פישר: "הידיעות על מועמדותי לנשיא המדינה - מופרכות"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל אמר הדברים בפורום הסטודנטים לכלכלה של אונ' ת"א ■ נאומו הופסק על ידי מפגינים נגד מחירי הדיור, שהקריאו "מגילת עצמאות" חדשה ■ בתגובה, ציין פישר: "השנה נבנו יותר מבנים מאשר בכל העשור האחרון"

"תמיד ההורים שלי אמרו לי לעשות משהו טוב עם החיים שלי. בתור כלכלן, יש לי את הכלים לעשות משהו טוב לטובת העולם", כך פתח הערב (ג') נגיד בנק ישראל סטנלי פישר את דבריו, כאשר נשא דברים בהרצאה בפני פורום הסטודנטים לכלכלה של אונבירסיטת תל אביב. בהמשך שלל פישר את הדיווחים כי בכוונתו להתמודד על תפקיד נשיא המדינה, בו מכהן שמעון פרס שמסיים תפקידו ב-2014. אתר "גלובס" העביר את הנאום בשידור חי.

במהלך הנאום התפרצו מספר נוכחים מהקהל לדבריו של פישר, והקריאו ביחד דברים נגד בועת הנדל"ן אשר מתנפחת לדבריהם, בישראל. בתגובה להתפרצות, התייחס פישר למצב שוק הנדל"ן בישראל, וציין כי "כתוצאה מהריבית הנמוכה - נבנו יותר מבנים השנה, מאשר בעשר השנים הקודמות. גם בזכות צעדי בנק ישראל והאוצר מחירי הדיור מתחילים להתמתן".

פישר מספר: למה אני כלכלן?

פישר סיפר על הבחירה שהובילה אותו ללמוד כלכלה ועל תרומת המקצוע למסלול הקריירה שלו, ולאישיותו באופן כללי - והסביר כי "כלכלה היא עניין אינטלקטואלי, ודורשת הבנה של מערכת מאד מורכבת - שגורמת לעולם להסתובב על צירו". לדבריו של הנגיד, הכלכלה נותנת מסגרת מחשבה ש"נותנת להרגיש כי ניתן לפתור כל בעיה. זה יפה שאנשים לומדים ככה".

"אני למדתי כמה חשוב שידעתי כלכלה, כאשר הייתי סגן יו"ר קרן המטבע הבילאומית", סיפר פישר, בהתייחס לתפקיד שביצע טרם מינויו לנגיד בנק ישראל. "שם לא יכולתי לטפל בבעיות מבלי להבין דבר בכלכלה. כאשר אתה מגיע לטפל במדינה במסגרת התפקיד הזה - אתה מגלה שיש לה 50 בעיות שונות".

פישר: "יש פרטים לא רלוונטיים"

בהמשך, התייחס פישר בקצרה לפעילות הבנק המרכזי בארה"ב בשוק, לאחר משבר הסאב-פריים ב-2008: "כאשר חושבים על מה שהפדרל ריזרב עשה ב-2008, שהסתובב וקנה כל נייר שקנה בשוק - הוא ניסה להוכיח שיש לו את האומץ להתמודד עם הבעיות בשוק", דברי פישר. "הפדרל ריזרב יצטרך להוכיח זאת שוב גם השנה".

באשר לשימוש במודלים כלכליים כדי לחזות את אשר עתיד לבוא, ציין פישר כי "אף פעם אתה לא יכול לחזות במדויק את העתיד באמצעות המודלים הקיימים. יש לא מעט פרטים לא רלוונטיים".

שולל ריצה לנשיאות

"זה לא סוד שאני מרגיש בר-מזל על היותי אזרח ישראלי ונגיד בנק ישראל", המשיך פישר, אשר נפנה להתייחס לדיווחים בתקשורת כי הוא מעוניין בתפקיד נשיא מדינת ישראל. "אך יחד עם זאת, כמי שמשמש ככלכלן מזה מספר שנים, אני סבור שהמסלול המקצועי והאישי שבו בחרתי בחיי לא בהכרח מכשיר אותי לשמש כנשיא מדינת ישראל".

נזכיר כי דיווחים אחרונים גרסו כי פישר דיבר על הנושא בפורומים שונים ועם חבריו וידידיו בבנק המרכזי ובמערכת הפוליטית, וכן כי הוא מנסה לקדם את הנושא בדרכים שונות.

פישר: "הרשו לי להפריך ידיעות שפורסמו - הידיעות הללו אינן מבוססות, ממש לא. איני יודע מהיכן הן צצו, ואני מקווה שבעקבות דברי כעת יסתיים הסיפור הזה. אני מקווה שזו הפעם האחרונה בה אני צריך להתייחס לכך בציבור".

הנגיד הישראלי התייחס למדיניות הבנק כדי להתמודד עם תרחישי משבר, וציין: "אנחנו שומרים על הבנקים - לא בכדי לשמור על הבנקאים, אלא בכדי לשמור על האזרחים והמפקידים בתוך הבנקים. זה מה שנעשה. יש פחד אלוהים שבנק גדול יפול, אבל אני לא חושב שנהיה במצב דומה לזה של אירופה".

הריבית ירדה ברבע אחוז

מוקדם יותר הערב, נזכיר, פרסם בנק ישראל את החלטת הריבית המרכזית לחודש פברואר, כאשר הוריד את הריבית בכ-0.25% לרמה של 2.5%, וזאת למרות תחזיות מעורבות אשר חלקן הצביעו על השארת הריבית ללא שינוי - ברמה של 2.75%. (לסיפור המלא)

מהבנק נמסר כי ההחלטה להוריד את הריבית לחודש הבא עקבית עם מדיניות הריבית, שנועדה לבסס את האינפלציה בתחום היעד הממשלתי - הנע בין 2% ל-3%, וכן "לתמוך בפעילות הריאלית על רקע ההאטה בביקושים העולמיים", על רקע ההאטה בשווקים והחשש ממשבר החוב באירופה.