עובדי עיתון "הארץ" שוקלים להכריז סכסוך עבודה

בפגישה בין הנהלת "הארץ" לנציגי ועד העובדים בעיתון אתמול הועברה עצומה עליה חתמו עד כה מאתיים עובדים הקוראים להנהלה להסביר מדוע צעדי ייעול שמתוכננים חיוניים לעתיד העיתון

עובדי "הארץ" יקיימו ביום חמישי אסיפת עובדים במהלך שעות העבודה ויחליטו האם להכריז על סכסוך עבודה בעקבות חששם ממהלכי צמצום ופיטורים עתידיים. בפגישה שנערכה בין ועד עיתונאי "הארץ" להנהלה נאמר כי לחברי הוועד כי אין להנהלה שום כוונה להקפיא את מהלכי הפיטורים עד לדיון עם הוועד הענין וכן שקיים צפי כי צפויים צעדים חריפים יותר בעתיד.

באסיפת עובדים שנערכה בבית אגודת העיתונאים בבית סוקולוב לפני כשבועיים העלו עובדים רבים חששות לעתיד התעסוקתי שלהם בעיתון וכן למצבו של העיתון. העובדים התייחסו, בין היתר, לפרסומים ב"גלובס", לפיהם הנהלת הארץ החליטה לסגור את מוסף הספורט של העיתון ולאחד את "מוסף הארץ" עם המוסף הפוליטי "השבוע". שני המהלכים צפויים לגרור פיטורי עובדים. כך, כשבוע לאחר הפרסום ב"גלובס", זומנו חמישה מעובדי מוסף הספורט לשימוע לפני פיטורים.

לאחר האסיפה, הועברה עצומה בין עובדי העיתון. "עיתונאי "הארץ" דורשים מהנהלת העיתון לעדכן ולשתף אותנו, באמצעות ועד העיתונאים, בכל התוכניות שצפויות להשפיע על תנאי עבודתנו ועל שכרנו, ובוודאי אם הן כוללות קיצוצים ופיטורי עובדים", נכתב בעצומה.

עוד נכתב בעצומה כי העובדים "מאיצים בהנהלה להסביר מדוע הצעדים המתוכננים אכן חיוניים לעתיד העיתון". לבסוף ביקשו העיתונאים כי ההנהלה תאפשר להם להציע ולבחון יחד "חלופות אפשריות, ולהגיע להסכמה על הצעדים שיינקטו".

במקביל, שלח ועד העיתונאים מכתב למנכ"ל קבוצת "הארץ", רמי גז, ולסמנכ"לית האדמיניסטראציה נורית דרנגר, ובו הם הודיעו כי בעקבות "צעדים חד צדדיים מהותיים מצד ההנהלה" הכוללים פיטורי עובדים במוסף הספורט וקיצוץ במספר המשמרות של עובדי הגרפיקה בעיתון, "עלולים להביא להידרדרות ביחסי העבודה בעיתון, עד כדי נקיטה בצעדים ארגוניים".

בפגישה שנערכה אתמול בין הצדדים, הגישו חברי הוועד את העצומה עליה חתמו כ-200 איש עד כה. במהלך הפגישה הבהירו גז ודרנגר כי הם אינם מתכוונים להיענות לתוכן העצומה או המכתב ולהקפיא בינתיים את הקיצוצים. יחד עם זאת, הם הביעו רצון להמשיך את ההידברות המשותפת.

"המנכ"ל השיב על הדרישות בשלילה, והסכים רק לשקול במשך כמה ימים את עמדתו ביחס להצעתנו לשתף אותנו בתוכניות לקיצוצים ופיטורים... המסקנה מהפגישה היא שההנהלה עדיין אינה רואה בעובדים שותפים למהלכים המשמעותיים המתרחשים בעיתון, ומבקשת להמשיך ולהנחית עלינו החלטות מבלי לאפשר לנו להביע את עמדתנו, להציע חלופות, ולפעול למען העובדים שעלולים להיפגע", נכתב היום במייל שהועבר לעובדי העיתון.

בהתייעצות שנערכה בין חברי הוועד לאחר הישיבה הוחלט לקיים אסיפת עיתונאים ביום חמישי בשעות העבודה שבה יעודכנו העובדים על הפגישה ויוחלט האם להכריז על סכסוך עבודה בעיתון. כמו כן, הוועד צפוי לעדכן את העובדים על ארגון העיתונאים החדש שקם בימים האחרונים אך העובדים לא יצביעו בשלב זה על הצטרפותם לארגון זה.

מ"הארץ" טרם נמסרה תגובה.