"לא צריכות להיות ירידות של יותר מ-5% במניות 'לוויתן'"

פוטנציאל ל-600 מיליון חביות נפט ועוד 4 טריליון רגל מעוקב גז ב"לוויתן" - ואנליסטים מגיבים ■ ירון זר: "המודלים לא לקחו את פוטנציאל הנפט; מציאת נפט - בונוס" ■ ערן יונגר: "לנצל את הירידות להגדלת החזקות" ■ גיל בשן: "הסיפור הוא הסיכוי למצוא נפט - והוא עלה"

אנליסטים מובילים בתחום האנרגיה מגיבים היום (א') בשיחות עם "גלובס" לעדכון רזרבות הגז והנפט מ"לוויתן" ברקע ירידות שערים חדות שמאפיינות את השותפות בקידוח - רציו , דלק קידוחים ואבנר .

גיל בשן מ-IBI מציין כי הדיווח לא כל כך גרוע: "אני חושב שהסיפור הוא הסיכוי למצוא נפט, והדיווח של היום מצביע על הגדלה בסיכוי הזה. אני מעריך שהוא עומד על אזור ה-31%". בשן הוסיף כי הנקודות החשובות הן הוספה של שכבת נפט שלישית נוספת ועדכון הסיכויים. "המשמעות של הדיווח היום גדולה מהכמויות כי זה יכול להשליך על מאגרים נוספים, כולל 'תמר'. בסך הכל הירידות של היום מייצרות הזדמנויות, בעיקר באבנר ובדלק קידוחים".

אמיר פוסטר מדש ברוקראז' ממליץ למשקיעים לנצל את תגובות היתר השליליות להגדלת החזקות. פוסטר מציין בנוסף כי עלות הקידוח הינה נמוכה מהערכות - 45 מיליון דולר, וכן את העובדה כי הקידוח עתיד להתחיל כבר בימים הקרובים.

ערן יונגר ממגדל שוקי הון מציין כי "מחיר השותפויות אינו מתמחר את פוטנציאל הנפט ובוודאי שלא את העלייה המשמעותית בכמות הגז ועל כן אנו סבורים כי יש לנצל רגעי חולשה כמו יום זה להגדיל החזקות בשותפויות". יונגר הוסיף כי "אין ספק שיש פה ירידה בהסתברויות אבל הדבר לא צריך להשפיע ביותר מ-5% על השותפויות".

ירון זר: "הנפט הוא בונוס"

ירון זר מכלל פיננסים ציין כי הדיווח מאכזב ביחס לציפיות באשר לחלום הנפט ב"לוויתן". "הדיווח כשלעצמו לא רע בסך הכל כי יש פוטנציאל למציאת מאות מיליוני חביות. יש שתי נקודות אור. ראשית, נמצאה שכבת נפט שלישית נוספת, ושנית יש פוטנציאל לכמות גז משמעותית נוספת".

זר מציין כי המודלים לא לקחו את פוטנציאל הנפט, ונכון יותר לכוון לפוטנציאל של מאות מיליוני חביות ולא מיליארדים. "בסופו של דבר, מציאת נפט היא בונוס בשערים הנוכחיים", מסכם זר.

האנליסטית אלה פריד מלאומי שוקי הון ציינה כי ביחס לנפט הבשורה דווקא חיובית שכן "הסתברות של 600 מיליון חביות בעומק של 7,000 מטר מתחת לפני המים הינו פרוספקט ריאלי. עם זאת, יש לזכור כי רק 3-4 חברות בעולם הינן בעלות ניסיון מוכח ומוצלח של הפקת נפט בעומקים אלה ונובל אינה נמנית עמם".

פריד מעריכה כי מציאת שותף או גורם מבצע מקרב חברות הנפט המובילות בעולם הינו תנאי הכרחי להפקת הנפט.