הצעת חוק: חומרי ראיות מודיעיניים יהיו חסויים על פי חוק

בכך מבקשת מערכת אכיפת החוק לצמצם את היקף החומרים הנמסרים לסנגוריהם של נאשמים פליליים

חומרי ראיות מודיעיניים יהיו חסויים על פי חוק, ובית משפט יוסמך בתנאים מסוימים להסיר חיסיון זה. כך קובעת הצעת חוק חדשה, שפירסם היום (ד׳) משרד המשפטים.

תזכיר החוק, שהוכן במחלקת ייעוץ וחקיקה, אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ושר המשפטים יעקב נאמן. בכך מבקשת מערכת אכיפת החוק לצמצם את היקף החומרים הנמסרים לסנגוריהם של נאשמים פליליים.

״בשנים האחרונות, לאור פרשנות מרחיבה של בתי המשפט את זכות העיון בחומר חקירה, חל גידול בהיקף החומר המודיעיני הנמסר להגנה מכוח זכות זאת, לעתים רבות - מבלי שהדבר דרוש להגנת הנאשם״, טוען משרד המשפטים. ״העברת היקף גדול של חומר מודיעיני מגביר את החשש מפני שימוש לרעה בחומר זה על ידי גורמי פשיעה, בין היתר באמצעות צירוף שברי מידע מודיעיני בלתי מזיקים לכאורה, הנמסרים בתיקים שונים, לכדי תמונה כוללת, ובעקבות זאת לפגיעה בפעולת מערך המודיעין״.

במסגרת הליך פלילי, קובעת הצעת החוק כי ביחס לראיה שאינה חיונית להגנת הנאשם, ייערך איזון בין התועלת שהיא תביא לנאשם לבין האינטרס המודיעיני שלא לגלותה. ראיה כזו תיחשף רק אם אין בה כדי לחשוף את זהות מקור המידע או לגלות שיטת פעולה, אמצעים ואופן ביצוע פעולות איסוף מידע. בית המשפט יהיה רשאי לדרוש הסברים מהנאשם אף ללא נוכחות התובע, אולם בית המשפט לא יורה על גילוי מידע מודיעיני אלא לאחר שנמסרו לתובע ההסברים שניתנו שלא בנוכחותו וניתנה לו האפשרות להתייחס אליהם.