"הפד צריך לנקוט צעדים אגרסיבים לשיקום שוק הדיור"

נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק, חברה בדירקטוריון של הפד ויושב ראש הפד בבוסטון הציגו רעיונות להתנעה מחדש של שוק הדיור ■ הפד שוקל להשתמש בחברות בבעלות הממשלה כמו פרדי מאק ופאני מיי לטיפול במשבר

בשלושה נאומים שונים שנשאו בכירים בפידרל ריזרב קראו וויליאם דאדלי, נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק, אליזבת' דיוק, חברה במועצת המנהלים של הפדרל ריזרב ואריק רוזנגרין, יושב ראש הפד בבוסטון, הזהירו מהמצב השברירי של שוק הדיור בארצות הברית שפוגע קשות בצמיחה במדינה, וקראו לנקיטת פעולות נחרצות יותר של הממשל.

הנאומים של השלושה באה על רקע נתוני התעסוקה שפורסמו אתמול (ו') ושהצביעו על יצירת 200 אלף מקומות עבודה חדשים במהלך חודש דצמבר, מה שמצביע לטענתם על כך שהכלכלה נמצאת בדרך הנכונה ליציאה מהמשבר שנקלעה אליו, אולם שוק הדיור עדיין פוגע בתהקדמות.

הקריאה לנקיטת צעדים באה יומיים אחרי שהפדרל ריזרב התחיל לבחון דרכים בהן ניתן להשתמש בשתי החברות שהולאמו בעקבות המשבר ב-2008 , פרדי מאק ופאני מיי, על מנת להתניע מחדש את שוק הדיור במדינה, ולהחזיר אותו למצב של צמיחה. כזכור, שוק הדיור הוא זה שהצית את המשבר בשנת 2008, שגרמה למשבר הסאב-פריים בארצות הברית, ומאז הוא פוגע במאמצי הצמיחה.

מאז שנת 2006 מחירי הדירות בארצות הברית נחתכו ב-33% בממוצע, מה שגרם להפסדים של קרוב ל-7 טריליון דולר בהון של בתי האב, וקרוב ל-12 מיליון אנשים שלא מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא שלהם.

על קובעי המדיניות לשקול צעדים שיתניעו מחדש את שוק הדיור בארצות הברית ולנסות לעזור לצמיחה "האיטית בצורה מעצבנת" וגם לאחוזי האבטלה "הגבוהים ולרמות לא מקובלות", כך אמר דאדלי במסגרת נאום שנשא בעיר ניו ג'ירזי.

מדיניות מוניטראית צריכה להשלים פעולות אחרות שמתבצעות על ידי גופים אחרים, ושביחד יכולים להביא לייצוב מחירי הדירות במדינה ולהפיכת מגמה בשוק הדיור תוך שנה או שנתיים במדיה והתנאים יהיה מתאימים, אמר דאדלי בנאום.

הוא הציע מספר פתרונות אפשריים שהממשל יכול לבצע על מנת להשיג את היעד הזה, החל ממתן סיוע לבעלי הבתים שאיבדו את מקום העבודה שלהם ועד להפחת הסיכון למשקיעים ועד למזעור האחריות של הלווים על משכנתאות שניתנו על ידי פרדי מאק ופאני מיי.

דיוק שדיברה בכנס בריצ'מונד שבמדינת וירג'יניה, שיבחה את הפד על הכוונה שלו לערב חברות שנמצאת בחסות הממשלה - כמו פרדי מאק ופאני מיי - , וטענה שבמהלך שכזה המערב חברות שגם כך קיבלו סיוע ממשלמי המיסים בהיקף של 169 מיליארד דולר הינו נחוץ.

"קובעי המדיניות צריכים לפחות לשקול את האפשרות להנהיג מדיניות שלוקחת בחשבון את מידתם תרומתם של החברות הללו בזרוז הריפוי של שוק הדיור, במקום להתרכז רק באיך מצמצמים את ההפסדים של החברות הללו", אמרה דיוק במהלך דבריה כנס.

רוזנגרין מבחינתו אומר, שהדרך הנכונה לטיפול במשבר היא באמצעות הגברת רכישות ניירות ערך המגובות במשכנתאות על ידי הפדרל ריזרב. "בהתחשב באינפלציה הנמוכה ובשוק העבודה שעדיין מדשדש שקרוב לוודאי יימשכו גם בשנה הנוכחית, אני מאמין שהפדרל רזירב צריך להמשיך לחפש דרכים להאיץ את השיקום של הכלכלה על ידי צמיחה יציבה וחזקה יותר", אמר רוזנגרין.