הצעה: הציבור יוכל לפרוע אג"ח מיידית אם יחשוש מאי-החזר

בוועדת הכספים נדונה הצעת חוק חדשה שמגבירה את הרגולציה בשוק ההון, הצעת חוק ממשלתית של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר שתחזק את מעמדם של הנאמנים מול החברות המנפיקות

על רקע הגידול במספר הבקשות להסדרי חוב מצד בעלי הון, החלה הבוקר ועדת הכספים, לדון בהצעת חוק שתחזק את מעמדם של הנאמנים בשוק ההון מול מנפיקי אג"ח וכלל שטרי החוב. מדובר בהצעת חוק ממשלתית של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, על פיה הציבור יוכל לפרוע אג"חים מיידית אם יחשוש שחברות מנפיקות לא יעמדו בהחזר החוב.

מנהלת מחלקת חקיקה ברשות לניירות ערך, עו"ד דניאל רימון שהשתתפה בדיון, הסבירה שהצעת החוק נועדה להתמודד עם חולשת הציבור, המחזיק בתעודות התחייבות. "הרשות מציגה מעת לעת את 'ארגז הכלים' שלה להתמודדות עם הבעיה הנובעת מחולשה זו של המחזיקים. בין השאר, מנפיקי תעודות התחייבות מחויבים בגילוי נאות ולעמוד בתאנים מסוימים ובנוסף, להעמיד נאמן שיפעל להגנת זכויות המחזיקים. עתה, נדרש לחזק את מעמדו של הנאמן, כך שיהווה גורם אפקטיבי ויגביר את ההגנה על כספי הציבור", אמרה רימון.

לדבריה, המטרה "לתת כוח לגוף מייצג שיזהה את הכשלים בניהול תעודות ההתחייבות על ידי המנפיקים מוקדם ככל האפשר ויאפשר מחזיקים לכלכל את צעדיהם בהתאם. התעשייה מאוד גדלה והמסחר הפך מורכב מאוד ויש צורך להתאים את הרגולציה, כך שתוכל להתמודד עם זירות מסחר חדשות שלא היו קיימות קודם לכן. הנאמן אמור להיות אדם שיהווה כוח נגד מטעם המחזיקים האנונימיים שלהם 'פירורי החזקות' ללא משמעות מעשית ממשית להיותם מחזיקים".

רימון הסבירה את מהות הנאמנות בשוק ההון ואמרה: "חברה המציעה ניירות ערך לציבור (מנפיקה) מחויבת למנות נאמן וההתקשרות המשולשת (מנפיק - נאמן - מחזיקי תעודות ההתחייבות) נקראת שטר נאמנות. התיקון הנוכחי של חוק ניירות ערך, מטפל בעיקר בנאמן ובכך שבנסיבות מסוימות תהיה עילה למחזיקים להעמיד את התעודות לפירעון מיידי.

כלומר, באם תהיה סיבה אמיתית להאמין שהחברה המנפיקה לא תעמוד בהחזר החוב בבוא הזמן, אזי יכולים המחזיקים לדרוש את כספם מיידית". בסיכום דבריה ציינה, כי "על-מנת להיות נאמן, על אדם להיות חברה רשומה, שמטרתה לעסוק בנאמנות ושאין לה ניגוד עניינים מול המנפיקים. תנאי הכניסה: כשירויות מינימליות לנושאי המשרה, הון עצמי, ביטוח בהיקפים גדולים ופיקדון עצמי". בשלב זה, טרם נדון היקף הפיקדון הנדרש והדבר יידון בתקנות נפרדות שיובאו לאישור הוועדה במקביל לאישור הצעת החוק.

יו"ר איגוד הנאמנים בשוק ההון, דן אבנון, הביע תמיכה בהצעת החוק אך התנגד לחלק מהתנאים הנדרשים בה על-מנת לקבל הכרה כנאמן. בין השאר התנגד לדרישה להפקיד פיקדון בטרם העיסוק בנאמנות. אבנון: "אנחנו בעד לתת סמכויות ברורות אך הדרישה לפיקדון מיותרת. הנאמן זוהי חברה שיש לב יכולות כלכלית, משפטיות וחשבונאיות ולכן פוטנציאל שלהם הוא רב ואנו שמחים על שאיפת הרשות לניירות ערך לחזק את מעמדו של הנאמן, במיוחד במקרים בהם חברות לא עומדות בהתחייבויותיהן ופונות להסדרי חוב. שוק האג"ח גדל משמעותית בשנים האחרונות והגיע ללמעלה מ-150 מיליון שקל ומכאן החשיבות להגברת הטיפול המקצועי בנעשה בו".