מנכ"ל כיל עקיבא מוזס פורש אחרי 37 שנים בכיל, מהן 13 כמנכ"ל; צבר יותר מ-300 מיליון שקל

מוזס: "בנינו חברה לתפארת - זו דרכו של עולם" ■ מועד הפרישה לא נקבע, והיא תואמה עם ניר גלעד ■ זוהי הפרישה השלישית של בכיר במשק הישראלי בשבוע, לאחר שבשבוע שעבר הודיעו מנכ"ל בנק לאומי ומנכ"ל טבע על פרישתם מהתפקיד

אל שני המנהלים הבכירים שהודיעו בשבוע החולף על פרישתם - גליה מאור מבנק לאומי ושלמה ינאי מטבע - הצטרף היום עקיבא מוזס מנכ"ל כיל, והשכיר העשיר בישראל, שהודיע על פרישתו. בניגוד לעלייה החדה שנרשמה במניית טבע עם הודעת הפרישה של ינאי, מניית כיל דווקא ירדה היום ס-2.5%, מה שמסמל את ההערכה של השוק לתרומתו של מוזס להצלחת החברה. במקביל לפרישה מכיל, מוזס צפוי גם לפרוש מתפקיד יו"ר איגוד החברות הציבוריות.

פרישתו של מוזס מתרחשת זמן קצר לאחר שהגיעה כיל להסכמה עם משרד האוצר לגבי חלקה בקציר המלח בים המלח- פרויקט בהיקף של מיליארדי שקלים. ההסכם בין הצדדים גובש לאחר מחלוקת ארוכה בין כיל למשרד האוצר, ותחושות קשות של מוזס על התנכלות של האוצר לחברה במספר נושאים.

מוזס, העובד בכיל 37 שנים, ביקש לפרוש כבר לפני מספר חודשים, אולם בחברה לישראל, בעלת השליטה בכיל, לא מיהרו לאתר לו מחליף. בימים האחרונים, בנתה כיל תוכנית רב שנתית, ומוזס החליט לנצל את ההזדמנות ולהודיע על פרישה. לדבריו, אחרי שנים ארוכות של עבודה אינטנסיבית, הוא רוצה לפרוש לביתו ולהתמקד במשפחתו.

יחד עם זאת, ישנו סיכוי טוב שמוזס עדיין לא אמר את המילה האחרונה בעולם העסקים, ולא נתפלא אם ינצל את ההון הרב שצבר, המוערך בכ-300 מיליון שקל (ראו הרחבה במסגרת), כדי להפוך משכיר לבעלים של עסקים משלו.

מועד פרישתו של מוזס עדיין לא נקבע, על מנת שלדירקטוריון החברה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, יהיה זמן מספיק לאתר מחליף. "אני חושב שזה אך נכון שלאחר שנים כה רבות בתפקיד הבכיר ביותר בחברה, אעביר את האחריות למנהל אחר. זו דרכו של עולם וכך צריך להיות", אמר היום מוזס. "ההחלטה לסיים את התפקיד התגבשה אצלי בחודשים האחרונים. כיל הפכה להיות חלק חשוב ובלתי נפרד מחיי, במשך רוב שנות חיי", הוסיף.

מוזס, הנחשב למנהל מוערך ומקצועי, מותיר אחריו נעליים גדולות. בניגוד להודעת הפרישה של ינאי מטבע שהגיעה יחד עם הודעה מקבילה על מינויו של ג'רמי לוין למנכ"ל, ובניגוד למצב בבנק לאומי, בו יש שני מועמדים בולטים (רקפת רוסק עמינח ורוני חזקיהו), בכיל אין כרגע, ככל הידוע, מועמד מוביל.

מוזס לא טיפח לעצמו יורש, אלא הכשיר שורה של מנהלים. בין המועמדים להחליפו, הוזכרו היום יוסי שחר, המשמש כמשנה למנכ"ל והאחראי על פיתוח עסקי, ומי ששימש כמנהל של חברות הבנות (מוצרים תעשייתיים ומוצרי תכלית מ-2002). שחר הוביל את יישום האסטרטגיה העסקית של כיל, שכללה בין היתר מספר רכישות של חברות בעולם. בשנת 2010 הוא זכה למענק של כ-430 אלף דולר, ועלות השכר שלו עמדה על קרוב ל- 2 מיליון דולר. שם נוסף שהוזכר היום הוא של אשר רפופורט, סמנכ"ל בכיר למשאבי אנוש בכיל.

בשוק ההון העריכו היום, כי בניגוד לטבע, החברה לישראל תשאף למנות מנכ"ל ישראלי, אולי אף מנהל המקורב לעידן עופר. מוזס, שבחודש הבא ימלאו לו 65, החל לעבוד בכיל לפני כמעט 40 שנה בתור כלכלן. למנכ"ל הוא מונה עם רכישת השליטה בחברה על ידי משפחת עופר ב-1999.

