נתניהו: "חברי באופוזיציה - אל תספידו את דוח טרכטנברג"

בנאומו במליאת הכנסת אמר ראש הממשלה: "בישראל לא מקובל שיורקים על מישהו ברחוב כי הלבוש לא נראה להם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ד') בפני מליאת הכנסת, והתייחס בין השאר למצב במזרח התיכון לאור השינויים במצרים, עיראק ושאר האיזור, למצב הכלכלי העולמי, לפעולות תג המחיר ולנושא המחאה נגד הדרת הנשים.

"אני מבקש להתייחס לדברים שכוונו אלי אישית בשבוע האחרון", פתח נתניהו את דבריו. "אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל נתגלו פה כשרונות גדולים, אבל אין ספק שהמוכשר ביותר שעלה על כולם הוא איתן כבל. איתן אתה יותר מבריק משטכמן אתה יותר מצחיק מסיינפלד, אתה כיוונת אל השער יותר טוב ממרדונה. בסך הכל שיחקת את זה בענק. איתן, אני רוצה להגיד לך שאני הייתי הראשון שזיהה את גודל הכישרון שלך. איתן אני מוריד את הכובע בפניך. כל הכבוד. שאפו".

"אני מקווה שכל ממשלה שתבחר במצרים תכיר בערך השלום"

נתניהו הוסיף כי "בחודש האחרון נוספו שני אזורים חדשים שבהחלט יכולים להשפיע עלינו - תוצאות הבחירות במצרים והמציאות החדשה שמתהווה בעיקר. השלום עם מצרים נתן לנו שקט למעלה מ-30 שנה. אני מקווה שכל ממשלה שתבחר במצרים תכיר בערך השלום ובערכו למצרים. לארגוני הטרור שחושבים שאפשר לפגוע בנו - הם יגלו את היד הקשה שלנו. אנחנו נשלים תוך פחות משנה את גדר הגבול. זהו צעד חיוני לעצור את חדירת המחבלים לשטחנו וכדי להפסיק את השיטפון של המסתננים הבלתי חוקיים".

"באשר לעיראק, המצב החדש שם עלול לייצר לישראל אתגרים ממזרח שלא ידענו ושלא התמודדנו עימם קרוב לעשר שנים. המציאות הזאת מחזקת את החשיבות של השלום עם ירדן שהוא נכס אסטרטגי לישראל. בחודש האחרון נוצרו שינויים חדשים, מאיראן שממשיכה להתחמש ועד לוב. בימים הקרובים נקבל החלטות לגבי תקציב הביטחון כדי לתת מענה לאתגרים החדשים שאנו ניצבים בפניהם אבל באופן כזה שלא יפגעו הכלכלה והחברה. זו לא משימה פשוטה. האיזון הנדרש הוא קשה אבל אפשרי. לאלו שאין שום אחריות אין שום בעיה. תמיד אפשר לפזר הבטחות בלי אחריות ובלי הגבלה, אבל אנחנו נדרשים להתנהג אחרת, כממשלה אחראית".

"בניגוד למדינות אחרות נהגנו באחריות ולא בזבזנו כסף בלי חשבון"

"האחריות הזו נדרשת יותר מתמיד לאור ההתפתחויות בזירה הכלכלית העולמית", ציין ראש הממשלה. "הכלכלות באירופה וארה"ב לא יצאו מטווח הסכנה ולא ברור מתי יתאוששו. לעומת זאת המשק הישראלי ממשיך לצמוח. אני זוכר ימים ששיעור האבטלה היה יותר מכפליים מזה. היו פה כפול מובטלים. האבטלה היא בעיה חברתית קשה מאין כמוה. הבעיה היתה אז לא איך מסיימים את החודש אלא איך מתחילים אותו. גם אם תחזית בנק ישראל תתממש והאבטלה תעלה ליותר מ-6 אחוז, עדיין מדובר באחוז נמוך משמעותית מכלכלות העולם המובילות. אנחנו נמצאים במצב הזה דווקא משום שבניגוד למדינות אחרות נהגנו באחריות ולא בזבזנו כסף בלי חשבון".

