מחול ברשת: רננה רז מחברת בין מופע מחול לסרטונים ביו-טיוב

מופע מחול-תיאטרון-רשת: רננה רז פיתחה פורמט פתוח של מופע מחול ובו התכתבות בימתית עם סרטוני יוטיוב

השבוע תעלה בבכורה המהדורה החדשה של המופע YouMake Remake, הפורמט המקורי והמוצלח שיצרה רננה רז, ובו התכתבות בימתית עם סרטוני יוטיוב.

רז עבדה עם קבוצה של רקדנים ואנשי תיאטרון, המציגים עבודות שיצרו תוך דיאלוג עם סרטונים פופולאריים, מהמאגר האינסופי של תוכן גולשים העולה לרשת. התוצאה לעיתים מצחיקה, לעתים מלעיגה, לעתים ביקורתית ונוקבת, ובעיקר מהנה ומעוררת מחשבה.

זהו מופע מחול-תיאטרון-רשת שמאוד הולם את רוח התקופה: רב-ממדי, חוצה מדיומים, מלקט תכנים ומגיב עליהם, תוך גלגולם הלאה לתגובת השרשרת של הקהל. רז ושותפיה ליצירה עובדים במקצוענות חסרת פשרות אך הם מגישים לקהל יצירה מחויכת ומענגת.

הם מתייחסים למציאות האלטרנטיבית, ההזויה, העולה מהקדרה הגועשת ורוחשת של הרשת, ומצליחים לדלות ממנה גם רגעים רבי משמעות. אך גם כשהם עובדים על נושאים לא קלים, הם לא חופרים בפצע, אלא מלטפים ומציעים ריפוי בלי לקחת את עצמם יותר מדי ברצינות.

הרקדן-כוריאוגרף הלל קוגן, אחד ממשתפי הפעולה הבולטים בפרויקט, שהופיע גם במהדורה הראשונה, אומר ל"גלובס" בשיחה לקראת הבכורה: "למדנו יותר על החופש שאנחנו יכולים לקחת לעצמנו בתגובות. למעשה כל יצירונת כזו שאנחנו עושים הוא בבחינת תגובה, כמו הערות הגולשים מתחת לסרטונים ביוטיוב.

"כשהיינו פחות מנוסים המחשבה הייתה יותר מוגבלת. זה פתח לנו אפשרויות נוספות, מקוריות יותר לתגובה".

- אז מה נשתנה בכל זאת?

"יש לי הרגשה שזה הרבה יותר מרומז, אנדרסטייטמנט. יותר כוונות של משמעות הקטעים שלנו בפני עצמם מאשר כוונות אסתטיות, שמשחזרות במדויק פחות או יותר את מה שראינו".

- אתם הולכים לכיוון יותר אבסטרקטי של המחול?

"ממש לא. האופי הנרטיבי והתקשורתי של המופע נשמר. אני לא מרגיש שיש יומרות, אלא ביטוי של יצירתיות ואיזשהו גירוי שהקטע מיויטיוב נתן לאמן, כנקודת התחלה - כמו רפרנס. כמו שמרסל דושמפ צייר את המונה ליזה עם שפם - כשאתה יוצר משהו חדש על הקיים, אתה מוסיף על רבדים קיימים של משמעות תרבותית".

- פיתחתם פורמט, אתה חושב שיקומו לו חיקויים?

"אני חושב שהפורמט הזה תופס, ויש להניח שיהיו לו תגובות והמשכים. אבל זכות היוצרים היא של רננה. היא בהחלט עלתה פה על משהו".

מתקדמת תוך כדי תנועה

רננה רז, פיתחה את המופע המקורי לפסטיבל אינטמידאנס בתיאטרון תמונע בשנה שעברה. משם עברה למופעים עצמאיים ואף הציגה את היצירה המיוחדת בוועידה בינלאומית בלונדון, שעסקה בקשר בין מדיה דיגיטלית למחול.

- יש זכויות על פורמטים במחול, כמו בטלוויזיה?

רז: "זו שאלה טובה, כי בעולם המחול עד כה לא מקובל 'למכור פורמט' אלא להזמין את היוצרים להציג או להעלות מופע דומה בשיתוף פעולה. אני מנהלת כרגע דיאלוג עם מספר מקומות בעולם, על כמה אפשרויות ליצירה ולמעורבות שלי ברמות שונות. ויש אכן פנייה מסוימת מניו יורק - שם הגישה יותר דומה למה שנקרא להעתיק את הפורמט. אני לומדת תוך כדי העבודה, אין לי תשובות מן המוכן".

במהדורה החדשה, שתעלה לראשונה השבוע בבית מיומנה, יעלו שמונה משתתפים 12 קטעים אשר נבחרו במיוחד. פרט לרקדנים ולשחקנים הקבועים, נוספו משתתפים חדשים ומפתיעים ביניהם לאה לבנה, בת 85 המשתתפת באחד מקטעי התגובה.

מופעי בכורה: שלישי 24.1, רביעי 25.1, בשעה 21:00 בית מיומנה, יפו. מחיר: 75-100 שקל כתובת האתר: youmakeremake.com