 מכספי התמלוגים של כיל ועוד 750 מיליון - מהמדינה. הכסף ישמש לעידוד יזמים ומשקיעים לבנות מלונות חדשים ואטרקציות בים המלח ולהעלות את קרנו של האזור", אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס".

"הדרישה המקורית של האוצר הייתה שכיל תממן כ-60% מקציר המלח. כשאני וגלעד ארדן דרשנו שהיקף המימון יהיה 90%, האוצר בעצמו תקף אותנו, קרא לנו הזויים, העליב אותנו. התחלנו בהליכי חקיקה, הנחנו על שולחן הממשלה הצעת החלטה, וח"כ משה (מוץ) מטלון הגיש שתי הצעות חוק שהגבירו את הלחץ על כיל. בגלל הלחץ שלנו, הם מוכנים לשלם 90% מהמימון. את הדלתא של ה-30%-40% שהמדינה הייתה מוכנה לספוג בעצמה ולהשקיע בקציר - שתשקיע למען הקרן החדשה".

"מדרון חלקלק"

ההתנגדות התקיפה של האוצר לדרישות מיסז'ניקוב, עקרונית. בכיריו אומרים כי המשרד לא ייתן ידו לקביעת תקדים של "צביעת מס" למטרה כלשהי, כי המדרון חלקלק. שם חוששים כי בהתבסס על מצב זה, ידרוש שר התחבורה בניית מעקות בטיחות בכבישים מכספי הקנסות שמשלמים לאוצר נהגים סוררים.

מעבר לעיקרון, בלשכת שטייניץ מאשימים את מיסז'ניקוב בניסיון "לעשות סיבוב" ולהגדיל את תקציב משרד התיירות בדלת האחורית, באמצעות השתלטות על כספי התמלוגים של כיל. שם אומרים כי אם מבקש השר לשקם את התיירות ואת המלונות בים המלח, יואיל ויקצה את הכסף מתקציב משרדו השוטף: "כספי מסים שנגבים בידי המדינה מנוהלים על ידי המדינה כשהם נמצאים בקופת המדינה. המדינה היא זו שמנהלת אותם ומוציאה אותם על-פי סדרי העדיפויות שקובעת הממשלה", הבהיר בכיר באוצר.

"רק דואג לים המלח"

מיסז'ניקוב לא מבין את התבצרות האוצר בעמדתו: "כאילו אני לוקח את הכסף בשביל עצמי. אני בסך הכול רוצה לשקם את ים המלח, אחרי שבמשך שנים האוצר גרר רגליים, הזניח, הנציח את המצב עד שים המלח הפך לג'יפה. לפחות עכשיו שיזרים כסף, נגדיר את ים המלח כאזור עדיפות לאומית ונעודד השקעות. עם 200 מיליון שקל בשנה במשך 5 שנים אפשר לעשות המון".

מיסז'ניקוב וארדן לא מוכנים להבטיח לשטייניץ שקט, גם אחרי שיחתום על ההסכם עם כיל: הם ימשיכו לאתגר אותו במהלכים פרלמנטריים שיכללו יוזמות חקיקה, יתמכו בח"כ מטלון שכבר העביר בשבועות האחרונים את שתי הצעות החוק שלו בקריאה טרומית, ומחר (ד') אף יביא אותן לדיון נוסף בוועדת הכלכלה - במסגרת הכנתן להצבעה בקריאה ראשונה.