כ-200 עיתונאים הצטרפו לארגון עיתונאים חדש בהסתדרות

(עדכון) - מטרת הארגון, שהוקם במסגרת ההסתדרות, היא להתמודד עם המשבר בענף התקשורת ולהבטיח את שכרם, תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי של חבריו

ארגון עיתונאים חדש הוקם בימים האחרונים במסגרת ההסתדרות. למעלה מ-200 עיתונאים מכלי תקשורת רבים התאגדו מאז תחילת השבוע בארגון חדש. מטרת הארגון היא להתמודד עם המשבר בענף התקשורת, שכרם, תנאי עבודתם, עתידם וביטחונם התעסוקתי.

ארגון העיתונאים יפעל במסגרת ההסתדרות ואולם יהווה ארגון אוטונמי ובלתי תלוי בה, בשל אופיו המיוחד של מקצוע העיתונות. כך לדוגמה, המוסדות וההנהגה ייבחרו מבין העיתונאים החברים בו.

בענף התקשורת מועסקים כיום אלפי עיתונאים, וביניהם כתבים, צלמים, עורכים, גרפיקאים ועוד. מצבה המתדרדר של התקשורת בשנים האחרונות בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, המשבר בענף הפרסום, עליית מחירי הייצור ועוד גורמים שונים הביאו להידרדרות מתמדת במעמדו של העיתונאי בישראל ובמצבה הכללי של העיתונות.

לאחר חודשים ארוכים של התלבטות, החליטו מספר עיתונאים להקים ארגון יציג שידאג לרווחת האישית והמקצועית של העובדים בענף. מדובר בארגון ענפי ששם לו למטרה לאגד את העיתונאים מכל כלי התקשורת.

בשלב זה העיתונאים שיזמו וייסדו את הארגון מובילים אותו כוועד פעולה זמני, זאת עד לגיבושו של תקנון וקיום בחירות פנימיות.

"אנו פועלים בתקופה מטלטלת. יציבות כלי התקשורת רעועה, והם נתונים להשפעות כלכליות ופוליטיות. כמו תמיד, הראשונים לשלם את המחיר יהיו העובדים, אנחנו. רבים מכלי התקשורת עובדים תחת מתקפה: רשות השידור, גלי צה"ל, הטלוויזיה החינוכית וערוץ 10 הם רק דוגמאות לכך", נמסר מהארגון. "הניסיון מלמד כי מקומות העבודה היחידים ששרדו היו אלה בהם העובדים היו מאורגנים בגוף שייצג אותם ונלחם עבורם".

בימים אלה מוקמים צוותים לצורך הקמת המוסדות וקביעת הדרך. אנשי מקצוע בתחום המשפט, האסטרטגיה, יחסי העבודה והפנסיה מספקים ייעוץ וליווי לכל חבר באיגוד.

דרור פויר ("גלובס") ועינת פישביין ("ידיעות אחרונות"), מראשי ועד הפעולה בארגון, מסרו היום (ד') כי "הפגיעה הגדולה ביותר בעיתונאי ובעיתונות, ומכאן גם בדמוקרטיה ובאזרחים, לא נעשית רק על-ידי חברי כנסת חרוצים, היא נעשית גם על-ידי כוחות השוק".

"עיתונות חופשית היא לא רק תוצאה של חוקים אלה או אחרים, היא גם תוצאה של עיתונאי חזק, מוגן, מיוצג. חופש הביטוי והדמוקרטיה נפגעים גם משום שעיתונאי חלש הוא עובד חלש. עיתונות עצמאית וחזקה לא יכולה להתקיים עם עיתונאים חלשים ומוחלשים", הוסיפו השניים.

בהודעת דואר אלקטרוני שנשלח לעיתונאים בכל כלי התקשורת בימים האחרונים נכתב:‏‏‏ "עמיתים יקרים, בתקופה האחרונה הבנו שדי! אי-אפשר יותר לעמוד מנגד. אנחנו מותקפים מכל הכיוונים. חופש הביטוי בסכנה, כלי התקשורת במצוקה כלכלית, פיטורים הפכו לעניין שבשגרה. עיתונאים רבים מרגישים לבד.

"תנאי ההעסקה של רבים מאיתנו ברצפה, אם יש כאלה בכלל. השכר צונח, הלחצים הפוליטיים והכלכליים גוברים. עיתונאים ותיקים ובעלי מוניטין מצויים בסכנת החלפה, ככל שאנשים צעירים מוכנים לעבוד בשביל פחות כסף.

"איש אינו דואג לאינטרסים שלנו: אין הכשרות מקצועיות, אין דיונים אתיים, אין כינוסים מקצועיים, אין במי להתייעץ ובמי להיעז,ר ואין מי שייאבק על תנאי ההעסקה שלנו. החלטנו לשנות את כל אלה!

"הקמנו ארגון עיתונאים יציג, עצמאי, דמוקרטי, שיפעל במסגרת ההסתדרות. מוסדות הארגון יהיו עצמאיים, יהיה לנו יושב ראש עיתונאי משלנו, וכל אלה ייבחרו על-ידי חברי האיגוד.

"אנו קוראים לכם להצטרף אלינו למהלך ההיסטורי. זאת הזדמנות חסרת תקדים לשפר את מעמד העיתונאי. מעתה, לא נעמוד רק על זכויותיהם של העובדים המוחלשים במשק, הקשישים, החולים והמסכנים. אנחנו עומדים על שלנו!"

* עוד בנושא:

עובדי חדשות ערוץ 10 החלו בניסיון להצטרף להסתדרות