גאידמק הגיש תלונה למשטרה נגד לבייב על מירמה וסחיטה

(עדכון) - גאידמק טוען כי לבייב ארגן נגדו מסע השמצות ושקרים בתקשורת ומול רשויות של מדינות שונות, כדי לגזול ממנו במירמה רווחים של מיליארדי דולרים מעסקי היהלומים המשותפים שלהם באנגולה ■ לבייב: "אקט הזוי שנועד לנושיו של גאידמק"

איש העסקים ארקדי גאידמק הגיש היום (ד') תלונה במשטרה נגד איש העסקים לב לבייב על רקע פרשת עסקי היהלומים באפריקה.

ל"גלובס" נודע כי גאידמק התייצב במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלוד בשעה 12 והגיש תלונה נגד לבייב.

בתביעה שהגיש לאחרונה בלונדון טען גאידמק כי לבייב לא שילם לו עמלות ודיבידנדים עבור הכנסות מהסחר ביהלומים שביצעו באנגולה מאז שנת 2004. גאידמק טוען כי ערך הנכסים הללו עומד על כ-2 מיליארד דולר.

"הסתירו חוזה"

בתצהיר שהוציא לתקשורת מסר גאידמק: "בשנת 1999 אני, ארקדי גאידמק, בשיתוף עם רשויות מדינת אנגולה, הקמתי שיטה חדשה ליצוא יהלומים מאנגולה. מרגע שהמבנה המסחרי ליצוא היהלומים הוקם, הזמנתי את לב לבייב לנהל את חלקי במבנה המסחרי המוזכר לעיל, במסגרת הסכמים בכתב ובעל-פה הכוללים חלוקה שווה של הרווחים.

"לבייב, ביחד עם שותפו ברל לזר, המכונה הרב הראשי של רוסיה, הסתירו בזדון את דבר קיומו של החוזה הכתוב. לאחר מכן הם השתמשו במירמה בהשלכות הרדיפה הפוליטית כנגדי בצרפת, וארגנו מסע השמצות כנגדי בתקשורת וכן גינויים שקריים כנגדי מול רשויות מדינות שונות בעולם - וכל זאת במטרה לקחת ממני במירמה את רווחיי המשמעותיים, שהצטברו במשך 12 שנה למיליארדי דולרים, מעסקים שונים הקשורים באנגולה".

"מעשים פליליים"

"יתרה מזאת", טוען גאידמק, "לבייב פעל בשיטות של עדות תחת שבועה, מירמה וסחיטה כנגדי, וניסה להימנע מהמשפט שנקבע בבית הדין הגבוה בלונדון בתביעה שהגשתי נגדו במטרה להגן על זכויותיי.

"מעשיו של לבייב יכולים להיחשב פליליים, לכן הגשתי נגדו תלונה פלילית במשטרת ישראל".

לבייב: "אקט הזוי ותיאטרלי"

דוברת קבוצת לבייב מסרה כי "ככל הנראה, גאידמק אינו בוחל בכל אקט הזוי ותיאטרלי על מנת ליצור מצג בפני נושיו הרבים כי הוא פועל כדי לקדם, כביכול, תביעת בת-תוקף כנגד מר לבייב. בנסיבות אלה אין גאידמק ראוי לכל תגובה רצינית. אדרבא, יוסיף וינקוט בכל הצעדים הללו, אשר אין בהם אלא כדי לבזות אותו עצמו ולהעמידו באור נלעג ומגוחך".

רקע: משותפים לאויבים

גאידמק ולבייב היו פעם חברים ושותפים עסקיים. בראשית שנות ה-2000 החזיק גאידמק בכ-15% מאפריקה ישראל. גאידמק רכש אז באמצעות חברה זרה כ-5% מהחברה, ולאחר מכן רכש מלבייב 10% נוספים תמורת 56 מיליון דולר.

באותה תקופה לערך נקשרו שמותיהם של גאידמק ולבייב בעסקי יהלומים ביבשת אפריקה, ונקשרו במיזם העסקי למכירת יהלומים ASCROP.

בעבר אף פורסם כי גאידמק היה זה ש"הכניס" את לבייב לפעילות כריית היהלומים באנגולה. אלא שתקופה קצרה אחר-כך הם נפרדו. גאידמק הסתבך אז בחקירה פלילית בצרפת סביב פרשת "אנגולה גייט" - אשר ברוב העבירות שיוחסו לו בה הוא זוכה בינתיים - ומכר את אחזקותיו באפריקה ישראל ללבייב, ברווח זעום.

בסוף אפריל 2011 הגיש גאידמק תביעה בלונדון נגד לבייב על כך שלא שילם לו עמלות ודיבידנדים עבור הכנסות מהסחר ביהלומים שביצעו באנגולה מאז 2004. מאחר שלטענת גאידמק הוא קיבל תשלומים חודשיים ממוצעים של כ-3 מיליון דולר מלבייב בין השנים 2000 ל-2003, העריך גאידמק כי ערך הנכסים עומד על כ-2 מיליארד דולר.

גאידמק טען בתביעה כי הוא מחזיק בפועל 24.5% מהחברה, וכי המעורבות שלו נשמרה בסוד. זאת, טען, לאחר שהוסכם כי "התפיסה הציבורית של לבייב כבעלים וכבעל הנכסים הרלוונטיים היא למטרות נוחות בלבד". לבייב, נטען, היה נאמן של חלקו של גאידמק.
לבייב נלחם בטענות הללו, אותן כינה בעיתון בריטי כ"מבישות ופוגעניות".

במארס 2006 שלח עו"ד רונאל פישר, אז פרקליטו של גאידמק, מכתב בנושא ללבייב. "בדעת מרשי", כתב פישר, "לפנות לרב הראשי של יהדות רוסיה, כבוד הרב ברל לזר, ולבקשו להעביר לידינו העתק ההסכם שהופקד בידיו על-ידיך ועל-ידי מרשינו בעניין השותפות ביניכם בעסקאות יהלומים באנגולה ... השותפות בחלקים שווים של מרשינו עמך באנגולה נוגעת אף לכל עסקה אחרת שבוצעה באנגולה. הנך נדרש עוד להעביר לידינו על-אתר כל מסמך, דוח כספי ומידע אחר הנוגע לעסקאות אחרות שבוצעו באנגולה ב-6 השנים האחרונות".

יום קודם לכן, ב-28 בפברואר 2006, פורסם כי ממשלת אנגולה ביטלה הסכם עם גאידמק ליצוא יהלומים, בשל חשד לחריגה מההסכם.

לאחרונה זכה גאידמק לניצחון ביניים על לבייב, כאשר בית משפט בלונדון דחה את בקשת לבייב לדחות על הסף את תביעתו של גאידמק.