אירופה ננעלה בירידות על רקע חשש המשקיעים מיוון

מנהיגי אירופה דורשים כעת מהסקטור הפרטי ביוון לעשות ויתורים כואבים יותר ■ בסוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של מספר בנקים בצרפת ■ נתוני מאקרו חיוביים בגוש האירו

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, לאחר שמנהיגי האיחוד יצאו הבוקר בדרישות נוספות כלפי הסקטור הפרטי ביוון, לפיהן יהיה עליו לוותר ולהסכים ל"תספורת" בהיקף גבוה יותר. זאת, לאחר שאמש, לאחר פגישתם של שרי האוצר בבריסל הם הצהירו הצהרות חיוביות בעניין המו"מ היווני ובעניין משבר החוב האירופי. אל האוירה השלילית מוסיפה סוכנות הדירוג S&P שממשיכה "להכות" את כלכלות אירופה, זאת לאחר שהודיעה אמש על הורדת דירוג האשראי של מספר בנקים בצרפת. המשקיעים לא התעודדו מנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו היום בגוש האירו ושלחו את המדדים לירידות.

לאחר שאמש יצאו בהצהרות חיוביות לגבי המו"מ היווני, היום הצהירו שרי האוצר של אירופה כי מחזיקי האג"ח היווניות יאלצו לעשות פשרות כואבות יותר ולוותר על חלק נכבד יותר מהחוב, זאת לאחר שנציגי הסקטור הפרטי הודיעו במהלך המשא-ומתן כי תספורת בהיקף של כ-70% תהיה קצה גבול היכולת שלהם. עתה נראה כי האיחוד האירופי החזיר את הכדור למגרש של הסקטור הפרטי והמשקיעים חוששים כי המו"מ ייכשל ויוביל את יוון לחדלות פרעון. עוד בפגישת שרי האוצר, הוחלט להטיל סנקציות נוספות על איראן במסגרת המאמצים הגלובלים למנוע מהמדינה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה.

לאחר שסוכנות הדירוג S&P היכתה את כלכלות אירופה בשבועות האחרונים לאחר שהורידה את דירוג האשראי של כ-9 ממדינות גוש האירו ובכללן צרפת, אמש היא הודיעה כי היא מורידה את דירוג האשראי של שני הבנקים הגדולים בצרפת - סוסייטה ג'נרל וקרדיט אגריקול. שני הבנקים ספגו הורדת דירוג לרמה של 'A' לעומת רמה של '+A'.

נציין את דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה שספג מבית ההשקעות ג'יי.פי מורגן המלצת נייטרלי, לאחר שההמלצה הקודמת עמדה על משקל יתר. לפי שעה, מניית הבנק צונחת בכ-2.5%.

נתונים חיוביים בזירת המאקרו

נתוני המאקרו החיוביים שהתפרסמו היום בגוש האירו לא עודדו את המשקיעים והם חוששים יותר ממצבה של יוון. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו המשוקלל לחודש ינואר, היכה את התחזיות החודש עם קריאה של 50.4 נקודות זאת לאחר שצפי האנליסטים היה קריאה של 49 נקודות והקריאה של חודש דצמבר עמדה על 48.8 נקודות. אנליסטים מציינים כי קריאה שמעל 50 נקודות מעידה על צמיחה ועל התאוששות מסויימת של המגזר הפרטי בגוש האירו. נתונים מעודדים סיפקה גם גרמניה שם מדד מנהלי הרכש בגזרת השירותים הצביע על קריאה של 54.5 נקודות, לעומת צפי האנליסטים שעמד על 52.4 נקודות - ללא שינוי מהקריאה של החודש הקודם. (לסיפור המלא)

אסיה ננעלה בעליות, בניגוד למגמה באירופה

המסחר באסיה ננעל היום בעליות שערים, זאת למרות שהבנק המרכזי של יפן הוריד את תחזיות הצמיחה של המדינה לשנה הפיסקאלית המסתיימת במארס לרמה של 0.2%. המשקיעים באסיה הגיבו לחדשות מאירופה שם ננעל אמש המסחר במגמה חיובית בעקבות פגישתם של שרי האוצר בבריסל וההצהרות החיוביות שהם הצהירו בסיום הפגישה לגבי התקדמות המו"מ בין הממשל היווני לבין הסקטור הפרטי בנוגע להיקף התספורת שהם יידרשו אליה.

נתחיל בחדשות מאסיה, שם הודיע היום הבנק המרכזי של יפן כי הוא מוריד את תחזיות הצמיחה (התמ"ג) של המדינה לשנה הפיסקאלית הנוכחית, לרמה של 0.2%, זאת לאחר שרק באוקטובר הוא חזה כי הצמיחה תעמוד על רמה של 0.4%.

גם עבור השנה הפיסקאלית של 2012 נגיד הבנק וחברי הדירקטוריון חתכו את תחזיות הצמיחה לרמה של 2%, לעומת תחזית של 2.2% (אשר פורסמה באוקטובר האחרון). החלטה, זו התקבלה על רקע היחלשות הכלכלה העולמית ומשבר החוב באירופה, כמו גם התחזקות הין. "הבנק המרכזי היפני רואה במשבר האשראי האירופי את הסיכון הגדול ביותר", סבור האנליסט נאקה מטסוזוואה, מנהל השקעות בבנק נומורה. "הוא לא ינקוט בצעדי הקלה מוניטאריים נוספים עד שהמשבר לא ירוסן", דברי יו"ר הבנק היפני מסאקי שירקאווה. (לסיפור המלא)

יחד עם זאת נראה כי המשקיעים לא נבהלו מהפאסימיות ביפן והתרשמו יותר מהאירועים באירופה. "השווקים מגיבים לחדשות מאירופה והמשקיעים מצפים כי משבר החוב לא יחמיר יותר, זאת בעקבות הצעדים שעליהם הצהירו מנהיגי האיחוד", אומר נאוטורו טרוקה, מנהל כלכלי בטויוטה.

מניות האנרגיה מובילות את העליות

נציין את מניית האנרגיה היפנית Inpex Corp שעלתה בכ-2%, ואת Woodside Petroleum שזינקה ב-9%.

יצרנית רכיבי האלקטרוניקה היפנית Elpida זינקה ב-17% לאחר שהודיעה כי היא מתמזגת עם החברה האמריקנית מיקרון .

גם בזירת מניות הרכב נרשמו עליות, כאשר מניית טויוטה עלתה בכ-2.5% לאחר שהודיעה אמש כי בכוונתה לקצץ כ-350 משרות מהמפעל שלה באוסטרליה.