"גל פירעון אג"ח ב-36 מיליארד ש' - ישפיע על הבורסה"

האנליסט מייקל קלר: לחצי האשראי במשק יקשו על החברות ■ החזר החובות השנה גדול פי 4 מב-2011 - ויימשך באגרסיביות עד 2015 ■ 72% מפירעונות האג"ח השנה - של חברות נדל"ן והחזקות ■ חובות ב-1.8 מיליארד ש' מוגדרים "בעייתיים"

החברות הציבוריות בישראל עומדות בפני גל של החזרי תשלומי אג"ח בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים השנה, וזהו אחד הגורמים העיקריים שישפיעו על שוק המניות הישראלי ב-2012. כך מעריך הכלכלן מייקל קלר מסיטי, בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "האג"ח הקונצרניות זה הסיפור הגורלי של שוק המניות הישראלי ב-2012", כותב קלר.

החברות הנסחרות בבורסה צריכות לפרוע אג"ח קונצרניות בהיקף של 36 מיליארד שקל השנה ו-156 מיליארד שקל עד שנת 2015. לשם ההשוואה, היקפי החובות שאמורים להיות מוחזרים השנה הם פי 4 ממה שנפרע בשנת 2011. "תשלום החובות האלה או מחזורם הינם קריטיים לכלכלה ולשוק המניות ב-2012, בייחוד לאור העלאת דרישות הלימות ההון מהבנקים ולחצי האשראי", כותב קלר.

כזכור, "גלובס" חשף לאחרונה כי בנק ישראל יגדיל את דרישות הלימות ההון מהבנקים בשנים הקרובות, מה שעלול להצית מחנק אשראי במשק. לפי בדיקת "גלובס", הבנקים יצטרכו לגייס 30 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

יתרה מזאת - האפשרות של מחזור חובות באמצעות הנפקות אג"ח חדשות נראית גם כן קשה במיוחד לאור משבר החובות באירופה וההאטה הכלכלית בישראל. לפיכך, לא מפתיעות ההזהרות ששוגרו לאחרונה ע"י בכירים במשק, כמו למשל מפי יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר, כי ישנו גל הסדרי חוב בדרך.

רוב האג"ח הקונצרניות לפירעון הן של חברות נדל"ן וחברות ההחזקות. לפי קלר, 26 מיליארד שקל מתוך 36 מיליארד השקלים שיש לפרוע השנה הן חובות של חברות הנדל"ן וחברות החזקות, כלומר 72.2% מסך החובות.

"זו הבעיה העיקרית", כותב קלר. "אנו מסווגים 25% מהחובות הללו - 1.8 מיליארד שקל - כחובות בעייתיים שם מרווחי תשואות האג"ח מול האג"ח הממשלתיות גבוהים מ-8%". עם זאת, קלר מעריך כי לא תהיה "השפעה מהותית" על שוק האג"ח בישראל. לדבריו, יכולתן של חברות ההחזקה לעמוד בהחזרי האג"ח תושפע ישירות מהיכולת שלהן לממש נכסים ולהצטייד במזומנים.

"כישלון בכך עלול להשליך רבות על הכלכלה ועל שוק המניות", מזהיר קלר. עם זאת, הוא מפגין אופטימיות זהירה וטוען כי החברות עשויות לצלוח את גל הפירעונות השנה.