קרע עם המשקיעים המוסדיים

בשעה שבארץ קרנות הון סיכון בקושי מצליחות לגייס, בארה"ב עומדים אצלן בתור

1. אחת הסיבות שבשלן המשקיעים המוסדיים הישראלים לא אוהבים להשקיע בקרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי היא שהקרנות בישראל לא מספיק טובות, הביצועים שלהן לא מבטיחים תשואות מספקות.

האוצר ניסה לעודד את המוסדיים בעזרת תוכנית יתרון יחסי, אך היא התגלתה כעגלה שהמוסדיים לא קופצים עליה.

קומץ מוסדיים ישראלים מתגברים על המשוכה באמצעות הקצאת הון להשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי בחו"ל, אבל רובם המכריע יעדיפו לקנות אג"חים של פרטנר או של תשובה. קשה להאשים אותם, גם המוסדיים שמוציאים הון להשקעה בקרנות בחו"ל יודעים שלא יצליחו להשקיע בקרנות הטובות ביותר, כמו סקויה או NEA או בסמר או בנצ'מרק.

אלה לא זקוקות למוסדיים מישראל, יש להן מאגר משקיעים מרוצים ואפילו רשימות המתנה. כשאתה הכי טוב אתה יכול לבחור.

מצד שני, באחרונה קרנות זרות שפעילות בישראל, שתיים מהגדולות והידועות, הציעו למוסדיים המקומיים להשקיע בקרנות חדשות. המוסדיים עדיין בחרו לא להשקיע בקרנות טובות עם תשואות מוכחות. הם כנראה פשוט לא אוהבים את האפיק הזה.

2. בשעה שבישראל קרנות ההון סיכון בקושי מצליחות לגייס, בארה"ב הן דווקא מציינות שנה טובה. קושלה ונצ'רס למשל גייסה 1.05 מיליארד דולר, בסמר גייסה 1.6 מיליארד דולר, סקויה 1.3 מיליארד דולר.

הדוח השנתי של איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני (NVCA), בשיתוף תומסון רויטרס, שפורסם השבוע, מצא כי כמות ההון שגויסה בשנה שחלפה קרובה ל-23 מיליארד הדולר שגויסו בשנת 2008, עם פרוץ משבר האשראי. קרנות ההון סיכון האמריקניות גייסו ב-2011 18 מיליארד דולר לקרנות המשך.

זוהי עלייה של 32% בהשוואה ל-2010, אז גייסו הקרנות בארה"ב 13.8 מיליארד דולר. אלה חדשות טובות רק אם התנועה החיובית תימשך, וקרנות נוספות יצליחו לגייס השנה עוד כסף.

בשנת 2011 קרנות ההון סיכון האמריקניות השקיעו כ-30 מיליארד דולר בחברות, אך גייסו רק 18 מיליארד דולר. מהדוח עולה כי זו השנה הרביעית ברציפות שבה הקרנות האמריקניות משקיעות יותר ממה שהן מגייסות.

כמו-כן, למרות שיש עלייה נאה בכמות ההון שגויס, מספר הקרנות נשאר דומה - 169.

בהודעה של האיגוד האמריקני נאמר שהוא היה שמח לו עוד קרנות הון סיכון היו מצליחות לגייס. על ההצהרה הזאת גם איגוד קרנות ההון סיכון הישראלי היה חותם.