מחמאות מסוכנות מהבוס שלך

על פידבקים חיוביים שמחמיצים את מטרתם, וטיפ למנהל שמזלזל באינטליגנציה של העובד

מנהלים יודעים שלפרגן לעובדים זה בריא למוטיבציה, אך מאמצים רבים לתת פידבק חיובי עושים בדיוק את ההיפך:

מחמאות מזויפות

לעתים מנהלים מפרגנים לעובד על משהו שכלל לא ראוי לפידבק חיובי. זה נעשה מסיבות אחרות, חיצוניות, רק לשם הפידבק. למשל, כשהם חשים שהעובד לא מחבב אותם ורוצים לשנות זאת, או כשהם מזהים שנפלה רוחו של העובד ורוצים לעודדו.

כך יוצא שעובד זוכה למילים חמות על מטלה שביצע באופן בינוני ("איזה יופי, עשית עבודה נהדרת במצגת ללקוח!"). מנהל שעושה זאת, מזלזל באינטליגנציה של עובדו. הוא לא לוקח בחשבון שהעובד יודע בדיוק מתי הוא משקיע ומצטיין בביצועיו ומתי לא, ושצפוי שיבחין מיד בפידבק המזויף.

במקום לשמוח, ודאי ירחיק בספקולציות לגבי משמעות הפידבק: האם המנהל מתחנף אליי? אם כן - מדוע? האם הוא צריך משהו?; האם התעמק בכלל במה שעשיתי לפני שהחמיא לי? ואולי העבודה שאני עושה כלל לא חשובה או מעניינת בעיניו?; האם אני בכלל נחוץ כאן? אולי המנהל שלי רק מנסה להצדיק את נוכחותי בפניי ובפני עצמו?; יכול להיות שהמנהל שלי עד כדי כך לא מקצועי, שהוא חושב שמה שעשיתי מושלם? ואם הוא מרוצה ממני אחרי כאלה תוצאות - אולי אין בכלל סיבה שאשקיע יותר מזה?

פרגון שרירותי, כללי וחסר עיתוי

מנהלים נוטים להקדיש חשיבות רבה לטיפוח האמונה וההערכה העצמית של עובדיהם, מתוך כוונה להעלות את תחושת הסיפוק והמוטיבציה שלהם. בהתאם לכך הם מרבים להחמיא להם מכל הבא ליד, אך חוטאים במישוב כללי, שאינו מוצמד להתרחשויות ולתוצאות ממשיות.

המנהלים הללו פועלים אוטומטית, לאחר שהניחו במיקום חשוב בתודעתם את העובדה שחשוב לפרגן. בשל כך, הפרגון נעשה באופן רובוטי, כוללני, שרירותי ולא שיטתי: "אתה נהדר", "את חכמה", "את חשובה לי", "אני מאמין בך", "אני אוהב עובדים כמוך", "את משפטנית דגולה".

אלה אולי משפטים שנעים לשמוע, אך במה הם מועילים לעובד בפועל? איך יוכל להסיק מתוכם מהם הדברים שמרשימים ומספקים את מנהלו? אין בכך תועלת. פידבק חיובי שלא מתייחס לתוצאות ולא מגיע בסמיכות לביצועים, לא מאפשר לעובד ללמוד לגבי תפקודו. הוא חש שקיבל פרס, אך אינו מבין על מה.

יתרה מזו, המנהל עלול להשיג את ההיפך ממטרתו, שכן עובדים ששומעים שמנהלם מתייגם בצורה מסוימת, למשל כחכמים, דווקא מוּנָעים להתרחק מאתגרים: "המנהל חושב שאני חכם - המשימה הזאת מורכבת - אם אכשל בה, יפסיק לחשוב שאני חכם". אחרים עלולים להרגיש רמאים: "אני הרבה פחות 'חכם'/'דקדקן'/'משקיען' מכפי שמנהלי קבע בהינף יד" - וזו כמובן תחושה נוראה.

שבחים המפצים על פערי עובד-מנהל

סיכמנו שחשוב לתת פידבק על סמך תוצאות ספציפיות, אך לא די בכך. שבחים יכולים להתייחס לתוצאות, ולהיות חמים ואף משתפכים, אך כשאין התייחסות להשקעה ולדרך המקצועית, זו בעיה.

הבעיה היא שהמציאות מכריחה מנהלים רבים לפדבק על סמך תוצאות בלבד, בשל פער מקצועי בינם לבין עובדיהם. מנהלים שאינם בקיאים בתחום המקצועי של העובד לא יכולים להעמיק בעשייה המקצועית שלו, מלבד בתוצאות מעשיו.

כדי לחפות על הפער, הם נוטים להפריז בפידבקים חיוביים. יתכן שהם באמת נלהבים מהתוצאות, אך אצל העובד הדברים משתמעים אחרת: במקום שירגיש טוב עם התמודדותו במשימה המאתגרת, הוא צפוי לחוש אכזבה ותסכול שמי שמשבחו כלל לא מסוגל לראות מה בדיוק עשה וכמה השקיע.

סכנה אחרת במצב של פער מקצועי בין המנהל לעובד היא כשהמנהל מרגיש נחות, ומבקש באמצעות הפידבק (על אף שהוא חיובי) להזכיר לעובד מי הבוס: מי מבצע את העבודה השחורה, ומי צופה, בוחן ומגיב. אלה הם שבחים שלרוב ניתנים ביובש, ומדגישים את המנהל: "מצוין, אני מרוצה מהתוצאה". הדבר עלול להתקבל אצל העובד כאקט מניפולטיבי של הפגנת עליונות יותר מהערכה אמיתית, ולגרום לקונפליקט ולמשבר מוטיבציה.

משוב חיובי הוא לא סוכריה - התייחסו אליו ברצינות

לסיכום, יש להימנע מפרגון כללי ("אתה עובד מצוין") או כזה המתייחס לתכונות אופי ("אתה חכם"), וכן ממחמאות המסתמכות רק על תוצאות ("יופי של דו"ח").

חשוב להתעמק ולאתר את הדברים שבאמת ראויים לשבח בביצועי העובד, ולהתייחס הן לדרך והן לתוצאה, באופן ספציפי ותֵּיאוּרִי: "קיבלת חומר גלם רב ומורכב וידעת לסנן את העיקר מן הטפל, זאת תוך כדי שעבדת בסינרגיה עם שותפיך, עמדת בלוח הזמנים, תיעדת במסודר ובשקיפות את כל התהליך, והותרת רושם מצוין על הלקוח - כל הכבוד!".

לבסוף, יש לשמור על מינון נכון. פידבקים חיוביים בתכיפות ובמינון מופרז הופכים לרעש לבן, ונתפסים כחנופה או כמניפולציה.

- באילו עוד דרכים מנהלכם מנסה לפרגן לכם אך בפועל עושה את ההיפך?

- איזה פרגון היה מקנה לכם תחושה טובה?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.