האם בנק ישראל יוריד מחר את הריבית במשק ל-2.5%?

סקר בלומברג: 9 מתוך 20 כלכלנים צופים הורדת ריבית ■ הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון: הריבית הריאלית נמוכה מאוד ומחירי הדיור יורדים באופן מתון - אין הצדקה להוריד הריבית

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, עשויה להודיע מחר (ב') על הפחתת גובה הריבית במשק (לחודש פברואר) בשיעור של 0.25% לרמה של 2.5%. לפי סקר מעודכן של סוכנות בלומברג, הדעות חצויות ו-9 מתוך 20 כלכלנים צופים הורדת ריבית.

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מציין הבוקר בסקירתו כי שורה של נתונים אשר פורסמו בשבוע האחרון מצביעים על התמתנות בקצב הצמיחה: ירידה במדד מנהלי הרכש, ירידה בפדיון בענפי המסחר והשירותים וגידול איטי במדד המשולב של בנק ישראל. יחד עם זאת, מסתמן שיפור בייצור התעשייתי, בעיקר בענפי ההיי-טק. להערכתו המשק הישראלי צמח בכ-3% ברבעון הרביעי לאחר 3.6% ברבעון השלישי.

עם זאת, לאור הסימנים להתייצבות בכלכלה הגלובלית, שיפור בנתונים בארה"ב ואופטימיות לגבי הטיפול במשבר החוב באירופה, רוב הסיכויים שבנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית. "חשוב להדגיש שהמניע העיקרי להורדת ריבית עד כה היה החשש מכיוון הסביבה הגלובלית, אשר כעת נראית חיובית יותר. אם הסביבה הגלובלית תמשיך להשתפר, אנו צופים כי בעוד שנה בנק ישראל יוריד את הריבית עד ל-2.25%", מציינים בלידר.

כעת הריבית הריאלית בישראל בהחלט נמוכה מאוד ( 0.5% ), מחירי הדיור יורדים באופן מתון (ולא מפולת אשר מדאיגה את בנק ישראל) כך שאין הצדקה למהר בהמשך הורדת הריבית.

בנוגע לכיוון אליו שוקי ההון הולכים מציינים בלידר כי "למרות שמשבר החוב לא מאחורינו, יש בהחלט מקום לאופטימיות זהירה, בפרט לאור המעורבות ההולכת וגדלה של הבנק המרכזי בגוש האירו. הנתונים בארה"ב ממשיכים להצביע על צמיחה ואופטימיות (קיימות ציפיות לצמיחה של 3% ברבעון רביעי), וגם סין מדווחת על עלייה בהזמנות לייצוא וצמיחה סבירה של 8.9% ברבעון הרביעי של 2011.

מה עלול להרוס את החגיגה? "בטווח הקרוב, יוון עדיין עלולה להפתיע לרעה במידה ולא יגיעו להסכמה לגבי הסדר החוב. משמעות הדבר - אי יכולת של יוון לשרת את הפדיון הקרוב ( 14.5 מיליארד אירו ב- 20 לחודש מרץ), ולמעשה הכרזה על פשיטת רגל. תרחיש זה עלול להחזיר את שוקי ההון לירידות חדות. בטווח המעט יותר רחוק, בחודש אפריל מתקיימות בחירות בצרפת. אם סרקוזי יודח ותעלה ממשלה סוציאליסטית, צפויה התנגדות לרפורמות בשוק העבודה ולריסון פיסקאלי לכן צפויה תגובה שלילית על ידי השווקים. בנוסף, עיכוב בשל מחלוקות בין מנהיגי אירופה בניסוח חוקי האינטגרציה הפיסקאלית, אשר סוכמו עקרונית בדצמבר, יחזיר את העצבנות בשווקים".

בנוגע לשוק האג"ח מציינים בלידר כי "נדמה שכעת כל הגורמים פועלים לרעת הטווחים הארוכים: הציפייה להמשך הורדת ריבית פוחתת, התשואות בארה"ב נמצאות במגמת עלייה וצפוי גידול בהיקף ההנפקות בשנת 2012 לאור הגידול בגירעון. לאור סימני התייצבות בכלכלה הגלובלית (בשלב זה), קיימת העדפה של האג"ח הקונצרני על האג"ח הממשלתי".

גם דודי רזניק, מנהל מחקר אג"ח בלאומי שוקי הון, מעריך הבוקר כי בנק ישראל צפוי להותיר הריבית לחודש פברואר ללא שינוי, וייתכן כי בחודש הבא נראה הורדת ריבית של 0.25%. "דרגות החופש של בנק ישראל די גבוהות ולכן העמקה של המשבר הנוכחי באירופה והאטה בצמיחה העולמית עשויים לגרור הורדות ריבית נוספות, בכל מקרה עליות ריבית כרגע אינן על הפרק".

רזניק מציין בסקירתו השבועית כי "רמת הריבית בשנה הקרובה, ואולי אך מעבר לכך, צפויה להיות נמוכה מרמתה הנוכחית ולכן המלצתנו על החזקת מח"מ בינוני של 5 שנים, תוך החזקה מאוזנת בסך הכול בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד".