שטייניץ: "חלקה של הממשלה בהכנסות כיל יגדל ל-57%"

כיל הסכימה להצעת האוצר להסדר בעניין קציר המלח והתמלוגים: "למרות הדרישות הלא מוצדקות, מתפזרים ענני אי הוודאות" ■ מיסז'ניקוב: "האוצר ירק פעם נוספת בפרצופו של הציבור"

שר האוצר, יובל שטייניץ, רושם היום ניצחון: כיל קיבלה את מתווה ההסדר שהציע, ולפיו החברה תממן 90% מקציר המלח ותשלם תמלוגים בשיעור של 10%, פי שניים מהתשלום כיום.

"יש כאן עלייה בחלקה של הממשלה, המורכב ממס חברות, מס דיווידנד ותמלוגים", אמר היום שטייניץ במסיבת עיתונאים שכינס בלשכתו. "מס החברות האפקטיבי ינוע בין 16 ל-24%, ואם מכלילים את הדיווידנד, חלק הממשלה יעלה ל-57% מ-36%".

כעת, ההבנות שהושגו בין הצדדים טעונות אישור. שטייניץ יביא את המתווה לממשלה ככל הנראה כבר בישיבתה הקרובה, ביום ראשון. היום בצהריים התכנס דירקטוריון כיל ומפעלי ים המלח כדי לדון בהסכם ולאשרו. בתום הליך האישורים, הצדדים עתידים לחתום על הסכם שיהווה בסיס לתחילת עבודות קציר המלח.

בכיל אמרו היום: "הסכמנו לדרישות הממשלה כדי להשיג ודאות לפעילות המשותפת של התעשייה, התיירות והממשלה בים המלח לעוד שנים רבות. מימון עלות פרויקט הקציר והכפלת התמלוגים שישולמו למדינה בנוסף להחרגת כיל מהחוק לעידוד השקעות הון מובילים למצב שבו מפעלי ים המלח ישלמו תקבולים למדינה ברמה הגבוהה ביותר בעולם הדשנים, שיסתכמו ביותר מ-60% מרווחי החברה.

"למרות הדרישות הגבוהות והלא מוצדקות של האוצר, זה הזמן שבו מתפזרים ענני אי הוודאות, דבר שיאפשר לכיל לתכנן את פעולותיה והשקעותיה לשנים הבאות בנושא כה מרכזי. אנו קוראים לכל הגורמים הנוגעים בדבר לנהוג באחריות ולהירתם להצלחת הפרויקט הלאומי החשוב והמורכב של קציר המלח באגן הדרומי של ים המלח. כנראה שכיל היא הגורם שיכול לקחת על עצמו מחויבות טכנולוגית וכספית משמעותית כל כך- כולל הוצאה לפועל של פרויקט כזה ואין זה מקרה שהממשלה תטיל על כיל את האחריות לביצוע פרויקט לאומי זה".

החלטת החברה לישראל לקבל את המתווה של שטייניץ מנעה את הקמת "ועדת ששינסקי ב'", שהתכוון שר האוצר למנות במקרה שהיה מקבל תשובה שלילית. שטייניץ אף השיג בימים האחרונים הסכמה עקרונית מהפרופ' איתן ששינסקי לכהן בראש ועדה כזו.

במסיבת העיתונאים שקיים היום אמר שר האוצר כי המדינה הרוויחה מהסיכום עם כיל: "לא ראיתי בוררות שנותנת הכול לצד אחד. יש הסכמה לשלם תמלוגים כפולים מחצי הסכום. אני יודע שזה לא היה קל לכיל, אך היא תמשיך להיות חברה חזקה מאוד ותמשיך להרוויח. אנחנו רוצים חברות חזקות אבל האזרחים במקביל צריכים ליהנות, והייתי מקים את ועדת ששינסקי ב'. טוב ויפה שעשינו את זה בהסכמה: משאבי טבע בים וביבשה יחזרו לציבור".

החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שהובילה את ההידברות מול ראשי החברה לישראל וכיל, אמרה: "משרד האוצר עשה עבודת מטה מעמיקה ומקיפה. המו"מ התנהל באופן אינטנסיבי ובמאמצים רבים הושגו ההסכמות ששומרות על האינטרסים של המדינה. ההישג המשמעותי הוא תחילת ביצוע פרויקט ההגנות בים המלח באופן מיידי, שימנע את הצפת המלונות".

