בדרך לחוק: זיכוי כספי יהיה תקף לשנתיים ומימושו לא יוגבל

לפי הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש, הזיכוי יינתן באופן שימנע את מחיקת הכתוב והלקוח יוכל לקבל את העודף במזומן בתנאי שלא יעלה על 5% משווי העסקה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ רונית תירוש לתיקון חוק הגנת הצרכן בנושא זיכוי בשל ביטול עסקה. ח"כ תירוש מציעה להסדיר את נושא הזיכויים שניתנים לצרכנים המבקשים לבטל עסקה ולקבוע כי שובר הזיכוי יהיה תקף לשנתיים ומימושו לא יוגבל בהצגת חשבונית הקנייה ולא יהיה מוגבל בתנאים.

ח"כ תירוש הסבירה כי המטרה היא להסדיר בצורה טובה יותר מהמצב כיום את קבלת הזיכוי. היא הסבירה כי יש מקרים שבהם צרכנים מקבלים זיכוי, שוכחים לממש אותו ומגלים אחרי תקופה קצרה שתוקפו פג או שהם לא יכולים לממש אותו במבצעים מסוימים ולא יכולים לקבל עודף אם לא מימשו את מלא הזיכוי.

היועצת המשפטית של התאחדות התעשיינים, עו"ד רונית פרל, הזהירה מנגד כי החקיקה יכולה לגרום למצב שבו עוסקים יבחרו לא לתת זיכוי אם החוק לא מחייב אותם לעשות זאת, בגלל שעצם מתן הזיכוי יטיל עליהם חובות שיהוו תמריץ שלילי למתן הזיכוי.

לפי ההצעה, שאושרה כאמור לקריאה שנייה ושלישית, הזיכוי יודפס או ייכתב באופן שימנע את מחיקת הכתוב בו, בהתאם לתקנות שיקבע שר התמ"ת. כמו כן, במסגרת הכנת ההצעה לקריאה ראשונה קבעה הוועדה כי במידה שהלקוח ירכוש מוצר שמחירו נמוך מהזיכוי הוא יהיה זכאי לקבל את העודף בכסף מזומן, בתנאי שלא יעלה על 5% משווי הזיכוי או 100 שקל (הנמוך מביניהם).