לידר שוקי הון: "מינוף רוכשי הדירות זינק 50% בעשור"

הכלכלן יונתן כץ: משקי הבית הגיעו לקצה גבול היכולת שלהם מבחינת האשראי; מחירי הדירות לא יכולים לעלות עוד ■ היכנסו וצפו בגרפים: מצב מחירי הדירות מזכיר את השיא הקודם ב-1996 - רגע לפני ירידת המחירים הגדולה

מחירי הדירות בישראל ימשיכו לרדת כיוון שציבור רוכשי הדירות הגיע לתקרת רמת החוב שהוא יכול ליטול על עצמו - כך מעריך יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, בסקירה שפרסם היום (א'). בעשור האחרון זינקה רמת המינוף של משקי הבית בכ-50% בעיקר בשל הזינוק במחירי הדירות שהחל מאמצע 2007. רמת המינוף בשוק הדיור מוגדרת כאשראי מסך ההכנסה הפנויה.

"בעשור האחרון רמת המינוף עלתה בכ-50%, מ-22% בשנת 2001 ל-33% בשנת 2011", כותב כץ. "מאז 2008 חלה עליית מדרגה מ-27% ל-33% עקב הריביות הנמוכות במשק וההסתערות של משקי הבית על שוק הדיור. קשה להניח שרמת המינוף יכולה להמשיך לעלות וסביר יותר שמשקי הבית ישאפו להוריד את רמת המינוף בתקופה של אי-ודאות כלכלית. במילים אחרות, צפוי לחץ לירידת מחירים מכיוון של ירידה בביקוש הכולל לדירות".

אשראי לדיור מסך ההכנסה הפנויה
 אשראי לדיור מסך ההכנסה הפנויה

לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות בישראל זינקו ביותר מ-60% מאז חודש מאי 2007. עם זאת, כל האינדיקטורים מעידים על כך שבחודשים האחרונים חלה התקררות בשוק הנדל"ן ומחירי הדירות יורדים. הירידה בינתיים מתונה וכוח הקנייה של רוכשי הדירות עדיין שחוק, כאשר 129 משכורות ברוטו נדרשות כדי לקנות דירה (בהתבסס על השכר הממוצע במשק) - גבוה ב-15% מהממוצע הרב-שנתי. אגב, בגל העליות האחרון במחירי הדירות ב-1996, הגיע מדד זה ל-134 משכורות כדי לקנות דירה, ואז ירדו המחירים.

"במילים אחרות", מוסיף כץ, "בהנחה שהשכר יעלה ב-5% בשנה הקרובה, ירידה נומינלית של כ-10% במחירי הדירות תחזיר אותנו לרמת מחירי דיור (במונחי שכר) דומה לזו ששררה ב-20 השנים האחרונות (בממוצע). התקופה שבחרנו מעט בעייתית כי היא כוללת את השפעת קליטת גל העלייה מרוסיה בראשית שנות ה-90, כך שבהסתכלות על שנתיים קדימה ניתן להניח ירידה מצטברת (במונחי שכר) גדולה יותר מ-10%".

מחיר ממוצע של דירה חלקי השכר הממוצע במשק
 מחיר ממוצע של דירה חלקי השכר הממוצע במשק