קריטריוני אטיאס: הפגנה מול משרדי המינהל ואיום בבג"ץ

הקריטריונים החדשים לדיור בר-השגה עליהם הכריז השר אריאל אטיאס יובאו מחר לאישור מועצת מקרקעי ישראל ■ מגוון תנועות וארגונים מכינים להם קבלת-פנים חמה

הקריטריונים החדשים לדיור בר השגה עליהם הכריז שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בשבוע שעבר עתידים לעלות מחר (יום ב') לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית ותנועת רוח חדשה בשיתוף התאחדות הסטודנטים, תא אופק, המשמרת הצעירה של תנועת העבודה בירושלים, תנועת "ירושלמים", עמותת איילים ותנועת התעוררות שאינם מסכימים עם הקריטריונים מכינים לאנשי מועצת מקרקעי ישראל קבלת פנים חמה - הפגנה מחוץ לבניין מנהל מקרקעי ישראל בירושלים.

"במסגרת דוח טרכטנברג, הומלץ על שינוי הקריטריונים לדיור בר השגה, כך שיכללו את קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות" אומרים מארגני ההפגנה, "שילוב קריטריון זה, אמור לאפשר גם לזוגות צעירים ועובדים לקבל סיוע לרכישת דירות, בנוסף לשינוי שיטת הסיוע לזכאי הדיור הציבורי מהעשירון התחתון והגדלת היצע הדירות על ידי שיווק קרקעות".

במסגרת ההפגנה יקראו הסטודנטים והצעירים לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולמנוע את אישור הקריטריונים.

איתי גוטלר יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית אמר היום: "הצעירים לא ישתקו בזמן ששר השיכון מורח את מסקנות ועדת טרכטנברג ומקדם אינטרסים סקטוריאליים על חשבון טובת הציבור. אנו קוראים לשר האוצר וראש הממשלה לנקוט באופן מיידי בצעדים אקטיבים שיחייבו מתן מענה בתחום הדיור גם לציבור העובד, זאת לצד טיפול שורשי בבעיות הספציפיות של המגזרים החלשים ומחוסרי הדיור".

אלישבע מזי"א, מנכ"ל תנועת 'רוח חדשה': "לא יתכן שפעם נוספת האינטרסים של האוכלוסיה היצרנית והצעירה בישראל, נדחקים הצידה באין מפריע בגלל העדפות סקטוריאליות צרות ובוטות של נבחרי הציבור בישראל. אוכלוסיה צעירה היא קריטית לשמירה על אופייה הפלורליסטי של ירושלים. לאור המורכבויות הרבות ממילא, אימוץ קריטריונים מפלים מהווה פגיעה חמורה במאבקה הממושך של התנועה להשארת האוכלוסיה הצעירה בעיר".

במקביל להפגנה המתוכננת, מאיימים אנשי תנועת התעוררות בירושלים ועמותת חידוש לעתור לבג"צ באם יאושרו הקריטריונים כפי שהם.

"הקריטריונים שהציג שר השיכון בנוגע לזכאות לדירה במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן' היו ידועים מראש - משמעותם, העדפה ברורה של הציבור החרדי", מסרו אנשי חידוש והתעוררות ששלחו יחד עם 'המרכז לפלורליזם' מכתב לשר אטיאס בו נאמר: "אי הוספת התנאי האמור פירושה אישורם של תבחינים בלתי חוקיים, שלא יעמדו במבחן משפטי".

מירב כהן חברת מועצת העיר מסיעת 'התעוררות בירושלים' אמרה כי: "השר אטיאס מתעקש להמשיך ולחלק סכומי עתק מהכיס של כולנו לאנשים שבוחרים מרצונם החופשי שלא לעבוד. חייבים להפסיק את העוול הזה ולהכניס קריטריון סף של "מיצוי כושר השתכרות" שיבטיח שההטבות האלו ילכו לאלו שעובדים קשה ועדיין לא מצליחים לרכוש דירה או לאלו שלא מסוגלים לעבוד או לפחות לאלו שעושים את המאמץ הבסיסי ביותר ומחפשים עבודה. המהלך של השר אטיאס עומד בניגוד מוחלט למסקנות דו"ח טרכטנברג שאומץ ע"י ממשלת ישראל".

עו"ד עינת הורוביץ, מנהלת המחלקה המשפטית 'במרכז הרפורמי לדת ומדינה': "התבחינים המוצעים אינם גורמים לחלוקה השוויונית של המשאב היקר הזה אלא ינציחו את חלוקת התמיכה הנדיבה הזאת בעיקר לחרדים, כפי שהיה בעבר. ועדת טרכטנברג המליצה לכלול קריטריון של מיצוי כושר השתכרות והדבר גם מתחייב מעקרונות השוויון והסבירות. הטענה כאילו דרישת מיצוי כושר השתכרות תפגע בחלשים אין לה בסיס ונועדה להטעות, שכן האוכלוסיות החלשות באמת ממילא אינן יכולות לחלום על רכישת דירה, ונאלצות להסתפק בתור לדיור ציבורי או לקבלת סיוע בשכר דירה, שם כן דורשים מהן מיצוי כושר השתכרות כנאי סף לקבלת ההטבה".