"כשהתחלנו הצורך במוצר היה שולי, היום אנחנו קרובים לשוק"

אינסיל, שהוקמה על-ידי יוצאי חברת רימון מדיקל, פיתחה שיטה ייחודית לסגירה של עורקים לאחר השתלת מסתם

חברת Inseal פעלה עד היום מתחת לפני השטח, ולמרות שטרם נחשפה לתקשורת מיוזמתה, גורמים בתעשייה מצביעים עליה כבר זמן מה כהבטחה.

אינסיל הוקמה בידי יוצאי רימון מדיקל, שנמכרה ב-2007 לבוסטון סיינטיפיק ביותר מ-100 מיליון דולר. כיום היא נמצאת בניסויים קליניים במוצר שנועד לסגירה של עורקים אחרי ניתוח להשתלת מסתמים. עד סוף השנה החברה עשויה להגיע לשוק האירופי, בו נערכות היום רוב השתלות המסתמים בצנתור.

"הצורך בסגירת חורים גדולים בעורקים נהיה חשוב מאז שתעשיית השתלת המסתמים דרכם החלה להתפתח", מספר מנכ"ל החברה, אבי פנר. מדובר בשינוי של השנים האחרונות, שתעשיית הקרדיולוגיה המתינה לו זמן רב. "הצורך במכשיר כזה צוין תמיד בנשימה אחת עם הצורך בטכנולוגיות השתלת המסתמים עצמם, אבל הוא נחשב משני. עכשיו כשיש פתרונות לאתגר העיקרי, תשומת הלב הוסטה לתחום הזה, ואנחנו כבר כאן".

אחרי מכירת רימון, פנר התכוון לפתח מוצר בתחום קיצוב הלב שמופעל דרך הריאות. הוא גייס לכך את אלון בן יוסף ולון וולינסקי, בכירי צוות הפיתוח מרימון, שבינתיים פרשו מעבודתם בחברה. כמו-כן גייס פנר מימון מאחד המשקיעים המובילים ברימון - טרי מגוואייר מקרן פולריס, שהזרים לחברה כמה מיליוני דולרים.

"החוכמה היא מוצר פשוט"

"בתוך שנה הגענו לשלב הניסויים בבני אדם, אבל המוצר לא עבד בגלל הבדלים מהותיים בתחום בין חיות לבני אדם", הוא מספר. פנר ניגש למגוואייר והציע להשיב את הכסף. מגאוויר מצדו התעניין ברעיון אחר שניתן לפתח עם אותו הצוות וכך נולדה אינסיל.

כיום השיטה המועדפת לסגירת חורים בעורקים היא תפירה, והיא דורשת מלבד מצנתר, גם מנתח. זהו פתרון בעייתי מבחינה לוגיסטית וכלכלית. כיום יש בשוק מוצר מתחרה של חברת Abbott, אך לדברי פנר הוא מסובך לשימוש.

המוצר של החברה מאפשר למצנתר להכניס מדבקה מקופלת דרך הצינור שנפתח. בתוך המדבקה מקופל קפיץ מחומר בעל זיכרון צורה (ניטינול), שניתן לתכנן אותו כך שייפתח ויקבל את הצורה של העורק.

כשהניטינול נפתח הוא דוחק את המדבקה כלפי החור, ובעזרת לחץ הדם היא מתקבעת למקום תוך שניות אחדות. "המוצר פשוט, אך החוכמה הוא לייצר מוצר פשוט", אומר פנר.

לדבריו, המוצר לא ידרוש עוד מימון עד סיום הניסויים, אך אם הניסויים יהיו מוצלחים תידרש השקעה נוספת.

בין הדירקטורים בחברה, שחלקם גם השקיעו בה, נמצאים סמנכ"ל חברת המכשור הרפואי הבינלאומית Edwards, סטנטון רואו, ומנכ"ל רימון לשעבר חזי הימלפרב, שמנהל כיום את חברת IceCure הבורסאית.

- יש שמועות שחברות גדולות מדברות אתכם על רכישה.

פנר: "אני לא יכול להגיב בעניין, אבל יש בנו התעניינות רבה, גם מצד רופאים וגם מהתעשייה".