"שנית, עם כל ההצלחה, אנחנו ניצבים בפני אתגרים לא פשוטים כי בעת הנוכחית אנו עדים לשילוב ייחודי של טלטלה אזורית שלא ראינו 60 שנה וטלטלה עולמית כלכלית שלא ראינו כמותה 80 שנה והחיבור הבו זמני של שני המשברים הללו יצר מתח מובנה בין מבנה הממשלה לצרכים שלה. הצרכים הביטחוניים מחייבים לשקול הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ואילו הצרכים הכלכלים מחייבים ריסון. אנחנו ננסה למצוא את האיזון כדי לשמור על הביטחון והכלכלה. אם הביטחון יקרוס אז גם הכלכלה תקרוס".

"חברי באופוזיציה - אל תספידו את דוח טרכטנברג"

נתניהו התייחס לדוח טרכטנברג וציין כי "אנחנו גם מחויבים לטפל בצרכים החברתיים. שמעתי שמיהרו להספיד את דוח טרכטנברג. ולהספיד זה לא טוב. אני מציע לחברי באופוזיציה, אל תספידו את דוח טרכטנברג. תלמדו אותו טוב טוב. אנחנו מאשרים אותו בממשלה פרק פרק. אישרנו את פרק המיסים. ביום ראשון יכנס לתוקף ביטול מע"מ למוצרי חשמל, ביטלנו מס על קניות באינטרנט, ויש עוד את פרק הדיור שלא ויתרנו עליו והשני שעליו שמעתי את כל ההספדים, שנדון בו ונעביר אותו - זה פרק החינוך".

"המצב הביטחוני והכלכלי נעשה יותר ויותר מורכב ואני מאמין שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב הזה הוא להתלכד סביב הנושאים העיקריים שמאחדים אותנו כי על רוב הנושאים העיקריים שעל הפרק יש הסכמה רחבה מאוד בעם. אמש הייתי בחידון התנ"ך למבוגרים. הענקתי את הפרס הראשון לחתן התנ"ך שמואל עמוזי. מורה למוזיקה וגמרא. הסגנית שלו היא ליאור מאיר, אם לארבעה, אישה חילונית מחולון, אשת עסקים. היא התחילה ללמוד תנ"ך לפני עשר שנים. עמדתי שם עם שני הזוכים. שילוב מנצח של גבר ואישה, איש מדע ואשת עסקים, דתי וחילונית, שהיו מאוחדים במורשת של עמנו. ואני חושב שזה הכוח האמיתי שלנו. שבאמצעות האחדות והלכידות הזו אנו נוכל לטפל טוב יותר באתגרים החיצוניים והפנימיים שמאיימים עלינו ובאמצעותם נוכל גם לטפל באיומים פנימיים שמגיעים מקבוצות שוליים בחברה".

"לא נשלים עם פגיעה לא ביהודים, לא בערבים ולא במסגדים"

"לפני שבוע ביקרתי בחטמ"ר אפריים וביקרתי את המח"ט והסמח"ט שנפגעו. הנחיתי את כוחות הביטחון בשטח לפעול ביד קשה נגד התופעה הקשה הזו. אני מברך את כוחות הביטחון שפועלים נגד הקבוצה הקטנה אך המסוכנת. אני חייב להגיד ששמעתי את ראשי היישוב ביהודה ושומרון יוצאים נגד התופעה. אנחנו נמצה איתם את הדין, לא נשלים עם פגיעה לא ביהודים, לא בערבים ולא במסגדים".

"אני רוצה להתייחס למעשים של קבוצה קיצונית בבית שמש. בישראל לא מקובל שיורקים על מישהו ברחוב כי הלבוש לא נראה להם. אנו מדברים על המרחב הציבורי וחלק מהיותה של ישראל דמוקרטיה מערבית וליברלית היא שהמרחב הציבורי פתוח לכולם וכך גם יהיה. אני חושב שגם במקרה הזה צריך להיזהר מלהכליל אוכלוסיה שלמה כי הרוב המוחלט של הציבור החרדי משלב את קיום ההלכה עם שמירה מלאה של החוק. אני מברך על כך ששותפי ורבנים בכירים גינו בחריפות תופעות אלה".

"יש פה מספר לא קטן של חברי כנסת חרדיים ששותפים בממשלה שכל ניסיון לכרוך אותם במעשים של קבוצת שוליים לא מרוסנת, לנסות לסמן אותם, הוא חסר אחריות. המנהיגים שנמצאים כאן, שיצאו נגד הקבוצות האלה, הם נהגו באחריות. טוב היה לו היו מתלכדים על בסיס ההסכמה שיש בעם. זה מה שעם ישראל מצפה שתעשה מנהיגות בישראל וזה מה שאתם באופוזיציה צריכים לעשות".