מנהיגי אירופה חוזרים לעבוד: האם יימצא פיתרון למשבר?

ב-9 ינואר צפויים "מרקוזי" להיפגש כדי להמשיך ולגבש את האמנה הפיסקאלית החדשה של האיחוד האירופי ■ האמנה תיכנס לתוקף בסיום הרבעון הראשון של 2012, בו ידרשו כלכלות גוש האירו לפרוע כ-157 מיליארד אירו לבעלי האג"ח שלהן

מנהיגי אירופה שבים היום (ב') מחופשת חג המולד לעבודה, וצפויים להיפגש כבר בתחילת השבוע הבא באופן רשמי כדי להמשיך לדון במשבר החובות. המטרה: לקנות עוד זמן לממשלות איטליה וספרד ולאפשר להן לעמוד בפירעון כמות עצומה של חובות.

ברבעון הראשון של שנת 2012 ידרשו 17 כלכלות גוש האירו לפרוש חובות בהיקף של 157 מיליארד אירו (203 מיליארד דולר), כך לפי הערכות כלכלני UBS. לאחר סיום הרבעון, צפויים מנהיגי היבשת לאשר סופית את הרפורמות הפיסקאליות בגוש האירו, עליהן הסכימו בתחילת דצמבר האחרון, הכוללת פיקוח הדוק יותר על גרעונות ממשלות היבשת.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, צפויים להיפגש ב-9 בינואר בכדי להמשיך ולגבש את הפרטים של האמנה הפיסקאלית החדשה. לפי דיווחים מקדימים, הסכימו בדצמבר מרבית מדינות האיחוד האירופי (להוציא את בריטניה) על יעד גירעון-תוצר שלא יחצה את רף ה-3%, כאבן דרך לגיבוש האמנה החדשה.

כך למשל ממשלת איטליה, המחזיקה בחובות בהיקף של 1.9 טריליון אירו, תידרש לשלם כ-53 מיליארד אירו לבעלי האג"ח שלה ברבעון הראושן של השנה, בעוד שתשואות האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים "מפלרטטות" עם רף ה-7% בחודשים האחרונים.

"הדרך להתגברות על המשבר לא תעבור ללא מהמורות, אבל בסופה, תהיה לנו אירופה חזקה יותר מזו שקיבלנו לפני המשבר", אמרה מרקל בנאום לקראת השנה החדשה ב-31 בדצמבר. לדבריה, ממשלת גרמניה תעשה "הכל" כדי להציל את גוש האירו מהמשבר.