אייכל: "ממשיכים להאמין בשוקי המניות, בעיקר בוול סטריט"

רון אייכל: מומלץ בתקופה זו להשקיע באיגרות חוב קונצרניות (להוציא בנקים) של חברות שלהן רמת דירוג חוב גבוהה (יכולת שירות חוב בצורה טובה) המתאפיינות בתזרים חזק

שוק המניות העולמי, ובראשו האמריקני, רשם תשואה חיובית בשבוע המסחר הראשון לשנה זו. למעשה, ה-S&P 500 רשם את הפתיחה החזקה ביותר מאז שנת 2006, עלייה של 1.6% בערכו.

עליות השערים נבעו, במיוחד, מדיווח חיובי על הכלכלה האמריקנית וגם מסין (עלייה במדד מנהלי הרכש בדצמבר לרמה של מעבר ל-50 נק'). דברים אלו הפחיתו את החשש מפני התקררות של הכלכלות המובילות בעולם. במיוחד נרשמו עליות שערים בשווקים המתעוררים שבאמריקה הלטינית. לדוגמא, מדד MERVAL הארגנטיני זינק ב-12.5%. המתעוררים הלטיניים רשמו השבוע עליה של 2.3% בערכם (במונחי דולר ארה"ב).

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין בסקירה השבועית כי "באופן כללי, אנו ממשיכים להאמין בשוק המניות העולמי בכלל ובאמריקני בפרט. זאת, הן על רקע מחירי השוק הנוחים וגם על רקע הסביבה המאקרו כלכלית המתבהרת ובמיוחד השיפור המתרחש בשוק העבודה".

עם זאת, עדיין לא הכל ורוד. השבוע פורסם מחקר שנערך בבנק המרכזי האמריקני ממנו עולה כי החולשה הנגלית בסקטור הדירות למגורים בארה"ב מקשה מאוד על שני מוסדות האיגוח , פאני מיי ופרדי מק. לפי המסמך, שני גופים אלו עלולים לשאת הפסדים נוספים, עד אשר תחול ההתאוששות. גופים אלו עדיין זקוקים לכספי משלמי המסים האמריקניים בכדי לשרוד ולכן קיימת מתיחות גבוהה בין הצורך להציל אותם לבין ההון המושקע בהם. נזכיר כי ב-2008 החליט הממשל האמריקני לגבות את איגרות החוב שהונפקו על ידי שתי הסוכנויות שהיקפן נאמד בתקופה זו ביותר מ-4 טריליון דולר, אומר אייכל.

"כוחותיו של הפדרל ריזרב מוגבלים"

הבעיה המרכזית של סוכנויות האיגוח היא שיעורי שמיטת החובות והעיקולים הגבוהים, עדיין, של המשכנתאות בארה"ב. אלו מקשים על שיקום הסקטור, במיוחד כאשר קובעי המדיניות האמריקאיים לא עושים מהלכים מיוחדים שמטרתם לעודד את הענף. התמונה היא בהחלט לא פשוטה. מחירי הדירות בארה"ב היו בשיאם בשנת 2006. הירידה במחיר הביאה לכדי מחיקה של כ-7 טריליון דולר משווי הבתים האמריקניים. כרבע ממשקי הבית מחזיקים במשכנתא שהיא גדולה משווי הבית שברשותם.

הפדרל ריזרב ניסה לאשש את שוק הדיור על ידי הפחתת הריבית לרמה אפסית ובאמצעות רכישה של איגרות חוב מגובות משכנתאות. ה-Fed מחזיק כ-837 מיליארד דולר של MBS-ים. אך, "גם כוחותיו של ה-Fed מוגבלים", מציינים במיטב.

בתוך כך הגיעו בשבוע האחרון חדשות טובות מכיוון ריביות המשכנתאות כאשר הריבית על משכנתא ל-30 שנה ירדה לשפל של 3.91%. הריבית הממוצעת על משכנתא ל-15 שנים עמדה על 3.23%. ריביות אלו שמתנהגות בדומה להתפתחות האיגרת ל-10 שנים ואילך של ממשלת ארה"ב נהנות מהריבית הנמוכה בה. יחד עם זאת, "ברור לנו כי רמת הריבית הנמוכה, לבדה, לא יכולה לאשש את שוק הדיור. השיפור שנרשם בשוק העבודה, אם תמשך, עשויה לעזור הרבה יותר".

במיטב ממליצים בתקופה זו להשקיע באיגרות חוב קונצרניות (להוציא בנקים) של חברות שלהן רמת דירוג חוב גבוהה (יכולת שירות חוב בצורה טובה) המתאפיינות בתזרים חזק. "יש לשמור על מח"מ בינוני אשר יפגע במידה צנוע, במקרה של עליית תשואות בחלקים הרחוקים של עקום התשואה הקונצרני. יתר על כן, אנו מעדיפים לרכז את ההשקעות בדולר האמריקני (מרבית ההשקעה), הקנדי והאוסטרלי".