אלי יונס: "האוצר מתפאר בכך שלא עשה כלום במשבר"

(עדכון) - מנכ"ל בנק מזרחי טפחות אמר הדברים במפגש הבוקר הכנס השנתי של פורום CFO ■ הכנס מתקיים הערב בקמפוס המכללה האקדמית תל אביב-יפו

מפגש הבוקר של הכנס השנתי של פורום CFO נפתח היום (ד'). הכנס מתקיים היום בקמפוס המכללה האקדמית תל אביב-יפו, בהשתתפות בכירים במשק הישראלי. "גלובס TV" העביר את הכנס בשידור חי.

אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, פתח את מפגש הבוקר של האירוע השנתי ואמר כי "את האטת קטר ההיי-טק המוביל את שוק היצוא הישראלי, היה צריך האוצר ללוות במציאת קטר צמיחה חלופי. אי-התערבות האוצר במשק אמנם לא הזיקה, אבל גם לא הועילה. היינו מצפים מהמובילים הכלכליים שלנו לרפורמות שיעודדו את הקטר הבא של הצמיחה, בין היתר ביצירת ביקוש פנימי, בנוסף לייצוא. האוצר מתפאר בכך שלא עשה כלום בזמן המשבר".

יונס הוסיף: "במשק הישראלי יש מקור לביקוש פנימי. אחד הניצנים הבולטים של התשובה הוא המחאה החברתית כלכלית. עיקר המחאה - במערך מיסוי שבמקום שיטה פרוגרסיבית המעודדת צריכה כמנוף למשק, גרם לבעלי ההכנסה הנמוכה להיות מיעוטי יכולת צריכה. חלק מהמלצות טרכטנברג מנסות לטפל בדיוק בזה. אבל השאלה היא לא אם יש מקורות מס, אלא איך לחלק אותם. הפוליטיקה של סדרי העדיפויות בחלוקת המשאבים היא שיוצרת את הבעיה".

בהסתכלות על שוק הבנקאות, בחן אלי יונס את שוק התקשורת העיתונאית, שעבר טלטלות וחילופי בעלים כדי להמשיך להתקיים ולגייס הון מבעלים חדשים.

"הבנקים נמצאים באותו מצב בדיוק", אמר. "מחד, הרגולטור רוצה סטנדרטים בינלאומיים במבנה ההון - הרבה יותר הון ראשוני. אפשר לגייס הון מבחוץ או לצבור הון מבפנים - מתן פחות הלוואות, אי חלוקת דיבידנד, ועצירת מתן אשראי. בנוסף על הבנקים להתנזר מגיוס הון מבחוץ שכן אם אתה לא מרוויח מספיק, אתה לא יכול לגייס".

"לבנקים בישראל מותר לעסוק במתן שירותים בנקאיים ישירים - אשראי ושירותים פיננסיים", דברי יונס. "אנחנו מנועים מלנהל כסף אחרי ועדת בכר, אבל הפיצוי שהציעה הועדה כדי לשמור על אי תלות הבנקים בבעליהם ויכולת גיוס הון מהציבור, הוא ביטוח. יש בנקים בעולם ש-40% מהכנסתם הוא מביטוח, כמו וולס פארגו. אבל זה לא קרה. הבנקים לא נכנסו לתחום הביטוח. להפך, יש נסיגה וחוסר איזון כנגד הרגולטור על הבנקים, שרוצה בכח ובצדק להרחיב את תשתית ההון של הבנקים".

"אבל הרגולטור לא רואה את כל התמונה. כשזזים מאיזון משהו נשבר בשיווי המשקל. כמו בשווקים של תקשורת, גם בשווקים הבנקאיים, אם הרגולציה לא מביאה בחשבון צרכים של צמיחה ורווחיות, אף אחד לא יוצא נשכר", סיכם.