מהפך היסטורי: ארה"ב מחזרת אחר האחים המוסלמים במצרים

ממשל אובמה מנסה ליצור קשרים הדוקים יותר עם מנהיגיו ■ ברקע: הצלחת האחים המוסלמיים בבחירות במצרים ■ ארה"ב מקבלת את התחייבות "האחים" לכבד את הסכם השלום עם ישראל

במהפך היסטורי, החלה ארה"ב לחזר אחר ארגון האחים המוסלמים במצרים, שמאופיין בקנאות דתית ועוינות לישראל, בעקבות הישגי הארגון בבחירות במצרים. כך מדווח הבוקר (ד') "ניו יורק טיימס".

ממשלאובמה מתעלם מאי-האמון והטינה שרחשו ממשלים קודמים כלפי האחים המוסלמיים, במשך עשרות שנים, ומנסה ליצור קשרים הדוקים יותר עם הארגון. המחוות האמריקניות החדשות, לרבות פגישות רמות דרג בשבועות שחלפו, מהוות סטיה חדה מהמדיניות הקודמת של ארה"ב כלפי מצרים, שהתבססה על תמיכה חד-משמעית במשטר מובארק, אויב מושבע של האחים המוסלמיים. עד לתחילת ההפיכה במצרים, ואפילו לאחר נפילת מובארק, חששה וושינגטון מהאידיאולוגיה האיסלמית של "האחים" ומהקשרים ההיסטוריים של הארגון עם גורמים קיצוניים.

מבחינה אחת, מהווה המהפך האמריקני הכרה במציאות הפוליטית החדשה במצרים, ולמעשה באזור כולו: ארגונים מוסלמיים דתיים מצליחים לתפוס עמדות כוח בחלק ממדינות המזה"ת. האחים המוסלמיים זכו בכמעט מחצית מהמושבים בפרלמנט המצרי בשני הסבבים הראשונים של הבחירות במצרים.

אך השינוי בעמדת וושינגטון משקף גם את העובדה שממשל אובמה מוכן לקבל, במידה הולכת וגוברת, את ההבטחות החוזרות ונשנות של האחים המוסלמיים שנציגי הארגון בפרלמנט יפעלו לבניית דמוקרטיה מודרנית שתכבד את זכויות הפרט, את עקרונות השוק החופשי ואת המחויבויות הבינלאומיות של של מצרים, לרבות הסכם השלום עם ישראל.

בה בעת, משקפת התפנית האמריקנית גם את התסכול הגובר של ממשל אובמה מהמשטר הצבאי הנוכחי במצרים, שמנסה לגבש לעצמו עוצמה פוליטית קבועה ושהשתמש בכוח קטלני נגד מפגינים.

בכל זאת, וושינגטון מנסה לשמור על קשריה החזקים עם צמרת הצבא המצרי, שרואה עצמו כאפוטרופוס של אופיה החילוני של מצרים, מציין ה"טיימס". עובדה היא, שממשל אובמה מעולם לא איים להפסיק את התמיכה האמריקנית השנתית במצרים, שמסתכמת ב-1.3 מיליארד דולר, אם כי כמה יוזמות חקיקה בקונגרס עלולות לפגוע בסיוע, בסופו של דבר.

האחים המוסלמיים צפויים ליזום עימות חזיתי עם הממשלה הצבאית במצרים כבר החודש. על רקע זה, מחוות ממשל אובמה יקנו לארגון לגיטימציה בינלאומית ויסייעו לו במאבקו, אומר העיתון.

"זה יהיה "לגמרי בלתי מעשי לא לקיים קשר עם האחים המוסלמיים בגלל האינטרסים הביטחוניים והאזוריים של ארה"ב במצרים", אמר פקיד בכיר בממשל, שמעורב בגיבוש המדיניות החדשה. "אין שום דרך אחרת (לשמור על האינטרסים האלה) אלא באמצעות הידברות עם המפלגה שזכתה בבחירות.. 'האחים' העבירו מסרים שנושאים אופי ברור של מתינות בנושאי ביטחון אזורי, בנושאים פנימיים ובנושאים כלכליים".

גורמים מקורבים לממשל אמרו ל"טיימס", כי ההתקרבות בין ארה"ב לאחים המוסלמיים עשויה להיות צעד ראשון לקראת מדיניות כללית של הידברות בין וושינגטון לבין מפלגות איסלמיות שהתבססו במוקדי כוח במרוקו, טוניס ולוב בעקבות האביב הערבי.

הסנטור הדמוקרטי ג'ון קרי, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, שהשתתף באחרונה בפגישה עם מנהיגי האחים המוסלמיים, אמר: "אין ספק שצריך למצוא דרך להידברות עם ממשלות דמוקרטיות שאינן מאמצות את כל הערכים, או את כל קווי המדיניות של ארה"ב".

הוא השווה את יזמת ההתקרבות של ממשל אובמה לאחים המוסלמיים למו"מ שניהל בזמנו נשיא ארה"ב, רונלד רייגן, עם בריה"מ. "ארה"ב צריכה להתמודד עם המציאות החדשה", אמר קרי.

מאמצי ממשל אובמה להתקרב אל האחים המוסלמיים עלולים לחשוף את הבית הלבן להתקפות חדשות של הרפובליקנים. מותחי ביקורת כבר מאשימים את הממשל שהוא איפשר לארגונים מוסלמיים קיצוניים להשתלט על מצרים, בעלת ברית חשובה של ארה"ב.