מומחה לדיני עבודה: "הביקורת על פיטורי מעוז פופוליסטית"

עו"ד דרור גל: "מותר למעסיק לפטר עובד שדבריו עלולים לפגוע בבטן הרכה של העסק; זכותו של המעסיק לשים מחסומים על חופש הביטוי המוחלט של עובדיו"

"הביקורת שנשמעת מהבוקר על פיטוריו של שלמה מעוז מאקסלנס היא פופוליסטית", כך טוען עו"ד דרור גל, ממשרד סטריקובסקי, גל ושות' ומומחה בדיני עבודה. לדבריו, למעסיק יש את הזכות המלאה לשים מחסומים על חופש הביטוי המוחלט ואסור לעובד, יהא תפקידו ויהיו יכולותיו בארגון אשר יהא, לצאת בהתבטאויות פומביות העלולות לגרום לעסק נזקים כלכליים כבדים.

לדברי עו"ד גל, גם אלו הטוענים שלהתבטאויות של עובד יש הגנה מכוח חוק שוויון הזדמנויות ולפיו לא ניתן לפטר עובד בשל השקפתו, לא מדובר במקרים כגון פיטוריו של שלמה מעוז. "לכאורה, הדברים שאמר מעוז אודות בנק לאומי, בית המשפט העליון, המושבים והקיבוצים, שבגינם הוא פוטר משקפים את דעתו ואת השקפת עולמו ולכן אלו פיטורים פסולים" אומר עו"ד גל. "אולם, זו היתממות לתת לחוק פרשנות מילולית ולא להתייחס לרוח החוק. לא מדובר בדעות פוליטיות, עליהן החוק מגן, אלא על דעות שנאמרו בפומבי, אשר גם אם הן לגיטימיות מבחינתן אומרן, פוגעות בבטן הרכה של המעסיק ועלולות לגרום לו לנזקים כלכליים כבדים: אובדן לקוחות, פגיעה בקשר עם מוסד בנקאי, פגיעה במערכת המשפט ועוד. לכן, זכותו של המעביד לפטר גוברת על חופש הביטוי של העובד".

עו"ד גל מזכיר מקרה דומה בו נאלצו ראשי משרד הפרסום מקאן אריקסון לסיים עבודתם כאשר התבטאו פומבית כלפי אחד מלקוחותיו הגדולים של משרד הפרסום. "בשני המקרים" אומר עו"ד גל "שיקול הדעת של המעסיק, שרצה למנוע נזק מאסיבי למשרד, היה נכון".