מבחינת שר האוצר, ההסכם מהלילה משלים מהלך "בן שלוש רגליים": "החלטתי להחריג אותם מהחוק לעידוד השקעות הון ובכך מס החברות שהם ישלמו יעמוד על 25%, וזה כשבעבר הם נהנו מהפחתות מס. הדבר יניב כחצי מיליארד שקל תוספת הכנסות למדינה ממסים. המהלך השני הוא מימון קציר המלח והשלישי - הכפלת התמלוגים", אמר.

שטייניץ הודה לכיל על שיתוף הפעולה ואמר "אני יודע שזה לא היה קל להם. כיל תמשיך להיות חברה חזקה תמשיך להרוויח, אבל במקביל, האזרחים חייבים ליהנות. אנו מתקנים עיוות היסטורי חמור. טוב ויפה שעשינו את זה בהסכמה".

בהתייחסו לביקורת על ההסכם, אמר שטייניץ: "תמיד יבואו אנשים שיגידו למה לא 80%. אתה צריך להיות שקול. הייעוץ המשפטי גם הגדיר לנו את הקווים האדומים - כמה אפשר לקחת. אגב, התייעצנו גם עם ששינסקי והוא היה בכוננות".

שטייניץ גם התייחס לביקורת של גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, וסטס מיסז'ניקוב, שר התיירות ואמר: "אין ניגוד אינטרסים. ממשלת ישראל דואגת לפיתוח התיירות, ואנו השקענו שם מאות מיליוני שקלים. גם לגבי איכות הסביבה: יש שם שר מאוד פעיל ויעיל. גובה התמלוגים לא קשור לא לנושא הזה ולא לנושא הזה. זה התפקיד שלנו לדאוג לתמלוגים והתפקיד שלהם זה לדאוג לאיכות הסביבה".

ארדן: "ההסכם אינו סוף פסוק"

שטייניץ ספג היום ביקורת קשה על ההסדר שהושג מצד חבריו לממשלה וארגונים סביבתיים. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיע הבוקר כי ההסכם שהושג הלילה אינו "סוף פסוק" וכי יפעל להעלאת התמלוגים בהתאם להרחבת הפעילות התעשייתית של כיל בים המלח. זאת, מחשש שהרחבת פעילותה תסב נזק רב לאגן הצפוני של הים, בשל שאיבה מוגברת של מים.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, תקף היום את שטייניץ בדיון בוועדת הכלכלה ואמר כי "השר ומשרדו ירקו בפרצופם של אזרחי מדינת ישראל פעם נוספת, כשהחליטו למנוע את שיקומו ואת פיתוחו של ים המלח. משמעות הדברים היא שבים המלח לא ייווצרו מקומות תעסוקה נוספים בתחום מסעדנות ומסחר, לא ייפתחו חדרי מלון חדשים, וההיצע התיירותי והמלונאי ימשיך להיות מוגבל. הציבור יצטרך להמשיך לשלם את המחירים הגבוהים על הזכות לנפוש בארץ. שר האוצר לא גילה מנהיגות כפי שמתבקש ממעמדו ונגרר אחרי עמדת פקידיו, שמסלול חייהם ידוע - רמיסה ברגל גסה את האינטרס הציבורי, העדפת השיקול של בעלי ההון על פני זה של הציבור ולשרת אותם".

הארגון הסביבתי אדם טבע ודין ביקרו את ההסכם בחריפות וטענו כי המו"מ שהוביל להשגתו לא התנהל בשקיפות הראויה: "שר האוצר הפך את עורו, ובמחשכים, ללא ועדה ציבורית ובלי לשתף את הציבור, הוא הפקיר את ים המלח. האוצר מנסה לסמן לעצמו ניצחון ציבורי בעוד שלמרבה הצער מדובר בהסכם עלוב: 10% הם גובה התמלוגים הקבוע על פי חוק, שממילא מפעלי ים המלח מחויבים לשלם", אמר מנכ"ל הארגון, עמית ברכה.

ההסכם עם כיל
 ההסכם עם כיל