מבקר המדינה מאיים לפעול נגד אנשים במשרד האוצר

השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס מאיים שהוא יוציא צווי הבאה לאנשי משרד האוצר שיחייב אותם למסור לו מסמכים הקשורים בחקירה שמנהל בעניין גיבוש תקציב המדינה

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס,מאיים לעשות שימוש בסמכותו החוקית לפעול כוועדת חקירה, ולהוציא צווי הבאה שיחייבו את אנשי משרד האוצר למסור לו מסמכים וחומרים לצורך הכנת ביקורת על הליך גיבוש תקציב המדינה. לינדנשטראוס מתח ביקורת חריפה על התנהלות האוצר, המסרב לשתף פעולה עם משרד המבקר בעניין זה, ואמר כי היא חמורה.

״חוק מבקר המדינה קובע שהמבקר יקבל כל חומר שהוא זקוק לו לצורכי הביקורת״, אמר לינדנשטראוס הבוקר (ד׳) בכנס לשכת המבקרים הפנימיים במלון דן פנורמה בתל אביב, ״אך צא לי שבשנה האחרונה חל מהפך בעמדת האוצר, שלא מאפשר לנו לקבל את החומרים לצורך הכנת הדו״ח בעניין תקציב המדינה. זה דבר חמור כי איש לא יכול להכתיב לנו מה החומרים הדרושים לנו״.

לדברי המבקר, בעקבות מגעים בעניין עם שר האוצר יובל שטייניץ ושר המשפטים יעקב נאמן, הוקמה ועדה משותפת למשרד המשפטים ולמשרד המבקר, אך היא הביאה לתזוזה קלה בלבד. ״אם הדברים לא יזוזו, כפי שאני חושש״, אמר לינדנשטראוס, ״יש סעיף בחוק שלפיו המבקר רשאי לפעול כוועדת חקירה, כולל צווי הבאה. המבקר יכול להורות לאנשי האוצר להתייצב בפניו. אלה דברים שכמעט לא נעשו במדינה עד היום, אבל אם לא נצליח אחרת, נצטרך להפעיל את הסעיף״.

גם יו״ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח״כ רוני בר-און, הצטרף לביקורת על משרד האוצר בעניין שיתוף הפעולה עם המבקר. ״המבקר צריך לקיים את חובתו וזכותו בעניין תקציב המדינה״, אמר בר-און, ״אין ואסור שיהיה דבר בציבוריות הישראלית, ובוודאי בנבכי השלטון, שלא יהיה גלוי לעין המבקר. זו חוצפה שאין דוגמתה לשמוע טענות כאלה דווקא ממשרד האוצר, כשבשיח הציבורי המתבכיין של משרד האוצר בקטטה מול משרד הביטחון, הטענה של האוצר היא שתקציב הביטחון לא שקוף מספיק. איך אפשר להתבכיין כך ומצד שני לא לגלות שקיפות מול מבקר המדינה״.

בר-און מתח ביקורת גם על השיח המתלהם, כדבריו, השולט בציבוריות הישראלית ועל יוזמות החקיקה של הקואליציה. ״השיח הציבורי במדינת ישראל הולך למקומות שאפילו אני, שועל קרבות ותיק, לא רואה את הדרך שבה נצליח לתקן את זה. השיח הלאומני, המתלהם, לפעמים גזעני, לא התחיל בהדרת נשים, אלא בהדרת הזר, בהדרת המיעוט של ערביי ישראל, חוקים מופרכים של נכבה, ועדות קבלה ועכשיו מואזינים, בניסיון לגרש ילדי עובדים זרים. יש פה שיח ציבורי מתלהם, שלטון של סקטורים במיינסטרים, יש פה זנב שמכשכש בכלב, ואיננני מודע אם ניתן יהיה למשוך את החבל הזה בחזרה״.

לינדנשטראוס ציין כי טיוטת הדו״ח בעניין השריפה בכרמל, המופצת בימים אלה לגורמים המבוקרים, היא הטיוטה האחרונה לפני פרסום הדו״ח, והיא מחזיקה כאלף עמודים. הוא ציין גם את הדו״ח המתגבש בפרשת הרפז, ולדבריו הדו״ח, המצוי לקראת סיום, יעסוק גם במערכת היחסים בין שר הביטחון אהוד ברק לרמטכ״ל הקודם גבי אשכנזי. לינדנשטראוס גם הודיע מפורשות כי הוא איננו מועמד ולא יהיה מועמד לכהונת נשיא המדינה.