יחימוביץ' לנתניהו: עצור המאגר הביומטרי - ישראלים בסכנה

בעקבות גניבת פרטי כרטיסי אשראי של 14 אלף ישראלים, קוראת יו"ר מפלגת העבודה לרה"מ לעצור מיד את המאגר הביומטרי: "זה חוק חשוך"

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' קוראת היום (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור מיד את יישומו של חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע. זאת, בעקבות פריצת ההאקרים הסעודים וגניבת פרטי כרטיסי האשראי של 14 אלף ישראלים.

"החוק הביומטרי שועט קדימה ומסכן את פרטיותם, שלומם וכספם של ישראלים רבים", אמרה יחימוביץ' - שגם פרטיה נחשפו הלילה ברשת בידי ההאקרים הסעודיים. "זה חוק חשוך המקנה למדינה שליטה בלא מיצרים על מאגר של טביעות אצבע, תמונות ונתונים אישיים של אזרחי המדינה, כאילו היו עבריינים מבוקשים".

בחודש יוני האחרון אושרה הקמתו של מאגר ביומטרי בישראל. שלב הפיילוט של המאגר, שההצטרפות אליו תהיה וולונטרית, התחיל כבר בנובמבר, אך כאשר תקופת הפיילוט תסתיים - ב-31 באוקטובר 2013 לפי התכניות - ייאלצו כל אזרחי המדינה למסור את טביעות האצבע ותווי הפנים שלהם לטובת המאגר המודרני.

כידוע, מידע ממרשם האוכלוסין האזרחי כבר נגנב והופץ באינטרנט, מה שהמציב בקדמת הבמה את הסכנות האורבות לכל אזרח במדינה עם הקמתו של המאגר הביומטרי. הפריצה הלילה של ההאקרים הסעודים רק מגבירה את החששות מהמאגר הביומטרי.

"הלילה הוכח כי הטענה כי מדובר במאגר בלתי ניתן לדליפה היא חסרת שחר ולמידע אינטימי זה יש אין סוף הזדמנויות לדלוף גם לידי גורמים עוינים, פליליים, או סתם תאבי בצע", הוסיפה יחימוביץ'.

גם השר מיכאל איתן תקף את המאגר הביומטרי היום בעקבות תריפת ההאקרים הסעודים, ואמר כי "את מספרי כרטיסי האשראי שנפרצו ניתן להחליף, אך מה נעשה כאשר יפרץ המאגר הביומטרי? נחליף את הפרצופים של אזרחי המדינה? נצרוב לכולנו טביעות אצבע חדשות? כל אדם סביר צריך להביא בחשבון שהמאגר הביומטרי ייפרץ. עדיין לא מאוחר לעצור את מצעד האיוולת של המאגר הביומטרי, שתועלתו מפוקפקת ונזקו בלתי הפיך".

באוקטובר האחרון הזהיר ד"ר עומר טנא, מומחה להגנת הפרטיות ומרצה למשפט וטכנולוגיה במכללה למינהל, מפני גניבת פרטים מהמאגר הביומטרי. בראיון ל"גלובס" הוא אמר כי "הרקורד של המדינה בשמירה על מידע רגיש של האזרחים מאוד גרוע. לכן, ההסתברות שתהיה דליפה מהמאגר הביומטרי קיימת ואף גבוהה. הקטסטרופה תהיה משמעותית יותר מפריצה למרשם".

טנא ציין כי "בדליפה של מידע ביומטרי הנזק הוא בלתי הפיך. בניגוד לנתונים במאגר האוכלוסין, שאפשר לשנות אותם או להסתיר מחדש - את המידע הביומטרי, שזה טביעות אצבע וצילום פנים בסטנדרט ביומטרי, לא ניתן לשנות. אדם לא יכול לשנות את טביעת האצבע ומבנה הפנים שלו, ולכן ברגע שמידע כזה דולף - ולפי הרקורד הקיים של המדינה אנחנו יכולים לצפות גם שהוא ידלוף - הנזק שייגרם לאזרחים יהיה נזק בלתי הפיך". (לסיפור המלא)