הפרקליטות: נגיש כתב אישום נגד איליק רוז'נסקי על "בישול" דוחות

החשדות נגד מנכ"ל דלק נדל"ן לשעבר נוגעים למהלכים חשבונאיים שהביאו לניפוח שווי נכסי החברה בבריטניה ■ עורכי דינו: "עניין חשבונאי שלא מהווה עבירה פלילית"

סאגת "בישול הדוחות" בחברת דלק נדל"ן בדרך להליך פלילי: מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום לחברת דלק נדל"ן, למנכ"ל החברה לשעבר איליק רוז'נסקי, למשנה למנכ"ל לשעבר חווה זמיר טואף ולסמנכ"ל הכספים לשעבר יוסף פרידמן, כי החליטה להגיש בעניינם כתב אישום בחשד ל"בישול דוחות", וזאת בכפוף לשימוע.

לחשודים מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מנהלים, ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך, בקשר עם הסיווג החשבונאי של רשת רודשף בדוחות החברה במהלך שנת 2008, ובקשר עם הערכת השווי של חניוני NCP בדוחותיה הכספיים של החברה לשנת 2008.

חקירת רשות ני"ע, שנפתחה בסוף 2009, הסתעפה וכללה את פעילות דלק נדל"ן ואנשיה גם בחו"ל. עיקר החשדות נוגעים למהלכים חשבונאיים לא תקינים שהביאו לניפוח שווי הנכסים של החברה בבריטניה. ככל הידוע, במהלך החקירה הגיעו חוקרי הרשות למשרדים ולאתרי הנדל"ן שבהם פועלת החברה באנגליה, וערכו בדיקת שווי מלונות, חניונים ותחנות דלק שבבעלותה.

רוז'נסקי, שכיהן כמנכ"ל דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה עד יולי 2009, הוא החשוד המרכזי בפרשה. במסגרת החקירה הוא נעצר ושהה במשך כחצי שנה במהלך 2010 בשחרור בתנאים מגבילים, ובכלל זה הפקדת דרכון והתניית יציאה מהארץ באישור רשות ני"ע. בתקופה זו המשיך לשמש כיועץ לדלק נדל"ן.

רשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות רודשף נרכשה על-ידי דלק נדל"ן במארס 2007. בעקבות המיתון בבריטניה, שפגע בתוצאותיה התפעוליות של רודשף, ובעקבות התחייבויות הענק של דלק נדל"ן עצמה, החליטה הנהלת החברה כבר בנובמבר 2008 לפעול למימוש מיידי של השקעתה, אולם רק בפברואר 2010 נמצא קונה - קבוצת דלק, לשעבר החברה האם של דלק נדל"ן, אשר נשלטת כמוה על-ידי תשובה.

על רכישת רודשף, שהסבה הפסדים של מאות מיליוני שקלים לדלק נדל"ן, היה חתום רוז'נסקי, שבשנות כהונתו כמנכ"ל דלק נדל"ן הפך לאחד השכירים העשירים בישראל (צבר על פי ההערכות עלויות שכר של כ-50 מיליון שקל בחברה), בעיקר על רקע רווחים גבוהים שהציגה החברה במרבית שנות כהונתו, בעיקר כתוצאה משערוכים חשבונאיים. עם פרישתו מתפקיד המנכ"ל זכה רוז'נסקי ל"מצנח זהב" מפנק ולהסכם ייעוץ נדיב במיוחד מהחברה.

על פי ממצאי חקירת הרשות פעל רוז'נסקי לשינוי הסיווג החשבונאי של רודשף בספרי דלק נדל"ן, וזאת כדי להימנע מרישום פחת שנתי של כ-125 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים של החברה. לשם השגת מטרה זו, טוענת הרשות, הוביל רוז'נסקי מהלך שבמסגרתו נחתם הסכם ניהול, שאפשר את שינוי הסיווג החשבונאי. בכך הטעו דלק נדל"ן ורוז'נסקי את הרשות ואת רואי החשבון, ויצרו מצגי שווא ביחס להסכם הניהול.

עוד עלה מממצאי החקירה, כי רוז'נסקי פעל בדרכים שונות, לרבות הטעיה של רשות ני"ע ושל מעריכי השווי ורואי החשבון של החברה, על מנת שחניוני NCP שבבעלות דלק נדל"ן יירשמו בשנת 2008 בערך הגבוה במאות מיליוני שקלים משוויים האמיתי. זאת, שוב, במטרה למנוע הפחתה משמעותית בדוחות הכספיים השנתיים של החברה באותה שנה.

לפני כשנה וחצי סיימה רשות ני"ע את החקירה והעבירה את התיק לידי הפרקליטות, שאמורה הייתה להחליט באשר להמשך הטיפול, והכריעה, כאמור, להעמיד את החשודים לדין בכפוף לעריכת שימועים.

בעקבות חקירת הרשות בפרשה, הגיש עו"ד רנן גרשט, בעל מניות פרטי בחברת דלק נדל"ן, בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף 720 מיליון שקל נגד קבוצת דלק ונגד בעל השליטה בה, יצחק תשובה. זאת, בטענה כי דלק נדל"ן (שעד 2008 הייתה בבעלות קבוצת דלק) פרסמה לאורך השנים דיווחים מוטעים ונהגה בחוסר הוגנות כלפי המשקיעים, מה שהסב להם נזק של כ-829 מיליון שקל במחיקת שווי מניות הציבור בחברה.

עוה"ד נוית נגב וגל הררי-גולדמן, ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את איליק רוז'נסקי, מסרו בתגובה כי רוז'נסקי פעל בתום לב, באופן תקין ובמסגרת הנהוג והמקובל. "מדובר בעניין חשבונאי מורכב, שלדעתנו לא מהווה עבירה פלילית. אנחנו נציג את עמדתנו בשימוע, ואנו מאמינות שהפרקליטות תבחן את העניין ותקבע שאין מקום להעמיד לדין במקרה זה", מסרו עורכות הדין.

עיקרי החשדות נגד רוז'נסקי

■ פעל לשינוי הסיווג החשבונאי של החברה הבת רודשף בספרי דלק נדל"ן, במטרה להימנע מרישום פחת שנתי של כ-125 מיליון שקל, תוך הטעיית רשות ניירות ערך ורואי החשבון של החברה

■ פעל בדרכים שונות, לרבות הטעיה של רשות ני"ע ורואי החשבון, על מנת שחניוני NCP שבבעלות דלק נדל"ן יירשמו בערך הגבוה במאות מיליוני שקלים משוויים האמיתי