עתירה לבג"ץ: להקים מיד קרן לחלוקת רווחי הנפט והגז לציבור

במארס האחרון עבר החוק המורה לממשלה להקים את הקרן הריבונית שתקלוט את הרווחים מתגליות הנפט-גז למטרות חברתיות-כלכליות ■ הקרן הייתה אמורה לקום בנובמבר ■ ח"כ אורי אריאל, מגיש העתירה: "האוצר מתנהג כאחרון העבריינים"

ח"כ אורי אריאל עתר לבג"ץ בדרישה לאכוף על הממשלה להקים קרן השקעות ריבונית שתחלק את רווחי הגז והנפט למטרות רווחה וחברה. העתירה מתבססת על סעיף בחוק המיסוי על רווחי הנפט והגז, הקובע כי הממשלה תגיש הצעת חוק להקמת הקרן לא יאוחר מ-1 בנובמבר 2011.

העתירה הוגשה בשיתוף הפורום המשפטי למען ארץ ישראל והתנועה החברתית "אורות", כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, בדרישה שיורה להם מיידית להגיש את הצעת החוק להקמת הקרן כמתחייב בחוק.

כזכור, בהצעת החוק שאושרה בסוף חודש מארס בכנסת נקבע באופן מפורש כי "הממשלה תקים קרן לניהול כספים שהתקבלו מהיטל על רווחי נפט לפי חוק זה, אשר יועברו למטרות חברתיות-כלכליות. הקרן תוקם בחוק שיסדיר את אופן פעולתה, אופן הוצאת הכספים שינוהלו בה והמטרות שלשמן יועברו. הצעת חוק כאמור תוגש לכנסת לא יאוחר מיום 1 בנובמבר 2011".

החוק כאמור לא הוגש במועד, ולאחר פניות מספר לשר האוצר ללא מענה וכן אי-עמידה בהוראות ועדת הכספים שהתכנסה בעקבות בקשת אריאל, הוא החליט לפנות לעזרת בית המשפט העליון כדי שיורה על קיום החוק כלשונו.

עו"ד איתי הכהן, מומחה למיסוי המייצג את ח"כ אריאל ויתר העותרים, אמר כי "התנהלות זו מצד האוצר חמורה במיוחד לאור היד הקשה שמפעיל האוצר כלפי אזרחים הנדרשים להגיש דיווחים שנתיים לרשויות המס על הכנסותיהם, ללא קשר אם היו להם רווחים; ואילו כאשר מדובר בפעולה שעל משרד האוצר לבצע בפרק זמן קצוב שנקבע בחוק, מרשה האוצר לעצמו להתעלם מחובה זו. הדברים חמורים במיוחד בתקופה שבה קיימת רגישות חברתית גבוהה לקידום ולהקצאת משאבים למען מטרות חברתיות, תחת הכותרת 'צדק חברתי'".

עוד הוסיף עו"ד הכהן כי השתהות הממשלה בהקמת הקרן מלמדת אולי על טוהר כוונותיה ועל ניסיון "למסמס את העניין".

אריאל הוסיף כי "לצערי, אחרי קרוב לחודשיים בהם ניסיתי לקבל מהאוצר תשובות לשאלה מדוע ומתי הם מתכוונים לעמוד בלשון החוק, אני נאלץ לפנות לבג"ץ שיורה להם להפסיק לעבור על החוק ולהתנהג כאחרון העבריינים. לא יעלה על הדעת שהאוצר יעשה בכסף הציבורי כראות עיניו, כאשר החוק קובע מפורשות כי עליו להגיע לידי הציבור למטרות חברתיות ברורות. צר לי שאנו נאלצים להגיע למצב בו נדרשת התערבות בג"ץ, אך ההתנהלות השערורייתית של האוצר לא הותירה לי ברירה".