הטעויות שאורבות ליאיר לפיד

נתוני הפתיחה המעולים מציבים בפני לפיד אתגר לא פשוט ליישום בביצה הפוליטית

בניגוד לדעה הרווחת, נראה שהקפיצה של יאיר לפיד לזירה הפוליטית אינה מוקדמת מדי. למרות העובדה שמועד הבחירות כנראה רחוק, הכרזתו כעת על הכניסה לפוליטיקה יכולה לשחק דווקא לטובתו משלוש סיבות עיקריות:

1. העובדה שלפיד הופך כעת למועמד מוחשי, יכולה לסייע לו למלא את הוואקום הקיים ולכבוש את המשבצת החברתית-כלכלית הכל-כך נחשקת ובוערת בקרב הציבור הישראלי, משבצת שאף מפלגה עדיין לא הצליחה לנכס לעצמה.

נראה שהתהליכים החברתיים ימשכו כך או אחרת, ושהנושא החברתי יהיה מרכזי בבחירות. רק עכשיו, כאשר לפיד הופך למועמד מוחשי, הוא באמת יכול למשוך אליו את הקהל הרב הזה, לפני שמועמד אחר מצליח לעשות זאת במקומו.

2. לא ברור כמה מאלה שמביעים כיום את נכונותם להצביע ללפיד הם גם "מצביעים בפועל". כדי להפוך את 15 המנדטים בממוצע שמנבאים לו הסקרים למצביעים בפועל, המועמד, יאיר לפיד, חייב להיות אמיתי ומוחשי שיבנה איתם מערכת יחסים וייצוק תוכן להחלטתם, ולכך דרוש זמן.

3. אם לא די בכך, המתנה נוספת בכניסתו לחיים הפוליטיים של יאיר לפיד, היתה עלולה למצב אותו כ"הססן" - אחת התכונות הכי פחות אטרקטיביות למועמד פוליטי.

אלא שנתוני הפתיחה המעולים של לפיד, מציבים בפניו אתגר אחד גדול ולא פשוט ליישום בביצה הפוליטית - לא לעשות טעויות. כי כידוע, במחוזותינו משלמים על טעויות, ובתוספת ריבית. למעשה, אלה המוקשים העיקריים מהם אמור יאיר לפיד להישמר מכול משמר:

מצע לא נכון

כדאי ללפיד לברוח מתדמית ה"שונא דת ודתיים", שבטח ירצו להדביק לו בעקבות ייחוסו המשפחתי. הציבור הישראלי אמר את דברו ונראה שהתמקדות בנושאי החברה-כלכלה-חינוך, יכולים להיות תפורים ללפיד כמו כפפה ליד, ולהניע לכיוונו מספר רב של בוחרים.

גם שימוש יתר בהבטחות פומפוזיות, עלול להיות ללפיד לרועץ. הציבור הישראלי שבע מהבטחות ל"שחר חדש הפציע", ויותר צמא להבטחות אמיתיות כגון: "אפעל במסירות לשנות".

כמובן שיש חשיבות רבה גם לרשימה שלפיד יציג. היא חייבת להיות תואמת את המצע ולכלול מועמדים ללא רבב, שלא יהיה ניתן לתקוף דרכם את לפיד.

קמפיין אגרסיבי

אין ספק שהמפלגות המפסידות מהצטרפותו של לפיד למירוץ, ויש הרבה כאלה, ינסו לגרור אותו לעימותים אגרסיביים ולמצב אותו כאחד הפוליטיקאים. היגררות לעימותים הוא הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות ללפיד, מהסיבה הפשוטה שציבור הבוחרים הטבעי שלו משווע לפוליטיקאי מזן חדש - מהישן יש לו כבר מספיק. לפיד יוכל בקלות להתמודד מול ההתקפות אם רק ישכיל להשתמש באסטרטגיה המוכרת לו היטב מעולם האגרוף - השתמש בכוחו של היריב, נגדו.

שחיקה

מכיוון שיש זמן רב עד למועד הבחירות, ישנה חשיבות מכרעת לעוצמת הקמפיין שלפיד ינהל. שימוש בקמפיין בעוצמות גבוהות כשמועד הבחירות רחוק, עלול לשחוק את לפיד שיאבד את תדמית ה"בשורה החדשה" שהוא כל-כך נהנה ממנה כעת.

לפיד צריך בינתיים לרדת למחתרת, ולשחרר הצהרות מדודות מעת לעת, שיבהירו את מצע הבחירות שלו, ורק בבוא העת, כשמועד הבחירות ידוע, להגביר את עוצמת הקמפיין, כך שיגיע בשיאו לקו הסיום.

ועוד דבר קטן: לפיד יהיה חייב לחדש את המלתחה שלו.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ובעליה של חברת הייעוץ "פתרונות עסקיים"