ההסכם החלומי של תחנת דלק בהרצליה מול חברת דלק

תביעה של התחנה חושפת את תנאי התקשרותה עם דלק: דלק הבטיחה לשלם תמורת הפעלת התחנה דמי שכירות בסיסיים קבועים בסך 320 אלף שקל לחודש

פרטי הסכם התפעול החלומי שקיבלו בעלי תחנת הדלק ליבסטר מחברת דלק בשנה שעברה תמורת הסכמתם לנטוש את סונול אחרי 50 שנה נחשפים לראשונה בביהמ"ש, במסגרת המאבק בין בעלי תחנות הדלק וחברות הדלק על הפחתת דמי השכירות. בעלי התחנה, הממוקמת ליד קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, פנו לביהמ"ש בניסיון למנוע את הפחתת דמי השכירות שהם מקבלים מדלק בכ-65 אלף שקל לשנה. לטענתם מדובר במהלך חד-צדדי המנוגד להסכם והעשוי לעלות להם באובדן הכנסות בהיקף 4 מיליון שקל.

הפחתת דמי השכירות לבעלי התחנות היא אחד הצעדים שנקטו חברות הדלק בתגובה להחלטת הממשלה להפחית את מרווח השיווק שהן מקבלות על מכירת הדלקים בתחנות. ליבסטר היא אחת התחנות המפורסמות בשוק הדלק בגלל פרשת ה"עריקה" שלה בקיץ 2010, שחוללה רעידת אדמה בשוק. העריקה התפרשה כמכה קשה ליוקרתה של סונול, וכפי שהעידה החברה עצמה מדובר באחת מתחנות התדלוק החשובות והמרכזיות בארץ ותחנה המזוהה עמה עשרות שנים.

החלטתם של בעלי התחנה, שמואל ליבסטר ובני משפחתו, התקבלה בתום מאבק קשה שניהלו סונול ודלק על לבם. החיזורים הנמרצים של שתי החברות הניבו לבעלי התחנה הסכם תפעול "חלומי" במונחים של שוק תחנות הדלק בישראל.

320 אלף ש' לחודש

על-פי המסמכים שהוגשו לביהמ"ש הבטיחה דלק לשלם תמורת הפעלת התחנה דמי שכירות בסיסיים קבועים בסך 320 אלף שקל לחודש. בנוסף התחייבה דלק כי בעלי התחנה יקבלו 17.5 אגורות על כל ליטר דלקים שיימכרו מעבר לכמות חודשית בסיסית של 850 אלף ליטרים. דלק אף התחייבה לשפות את בעלי התחנה על כל נזק שייגרם להם אם סונול תתבע אותם.

ואולם הרומן בין דלק לבעלי התחנה לא נמשך זמן רב. על-פי החלטת שרי האוצר והתשתיות הופחת ב-1 בספטמבר מרווח השיווק - מקור ההכנסה העיקרי של חברות הדלק - מ-71 אגורות לליטר ל-52 אגורות לליטר במשאבות הבנזין 95 אוקטן לשירות עצמי.

חברות הדלק הגיבו על ההחלטה במהלך חד-צדדי של הפחתת דמי השכירות לתחנות הדלק בשיעורים של עד 30%. ב-25 לאוקטובר הודיעה דלק לבעלי תחנת ליבסטר על הפחתת דמי השכירות החודשיים ב-65,705 שקל. על-פי תחשיבי בעלי התחנה מדובר באובדן הכנסה מצטבר בגובה 4 מיליון שקל לאורך תקופת ההסכם.

בתובענה, שהוגשה לבית המשפט בפתח תקוה באמצעות עוה"ד אוריאל גניהר ונחמי מייזליש, מבקשים בעלי תחנת ליבסטר מביהמ"ש לחייב את דלק לשלם את דמי השכירות שנקבעו בהסכם עמם. לטענתם ההסכם אינו מתיר הפחתה חד-צדדית בדמי השכירות. בנוסף הם מציינים כי דווקא הם היו אלה שהציעו להצמיד את דמי השכירות למרווח השיווק, אולם דלק העדיפה להצמיד אותם למדד המחירים לצרכן.

מדלק ישראל נמסר בתגובה: "לאור השינוי הדרמטי והבלתי צפוי שעשתה הממשלה ב-1 בספטמבר השנה עם הפחתת מרווח השיווק לחברות הדלק, נאלצה החברה לבצע כמה מהלכים מול עובדיה, לקוחותיה וספקיה כדי לנסות ולהתמודד עם גריעה צפויה של כ-80 מש"ח במונחי רווח תפעולי לחברה.

בכלל זה וכחלק ממהלכי ההתייעלות הדחופים שנכפו על החברה, החברה נמצאת במו"מ עם בעלי התחנות השכורות על מנת להתאים את שכר הדירה המשולם למציאות הכלכלית החדשה שנוצרה.