מאז זינקה מניית כיל במעל 1,000% ושוויה של החברה (כולל דיבידנדים) קפץ פי 20 ל-51 מיליארד שקל - החברה השנייה בגודלה במשק. בדוחות האחרונים שפרסמה רשמה כיל זינוק של 47% ברווח הנקי לתשעת החודשים הראשונים של 2011, וזה הסתכם ב-1.1 מיליארד דולר. ההכנסות בתקופה זו עלו ב-25% ל-5.3 מיליארד דולר.

הצלחתה של כיל לא נעלמה גם מעיני בעלת המניות הגדולה השנייה בחברה, פוטאש הקנדית, יצרנית האשלג הגדולה בעולם. פוטאש, שמחזיקה כיום ב-14% מכיל, נמצאת כעת בהליך מול האוצר כדי להגדלת החזקותיה עד ל-25%.

ההצלחה של כיל מיוחסת לא מעט לשוק בו היא פועלת שהביקוש בו קשיח, אך גם למהלכי רה-ארגון שמוזס הוביל לאורך השנים, רכישות אסטרטגיות, וסגירת פעילויות שאינן בליבת העסקים.

"צריך לתקוע גולים"

"למרות שלכל אחד יש מחליף, עזיבתו של מוזס היא ללא ספק אבדה לחברה", כתב היום האנליסט גיל בשן בתגובה להודעת כיל. לעניין המחליף כתב בשן כי "מי שלא יבוא ייכנס לנעליים גדולות".

עם כניסתו לתפקיד הסביר מוזס ל"גלובס" כי "אני הייתי המנכ"ל-יו"ר הכי ותיק במערכת, עם קבלות לא כל כך רעות, ומהרגע שהאחים עופר החליטו למנות מישהו מבפנים, הייתי מועמד די טבעי".

מוזס נחשב למנהל מוכשר ומוערך שצמח מלמטה ולאדם שנותר צנוע. ב-2005, בראיון נוסף ל"גלובס", הוא אמר: "אתה יושב עם עצמך, מחליט על אסטרטגיה ומטרות. זה באמת פשוט, החיים מאוד פשוטים, כל החוכמה היא לפשט את הדברים".

כיל ומוזס זכו לא אחת בדירוגי החברות והמנהלים הטובים במשק, אך מוזס לא התלהב מהתארים הללו. "אני לא אוהב את הליגה", הוא אמר על כך פעם, והסביר: "המטרה היא להביא ערך לבעלי המניות. יש המון חברות שאוהבות להגיד 'אני מספר אחת, אני מספר שתיים'. לדעתי, מי שאומר את זה, אולי איבד את הכיוון". על ההצלחה של כיל הוא אמר אז כי "סימנו מטרות ונסענו אליהן. צריך לתקוע גולים, לא מספיק לשחק יפה במגרש".

מוזס צבר לפחות 300 מיליון שקל בכיל

האופן שבו הפך עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל מזה 13 שנה, לאחד השכירים העשירים בישראל, מוכיח כי מיליונרים לא נולדים רק כתוצאה מזכייה בתוכנית ריאליטי כלשהי או תודות להנפקה מהירה של סטארט אפ מצליח. יש מיליונרים שהפכו לכאלו לאחר עשרות שנים של עבודה, באותה חברה, ולאחר שטיפסו במעלה הסולם הניהולי בה, והגיעו עד לפסגה.

מוזס (63), האיש שכנראה תמיד יישאר מזוהה עם החברה הישראלית השנייה בגודלה בעולם, החל לעבוד בכיל כשהיה בן 26, פחות או יותר הגיל שבו כולנו מתחילים קריירה ראשונה. לפני 13 שנה, כשהאחים עופר רכשו את השליטה בחברה לישראל, החברה האם של כיל, הם ראו במוזס חלק אינטגרלי מעתידה והצלחתה, ומינו אותו למנכ"ל.

והם צדקו. בחסות הגאות במחירי הסחורות, הפך מוזס את כיל לפרת המזומנים של החברה לישראל, ולאחת מיצרניות הערך הבולטות בשוק ההון הישראלי. כיל שווה כרגע 13 מיליארד דולר, ולמרות שבשנה האחרונה המניה איבדה כשליש משוויה, היא עדיין אחת מהמניות הפופולריות להשקעה לטווח הארוך.

הערך שיצר מוזס לציבור המשקיעים הגיע גם לכיסו שלו, ומבדיקת "גלובס" עולה כי במהלך 37 שנות עבודתו בחברה הוא צבר לפחות 300 מיליון שקל ברוטו (כולל שכרו בשנים טרום מינויו למנכ"ל וכולל שכרו אשתקד, ובתוספת מנצח זהב שלבטח יקבל עם פרישתו מהתפקיד - ראו טבלה).

מוזס צבר חלק ניכר מההון הזה דרך שכר ובונוסים, אך גם באמצעות אופציות למניות שקיבל במהלך השנים ומימש בשוק בשנות גאות.

מניית כיל בשנות כהונתו של מוזס
 מניית כיל בשנות כהונתו של מוזס

ההון של עקיבא מוזס
 ההון של עקיבא מוזס