דירוג היהלומנים: לב לבייב ביקש לא לפרסם נתונים אודותיו

אחרי צמיחה של 25% ביצוא היהלומים ב-2011: היהלומנים צופים שנה קשה ■ בראש רשימת 25 היצואנים הגדולים: משה שכטר

הקשיים הצפויים בשנת 2012 יורגשו גם בתעשיית היהלומים הישראלית, כך העריך היום (א') המפקח על הענף במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, עם פרסום נתוני היצואנים הישראליים המובילים בענף ב-2011. לפי הנתונים שפרסם המפקח, היצואנית הגדולה ביותר בתחום היהלומים היא לאו שכטר בע"מ, שבבעלות משה שכטר, שייצאה אשתקד יהלומים בהיקף כולל של כ-403 מיליון דולר. לא מן הנמנע ששכטר נהנה מהמעמד היוקרתי על רקע חיסיון שביקש לבייב, בעל השליטה באל.אל.די, שנחשבה עד כה ליצואנית היהלומים הגדולה ביותר.

בשם חיסיון זה, המפקח לא כלל את החברה ברשימת 25 היצואניות הגדולות. בנוסף לחברה של לבייב, ביקשו עוד 11 חברות לא לפרסם את היקף היצוא שלהן. היקף היצוא הכולל של החברות שנתוניהן חסויים נאמד ב-1.24 מיליארד דולר.

במקום השני, במרחק רב אחרי שכטר, נמצאת אם.אי.די האוס אוף דיאמונדס, שייצאה בהיקף של 239 מיליון דולר. במקום השלישי א.א רחמינוב יהלומים, שייצאה בהיקף של 216 מיליון דולר. מנתוני המפקח על היהלומים עולה כי ב-2011 הסתכם יצוא היהלומים המלוטשים של 25 החברות המובילות ב-2.5 מיליארד דולר, שהם שליש מסך היקף היצוא של היהלומים המלוטשים. היקף היצוא של הענף כולו הסתכם ביותר מ-7.2 מיליארד דולר.

לדברי מרדכי, ניתוח הפעילות של החברות הישראליות ב-2011 מגלה כי אשתקד חלה עלייה של יותר מ-25% בהיקף יצוא היהלומים ביחס ל-2010, אך ספק אם המגמה תימשך. "מגמת העלייה תואמת את המגמה בענף היהלומים הבינלאומי, שהתבטאה בצמיחה בכל המדדים. לצערנו, בשנת 2012 אנו צופים קיטון בהיקפי הפעילות הבינלאומית ביחס לפעילות שנצפתה ברבעון האחרון, וזאת בהתייחס להשפעות המיתון העולמי, ולמיתון בענף היהלומים בפרט".

יהלומים
 יהלומים