פישר חושש ממיתון באירופה: ב"י הוריד הריבית ל-2.5%

בנק ישראל לא מתרשם מהראלי בפתח 2012, ומגיב להרעה בתחזיות הצמיחה הגלובלית מצד המוסדות הפיננסיים הבינ"ל ■ ב"י: "התחלה של מיתון באירופה; האטה בביקושים העולמיים" ■ על שוק הדיור: "המחירים יורדים באופן מתון"

בנק ישראל פרסם הערב (ב') בשעה 17:30 את החלטת הריבית המרכזית לחודש פברואר, כאשר הוריד את הריבית בכ-0.25% לרמה של 2.5%, וזאת למרות תחזיות מעורבות אשר חלקן הצביעו על השארת הריבית ללא שינוי - ברמה של 2.75%.

מהבנק נמסר כי ההחלטה להוריד את הריבית לחודש הבא עקבית עם מדיניות הריבית, שנועדה לבסס את האינפלציה בתחום היעד הממשלתי - הנע בין 2% ל-3%, וכן "לתמוך בפעילות הריאלית על רקע ההאטה בביקושים העולמיים".

ניכר כי בנק ישראל לא מוכן "לשבת על הגדר" ולצפות לחדשות מאירופה, כאשר למרות פעילות המנהיגים הערה ביבשת לטיפול במשבר וכן נתוני המאקרו המעודדים שפורסמו בחודשים האחרונים בארה"ב - מוסיפים בבנק להיות מודאגים מההאטה בכלכלה העולמית. זאת, כאשר קרן המטבע הבינלאומית ובנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב, חותכים באחרונה את תחזיות הצמיחה הגלובלית.

את ההחלטה קיבלה הוועדה המוניטארית של הבנק, אשר קיבלה המנדט להצביע על גובה הריבית לפני מספר חודשים - החלטה אשר עד אז הייתה נתונה לדעתו של נגיד הבנק, סטנלי פישר, בלבד.

חוששים ממיתון באירופה

בבנק נתמכים בהחלטה להוריד את הריבית, בין היתר, על בסיס נתוני מאקרו שפורסמו באחרונה בגוש האירו המצביעים על "התחלה של מיתון" - ביניהם התכווצות כוללת של גוש האירו בכ-0.5% ברבעון האחרון של שנת 2011, עם צמיחה שלילית של 0.25% בגרמניה בסוף השנה החולפת.

"נתונים על הפעילות הכלכלית באירופה תואמים את ההערכות לפיהן צפוי הגוש להיכנס למיתון במהלך שנת 2012", נכתב בהודעה הריבית של הבנק, שפורסמה היום. "נתוני הסחר העולמי בפועל מצביעים על המשך התכווצות היקפי הסחר באוקטובר, והתחזיות לצמיחת הסחר העולמי עודכנו כלפי מטה ל-2012".

ההאטה במשך נמשכת

באשר למשק המקומי, מציינים בבנק ישראל את המשך ההאטה בצמיחת המשק המקומי לנוכח הירידה בפעילות היצור והביקושים - בין היתר, על רקע ההאטה בשווקים הגלובליים וחוסר הוודאות בסביבה הגיאופוליטית המקומית.

באשר לאינפלציה, מציינים בבנק כי זו צפויה להישאר בתחום היעד הממשלתי גם בשנה הקרובה, כאשר מציינים כי מדד המחירים לצרכן בדצמבר נותר ללא שינוי - לעומת צפי כי יעלה דווקא בכ-0.1%: "תחזיות האינפלציה ל-12 החודשים הבאים של החזאים ואלו הנמדדות משוק ההון נמצאות קרוב למרכז יעד", נכתב בסקירת הבנק.

ירידות מתונות במחירי הדירות

באשר לשוק הדיור, מציינים בבנק כי מחירי הדירות ממשיכים לרדת באופן מתון. "המגבלה שהציב בנק ישראל על חלקן של ההלוואות לדיור בריבית משתנה מקטינה ההשפעה שיש להפחתת הריבית על שיעור הריבית הממוצע למשכנתאות", נכתב בסקירה.

בבנק מציינים כי ההתמתנות במחירי הדירות באה על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה בפיגור של העלאת הריבית, וכן צעדי האוצר וב"י בתחום המשכנתאות והמיסוי על נדל"ן. "השפעה זו צפויה להמשיך ולבוא לידי ביטוי בהמשך", כותבים כלכלני הבנק.

החזאים היו חלוקים בדעתם

לקראת פרסום החלטת הריבית, היו הדעות בקרב כלכלני המאקרו חלוקות - כאשר מחציתם העריכו כי תחול הורדה בשיעור הריבית של 0.25% לרמה של 2.5% והאחרים מעריכים העריכו כי הריבית תישאר ללא שינוי. כך, לפי סקר שערכה "בלומברג" טרם פרסום ההחלטה, חזו כ-9 כלכלנים מתוך 20 כי הריבית תרד בכ-0.25% ואילו היתר גרסו כי היא תישאר ללא שינוי גם בפברואר.

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, ציין הבוקר בסקירתו לקראת ההחלטה כי לאור הסימנים להתייצבות בכלכלה הגלובלית, שיפור בנתונים בארה"ב ואופטימיות לגבי הטיפול במשבר החוב באירופה, רוב הסיכויים שבנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית.

"חשוב להדגיש שהמניע העיקרי להורדת ריבית עד כה היה החשש מכיוון הסביבה הגלובלית, אשר כעת נראית חיובית יותר", ציין כץ. "אם הסביבה הגלובלית תמשיך להשתפר, אנו צופים כי בעוד שנה בנק ישראל יוריד את הריבית עד ל-2.25%".