מצעד השחורים

אנו לא סובלים כל מי ששונה מאיתנו, חרדים, חילונים, רוסים, אך נרתעים ממש רק משחורים

למולאט אררו נשבר מהגזענות, אז הוא החליט לנעול נעלי ספורט, לקחת את דגל ישראל ביד ולצעוד מקריית-מלאכי, עיר מגוריו, לבית ראש הממשלה בירושלים. מחאה דמוקרטית שכבר הוכיחה את עצמה שוב ושוב בעבר. ויקי קנפו עשתה מזה קריירה, המטה למען רון ארד השתמש בצעדה לקידום המודעות לקבלת מידע על גורלו החייל החטוף, משפחת שליט צעדה לירושלים ממצפה הילה וזכתה לכיסוי תקשורתי מאסיבי וד"ר ליאוניד אידלמן שבת רעב בדרכו הרגלית לבירה למען שביתת הרופאים.

אררו אולי עושה את אותה הדרך, אבל כמו שזה נראה, כרגע לפחות, אף אחד לא מתרגש ממנו. אם יהיה לו מזל, הוא יקבל שורה במהדורות החדשות.

תרשו לי רגע לדבר אליכם ישר לפנים, בלי גרם פוליטיקלי קורקט: את אררו אף אחד לא יחבק, כי אררו שחור. כושי. לא חום לייט, כמו ויקי כנפו, שהחברה הישראלית נשאה על כפיים בגלל שהיתה מסכנה ופייטרית, הוא נראה כמו לילה.

גם ככה אנחנו לא סובלים כל מי ששונה מאיתנו, חרדים, חילונים, רוסים, אבל אנחנו ממש נרתעים מכאלה שצבע עורם כהה כמו אתיופים ומסתננים. למה? תושבי קריית-מלאכי נתנו את ההסבר הפשוט: הריח של הבישולים שלהם, ההתנהגות המשונה, המנהגים, האיי קיו הנמוך. זאת הסיבה שמכניסים את ילדיהם לגטאות לימודיים, שיכינו אותם להשתלבות במערכת החינוך הכללית.

אררו היה מדריך כושר קרבי בצבא. כתב מבריק אחד דיווח שהוא ירוץ את כל הדרך לירושלים, כי השחורים הרי רצים מעולה. ההליכה היא בשביל לבנים. "אני רוצה שיצטרפו אלי לא רק בני העדה שלי, אלא כולם", הוא אמר בתמימות לעיתונאי הבודד שבא לראיין אותו. כמה בהירי עור הצטרפו להפגנה נגד הגזענות בקריית-מלאכי? עשרה? מי שכן הצטרפו לצעדה של אררו הם חברי הכנסת אילן גלאון וניצן הורביץ.

נו, השמאלנים האלה שאוהבים שחורים. הם ילוו אותו עד לבית ראש הממשלה. כן, למעונו של אותו נתניהו שבמהלך דיון בכנסת לעג לחה"כ שלמה מולה, בן העדה, שטעה בהגיי המילה קטסטרופה, ובכמה מילים נוספות, ואמר לו, "תכתוב את הטקסטים בעצמך אז לא תתבלבל". הערה ספונטנית, שמראה בדיוק מה חושב ראש הממשלה על האתיופים שאפילו נאומים בעברית הם לא מסוגלים לכתוב לבד. ביבי התנצל, אבל זה היה כבר מאוחר מדי.

חבל על הרגליים של אררו וחבל יותר על הלב שלו. הוא נראה נורא נחמד, אבל הוא רוצה שהחברים הלבנים יפסיקו להגיד שהוא ושאר האתיופים חמודים ונחמדים, כי נמאס להם להיות חיות המחמד של החברה הישראלית. הוא רוצה שיעריכו אותם על פי הכישורים שלהם.

לצערי, מולאט היקר, זה לא יקרה. לפחות לא בשנים הקרובות. מבחינת רוב הישראלים אתה יכול להקיף שלוש פעמים את כדור הארץ אם זה עושה לך טוב, כי לאף אחד זה לא יזיז. אולי אם באמת תעשו מעשה קיצוני, ואני מפחדת לתת לך רעיונות למרות שיש לי כמה כאלה והם מבעיתים אותי, משהו יזוז ומישהו יבין שגזענות כזו היא הרסנית. אבל עד אז, כדאי תתאמנו איך להגות את המילה קטסטרופה. אתם הרי חיים אותה יום יום.