המועצה לצרכנות: להוריד את המע"מ על מוצרי מזון בפיקוח

זאת בין השאר עקב דוח בנק ישראל, לפיו הפער בין מחירי המזון בישראל ובין מדינות ה-OECD נובע מכך שברוב מדינות ה-OECD גובים מע"מ מופחת על מוצרי המזון

המועצה הישראלית לצרכנות קוראת לפעול מיידית להפחתת המע"מ על מוצרי מזון שמחירם מפוקח - זאת בין השאר בעקבות ממצאי דוח בנק ישראל שפורסם לפני ימים ספורים.

הדוח מאשר את מרבית הטענות יוקר המחיה שהועלו על נס בחודשים האחרונים, ואף מסביר כי אחת הסיבות לפער הגבוה בין מחירי המזון בישראל ובין מדינות ה-OECD היא העובדה שברוב מדינות ה-OECD גובים מע"מ מופחת על מוצרי המזון.

המועצה לצרכנות קוראת היום (א') להקל על הצרכנים תוך הוספת מוצרים נוספים לפיקוח, ולהפחית את המע"מ על כלל המוצרים הנמצאים בפיקוח. באופן זה, טוענים במועצה, תשפיע הפחתת המע"מ ישירות על כיסו של הצרכן ולא תישאר בכיסם של העוסקים. בנוסף, הגדלת סל המוצרים הנמצאים בפיקוח יעזור לצמצם את פערי השיווק הגבוהים בתחום, והפחתת המע"מ תאפשר לאוכלוסיות המוחלשות לרכוש מוצרי מזון בסיסיים במחיר סביר.

במועצה מזכירים את פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מהם עולה כי משק-בית בעשירון התחתון מוציא 64% מהכנסתו (נטו) על מזון, בעוד שמשק-בית בעשירון העליון מוציא רק 10% מהכנסתו על מזון.

מחקרים שונים בנושא המע"מ המדורג, נטען, העלו כי הקטנת המע"מ על מזון יתרום בין השאר לשכבות החלשות יותר מהפחתת המע"מ על כלל המוצרים והשירותים, יגדיל את יכולת הקנייה של העשירון התחתון וינגיש את סל המוצרים הבסיסיים לכלל האוכלוסייה - וכך למעשה ישפר את השוויון ברמת החיים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "עליית מחירי המזון בשנים האחרונות על חשבון ארנקו המידלדל של הצרכן הישראלי יצרה מציאות בלתי אפשרית בתחום יוקר המחיה ומשפיעה על אורח חייו ולעיתים על שרידותו היומיומיים. הכנסת מוצרים נוספים לפיקוח והפחתת המע"מ על מוצרים אלה הם הצעדים היחידים היכולים להוזיל את המחירים מיידית. מהלך מוצע זה לא בא במקום טיפול המדינה במחירים הגבוהים, והמלצת הוועדות השונות שהוקמו לבחינת יוקר המחיה, שתוצאותיהן תורגשנה רק בטווח הארוך".

"הצעה מבלבלת"

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה כי "הצעת המועצה לצרכנות מבלבלת את הציבור. הבעייה האמיתית לרמת מחירי המזון בישראל היא היעדר התחרותיות. בנק ישראל ציין במפורש כי בתחומים בהם קיימת תחרותיות - כדוגמת הלבשה - המחירים בישראל סבירים.

"המיקוד שנותנת המועצה לצרכנות לנושא מספר קטן של 'מוצרים בפיקוח' אינו יכול להסיט את תשומת-הלב מהבעיה של כלל מחירי המזון בישראל: כל עוד לא יטופלו המונופולים של יצרני המזון ורשות השווק - כל הוזלה במע"מ תזרום לכיסם של בעלי ההון ולא תגיע לצרכנים - בדיוק כפי שקורה היום בתחום הירקות והפירות".