המדינה לאינטל: תחליטו בקרוב או תאבדו המענק

גובר הלחץ על אינטל לפתח את פעילותה בישראל בתמורה למענק של כמיליארד שקל ■ הממשלה דורשת תשובה בתוך כחודש

גובר הלחץ על אינטל לפתח את פעילותה בישראל בתמורה למענק של כמיליארד שקל. בזמן שאינטל העולמית משהה את ההחלטה בנושא, וראשיה מקפידים לשמור את הקלפים קרוב לחזה, ניכר שמשרדי התמ"ת והאוצר מאבדים סבלנות: בימים האחרונים סיכמו ראשי המשרדים בתיאום עם מרכז ההשקעות על הגברת הלחץ, באמצעות אולטימטום לחברה ולפיו עליה למסור תשובה עד תחילת מארס.

גורם ממשלתי בכיר אמר היום (ג') ל"גלובס" כי אם בפרק הזמן שיוגדר לאינטל היא לא תמסור תשובה, ההצעה תפוג.

במשרדי האוצר והתמ"ת מחכים חודשים ארוכים להכרעת אינטל, לאחר שבאמצע השנה שעברה החברה התעניינה בקבלת מענק של כ-600 מיליון דולר מהמדינה. באינטל סבורים כי החברה ראויה למענק בהיקף זה, בתמורה להשקעה של כ-5 מיליארד דולר מצדה להפיכת האתר בקריית גת למשוכלל ולמתקדם בעולם.

במשרדי הממשלה הוחלט להיעתר חלקית להצעה של אינטל, והביעו הסכמה להעמיד לחברה מענק של מיליארד שקל, כשרוב הכסף יינתן בעיקר על הקמת מפעל ההרכבות של החברה בבית שאן. במשרדי הממשלה נימקו את הדבר בכך שמאז תחילת פעילותה בארץ, החברה נהנית ממענקים רבים מצד המדינה וממילא ההשקעה בקריית גת כבר מיצתה את עצמה.

קו אדום

לפני פחות מחודש הצהירה אינטל כי בשל המשבר הכלכלי בעולם היא דוחה את ההחלטה בנושא עד לרבעון השני של השנה. במסגרת מאמצים שנעשו בחודשיים האחרונים בידי צוות עבודה משותף שהוקם במשרדי האוצר והתמ"ת, הוחלט לרכך את הדרישה שהוצבה בפני אינטל כתנאי לקבלת המענק.

במקום לחייב את החברה לפתוח את מפעל ההרכבות של מוצריה בפארק התעשייה צבאים בבית שאן, הממשלה תהיה מוכנה להסתפק בפתיחת מרכז פיתוח באחת מערי הפריפריה בצפון, לרבות ביישוב ערבי. זאת, לאחר שאינטל סירבה להתחייב להקמת המפעל בבית שאן.

גורם ממשלתי בכיר אמר ל"גלובס" כי "מדובר מבחינתנו בקו אדום. אנו דורשים בכל מצב התחייבות מפורשת מאינטל להשקיע בצפון. יש לישראל מיליארד שקל כדי לעודד חברה רב-לאומית לבוא ולהשקיע בה ולהקים בה מרכז מחקר ופיתוח. אם אינטל לא תרצה את הכסף הזה, נציע אותו לכל חברה אחרת שתהיה מוכנה לכבד את הכסף ולתת הצעה אטרקטיבית. נצא למכרז בינלאומי".

גם שר התמ"ת, שלום שמחון, התייחס היום בוועדת הכלכלה לעניין, ואמר כי "הקרב שלנו מול אינטל חזק מאוד. אנחנו חושבים שהיא צריכה לפתוח מפעל גדול בצפון הארץ, בנוסף להרחבת המפעל בקריית גת, בתמורה למענק שתקבל מהמדינה".

בין החברות הבינלאומיות ששמן הועלה באחרונה במשרדי האוצר והתמ"ת כמועמדות לקבלת המענק נמנו דל, אמדוקס, אורקל וטבע. לא מן הנמנע שגם אלביט מערכות הישראלית תיהנה מחלק מהכסף הגדול בתמורה להרחבת פעילותה בצפון.