"הורדת הריבית - עקב חשש של פישר מפיצוץ שוק הנדל"ן"

לידר שוקי הון: "למרות הורדת הריבית, בחודשים הקרובים בנק ישראל מעדיף לשמור 'תחמושת' לימים גשומים יותר" ■ AMG: "הפחתת הריבית תוריד את המשכנתא הממוצעת בכ-100 שקל"

בעקבות הודעתו של בנק ישראל מהערב (ב') כי הוא מוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 2.5%, מגיעות תגובות האנליסטים. בנק ישראל הוריד את הריבית למרות תחזיות מעורבות אשר חלקן הצביעו על השארת הריבית ללא שינוי - ברמה של 2.75%.

אמיר כהנוביץ', כלל פיננסים: "בדומה להערכותינו, הודיע הערב בנק ישראל על הפחתת ריבית פברואר ברבע אחוז לרמה של 2.5%. בהסברים של בנק ישראל עצמו ניתן לראות כי התנאים הכלכליים לא תמכו כולם בהפחתת הריבית, כגון שיפור הנתונים הכלכליים בארה"ב והעליות בשוקי ההון. בנק ישראל לא 'שמר' תחמושת אבל גם לא הייתה לו סיבה לכך. העלאה מאוחרת של הריבית הייתה עשויה להיות מאוחרת מידי. הוא מעדיף לקחת סיכון אינפלציה מאשר סיכון משבר ביקושים. אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר את ריבית חודש מרץ על כנה ברמה של 2.5% ולאחר מכן יעדיף לשבת על הגדר ברמות הללו עד להתבהרות כיוון הכלכלה העולמית והישראלית בפרט".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות: "על הוועדה המוניטארית המייעצת של בנק ישראל להמשיך במגמת הורדת הריבית בצורה זהירה ומדודה. הורדה זהירה של הריבית תסייע למגזר העסקי להתמודד עם מחנק האשראי מחד, וההאטה בביקושים העולמיים מאידך. נזכיר, כי היצוא התעשייתי, אשר נמצא בנסיגה זה שלושה רבעונים ברציפות, צפוי לרשום נסיגה נוספת בחודשים הקרובים. המשך מגמת הורדת הריבית תתמוך בפיחות נוסף של השקל ותסייע לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות: "נגיד בנק ישראל הוריד את הריבית וזאת ניתן היה לחזות מתשואת האפיקים השקליים לשנה המגלמים הורדה של 0.25%. ההורדה המתונה ורמת הריבית הגבוהה יחסית לארה"ב ולאירופה מראים שהוא משאיר את האופציות פתוחות ושומר על מספיק שומן להתמודדות באמצעות הפחתות ריבית עתידיות עם התחזקותו של המשבר האירופאי ב 2012, שגוזר האטה בצמיחה בישראל הנובעת מתחילת החלשות הייצוא מחד ולהימנעות מניפוח מחודש של בועת הנדל"ן באמצעות ריבית זולה מדי מאידך".

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "הפחתת הריבית משקפת מדיניות שקולה ואחראית של הבנק המרכזי, שתכליתה לתמוך בפעילות המגזר העסקי ובצמיחת המשק. זאת נוכח הפחתת דירוג האשראי בארצות רבות בגוש האירו, ההאטה בביקושים המקומיים, רמתו הנמוכה של היצוא והתקררות שוק הדיור. החשש המבוסס מהתפתחות מחנק אשראי במשק חייבו הורדה בשיעור הריבית במשק כבר כעת. צעד זה יפחית את עלויות המימון למגזר העסקי בסך של כמיליארד שקל על בסיס שנתי".

ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "אחרי חצי שנה בלי תזוזה ברמת האינפלציה וצפי לאינפלציה נמוכה ב-2012, הורדת הריבית מתבקשת. המשבר באירופה הוביל לפגיעה משמעותית ביצוא הישראלי, ופישר נדרש להורדת הריבית כדי לתת זריקת מרץ לשוק. הפחתת הריבית תתמוך בשאיפה של בנק ישראל לראות פיחות בשער השקל, כדי ליצור שער חליפין שיתמוך ביצואנים".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "בנק ישראל בחר להתרכז בסימני ההאטה במשק המקומי ובכלכלת אירופה, נימוקים אשר היו נכונים באותה המידה בחודש שעבר. ניהול הריבית במשק הפך להיות ניהול טקטי. המשוואה 'אסקלציה במשבר באירופה = המשך הורדות' נזנחה החודש, אולם תשוב לשלוט בחודשים הקרובים. בנק ישראל בוחר לרוץ לפני העקום ולקדם פני האטה כלכלית במידה ואכן תתרחש ולא להמתין לנתונים הכלכליים ולהגיב להם בזמן אמת. עם זאת, במידה והראלי בשווקים הגלובליים יימשך, בנק ישראל יפסיק עם מתווה הפחתות הריבית הנוכחי".

