לאחר 3 שנים דחייה: איגוד בתי ההשקעות יקום

היו"ר יהיה מנכ"ל פסגות, רונן טוב, וכעת הברוקרים מחפשים מנכ"ל לאיגוד

לאחר דחיות וקשיים, איגוד בתי ההשקעות עומד לקום בקרוב. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי יו"ר האיגוד יהיה רונן טוב, מנכ"ל פסגות, ייתכן שרק באופן זמני, וכעת מחפשים מנכ"ל קבוע במשרה מלאה.

כבר שלוש שנים שבתי ההשקעות מעוניינים להקים ארגון גג, בדומה לארגונים מקבילים של הבנקים וחברות הביטוח. בענף בתי ההשקעות, קיימים כבר כיום תתי איגודים, של חברי בורסה, קרנות נאמנות, קופות גמל ותעודות סל, כולם תחת לשכת המסחר. ואולם בתי ההשקעות סבורים כי יש צורך בארגון על שיטפל בנושאים כלליים יותר, ולא סקטוריאליים.

בעיקר מוטרדים היום בתי ההשקעות מהתחזקותם של הבנקים בשוק ההון. כך למשל, נכנסו הבנקים באגרסיביות לתחום הברוקראז', והם מרכזים היום את רוב פעילות המסחר. כמו כן יכולים הבנקים להציע ללקוחותיהם מוצרים מובנים (סטרקצ'רים), בצורה פשוטה יותר מאשר בתי ההשקעות, שנדרשים לתשקיף.

נוסף לכך מוטרדים בתי ההשקעות משליטתם הבלתי מעורערת של חברות הביטוח בתחום הפנסיה, ומשינויים רגולטוריים בענף הגמל, ובהם תיקון 3, תקרת דמי הניהול ועוד.

אי-הסכמות בין הגופים

ואולם למרות הצורך, הקמת הארגון התעכבה בין היתר בשל קשיים ואי-הסכמות בין הגופים עצמם. כך למשל הייתה מחלוקת באשר לשיעור ההשתתפות של כל בית השקעות בדמי החבר. כיוון שאלה נקבעים כשיעור מסוים מהנכסים, וישנם פערים גדולים בין הגופים הגדולים (פסגות המנהל 130 מיליארד שקל) ובין הקטנים (כמו למשל אפיסלון, אנליסט, תמיר פישמן ועוד, המנהלים מיליארדים בודדים), היה ברור כי רוב הנטל המימוני ייפול על פסגות. כעת נשקלים כמה מודלים, ביניהם כזה שיקבע שיעור קבוע לכל גוף ללא קשר לגודלו, וכן תוספת שתיגזר מהיקף הנכסים.

בעיה נוספת שבה נתקלו, ועוד ייתקלו בתי ההשקעות בהקשר של הארגון, הוא כי יש צורך בהסכמה כללית כדי להציג עמדה אחידה כלפי הרגולטורים. מאחר שבתי ההשקעות שונים מאוד זה מזה, למשל, חלקם רכשו קופות גמל וקרנות נאמנות מהבנקים וחלקם לא, יש להם אינטרסים מנוגדים לעיתים.

אחד מהגורמים היוזמים של הארגון הוא דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס. בסוף 2009 הארגון כבר כמעט קם, ואף רואיינו כמה מתמודדים לתפקיד המנכ"ל, אולם כאמור, הוא נתקל בקשיים והקמתו נדחתה.