AMG משכנתאות: "הפחתת הריבית תוריד את המשכנתא הממוצעת בכ-100 שקל מרמה של 4,640 שקל היום לרמה של 4,540 שקל. בעקבות התקנה של בנק ישראל ממאי 2011 המאפשר לקחת רק שליש מהמשכנתא בריבית משתנה, ובעקבות הורדת ריבית הפריים, הפער בין הכדאיות לנטילת משכנתא צמודת מדד למשכנתא בריבית פריים הולך ומתרחב. המשכנתא בריבית פריים תעמוד כעת על כ-3.25%, לעומת משכנתא צמודת מדד לתקופה זהה העומדת על 3.0% אולם לריבית זו יש לצרף את ההצמדה למדד, כאשר בשנת 2011 עמד המדד על 2.2% נוספים".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "לפי הערכתנו, למרות הורדת הריבית היום, בחודשים הקרובים בנק ישראל מעדיף לשמור "תחמושת" לימים גשומים יותר אם יהיו. המשך הורדת ריבית תלויה בעיקר בסביבה הגלובלית בכלל וטיפול במשבר החוב באירופה בפרט. אם תמשך הרוח האופטימית הזהירה מכיוון אירופה ושיפור בשווקי ההון, בנק ישראל יתקשה להמשיך ולהוריד את הריבית".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "לאור העובדה שסביבת המאקרו המקומית אינה כזו התומכת בהורדת הריבית, ניתן לייחס את הורדת הריבית בעיקר להתרבות הסימנים למיתון באירופה והאטה בסחר העולמי אשר צפויים להשפיע על פעילות המשק הישראלי. העובדה כי בנקים מרכזיים רבים בעולם עברו גם הם לתהליך של הפחתות ריבית מעניקה לבנק ישראל רוח גבית להמשך תוואי ההפחתות. אנו מעריכים כי הריבית תמשיך לרדת בחודשים הקרובים אם כי בקצב איטי וזאת על מנת לאפשר לבנק לשמור תחמושת מוניטארית להמשך הדרך".

רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות: "הריבית ירדה שלוש פעמים בחמשת החודשים האחרונים וייתכן כי בנק ישראל יבחר להמתין בחודש הבא, במסגרת מדיניות מרחיבה לסירוגין. זאת למרות הקיפאון המסתמן במדד המחירים לצרכן בשלושת החודשים הבאים. עם זאת, בנק ישראל הפתיע לא אחת בתקופה האחרונה ולהערכתנו ההתפתחויות הכלכליות (בארץ ובפרט בחו"ל) הן שתיתנה את הטון לקראת כל החלטה".

חיים נתן, כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים: "מאז הודעת הריבית הקודמת, כלל ההתפתחויות בכלכלה הגלובלית היו חיוביות - התשואות באג"ח אירופאיות ירדו לאורך כל העקום, ושוק העבודה בארה"ב מראה סימני הפשרה. כך שאנו חושבים שלאור העובדה שאין מידע שלילי חדש, היה עדיף לשמור את ההורדה הנוכחית כתחמושת לעתיד, אם תידרש. בטח כאשר עדיין לא ברורות השפעות הורדת הריבית הקודמות על הכלכלה המקומית. ייתכן והחשש של פישר מפיצוץ אלים של שוק הנדל"ן, תמך בהורדה נוספת של הריבית. בשוק המקומי העקום השקלי צפוי להמשיך להנות מהורדת הריבית, וייתכן ששילוב של הורדת הריבית יחד עם ההנפקה מוצלחת של ממשלת ישראל בדולר תוריד לחץ מאגרות החוב הארוכות, ותיטיב עם אגרות החוב הבינוניות והארוכות".