אטיאס: "אתמוך רק בחוק שקובע את מחיר הדירה"

שר השיכון לפני הדיון בוועדת הפנים והסביבה על דיור בר-השגה: "אני מתנגד לחוק דיור בר-השגה שאינו קובע את מחיר הדירה" ■ ח"כ דב חנין: "אם לא יהיה דיור בר השגה אמיתי, נגיד לממשלה: 'רפורמת המרפסות' של נתניהו לא תעבור"

ועדת הפנים והגנת הסביבה עורכת כעת דיון בדיור בר-השגה כחלק מחוק התכנון והבנייה החדש. בדיון נוכחות גם יוזמות מחאת האוהלים דפני ליף וסתיו שפיר. עיקר הדיון נסוב על כך שבחוק ("הרפורמה בתכנון") לא נקבע מחיר לדירה ברת השגה.

ח"כ אמנון כהן, יו"ר הוועדה, אמר כי החוק נותן לראשונה מענה לדירות ברות השגה, לרכישה ולהשכרה בכל עיר. "כרגע יש כשל שוק כי הממשלה לא נתנה את הדעת מספיק על התחלות הבנייה", אמר כהן (ש"ס). "לא ייתכן שתהיה תכנית בניין עיר ללא מענה לדיור בר השגה. יזם צריך לבוא עם תכנית שיש בה דיור בר השגה. אנחנו מבקשים מהשלטון המקומי לשתף פעולה".

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, מתנגד לחוק, וכך גם מרכז השלטון המקומי. "מדובר בחוק חשוב שמטרתו לקדם דיור בר השגה, אולם אני מתנגד לחוק שאינו קובע את מחיר הדירה", מסר אטיאס. "אני אאבק על עמדתי בכנסת ואני משוכנע כי היא תוטמע בחוק ותהיה התערבות במחיר כך שיעמוד על 20% פחות ממחיר השוק". אטיאס לא נמצא בוועדה, אלא רק נציגים ממשרד השיכון.

דפני ליף אמרה בדיון, כי "אני מקשיבה לדברים בוועדה, ומרגישה כאילו דיור בר השגה רק מתרחק ממני ולא בר השגה. איך אפשר לבצע שימוע על הנושא כשהדיון על הקריטריונים בחדר אחר? אם מדברים על דיור בר השגה במחירי השוק - מה מגביל את המחיר? מה מונע מזה להיות דירת 2 חדרים במגדלי YOO? עוד דבר, אני לא יודעת איך זה ישפיע על כל מקום - איך החוק ישפיע על האנשים בירושלים למשל? אני אשמח לקבל על זה תשובות. תשובות קונקרטיות. דיור בר השגה לא צריך להיות סקטוריאלי אני רוצה להבין איך החוק ישפיע על כולנו? בכל עיר?".

אמנון כהן השיב לליף ואמר: "אנחנו מדברים על רחוקי טווח, לא מחר בבוקר. זה תפקידה של הממלשה שיכולה לקבל החלטה מחר בבוקר - זה הקריטריונים. אנחנו מדברים על החוק, לא על הקריטריונים. אנחנו מדברים על הפן התכנוני. אולי להכניס לחוק גם את הקריטריונים".

שיר נוסצקי, נציגת המחאה, הוסיפה לדברי ליף ואמרה: "הציבור רוצה כנות. צריך לקרוא לילד בשמו - זה לא דיור בר השגה. זה דיור ממסמס מחאה. חייב להיות קשר בין המחיר לבין מי שיכול להשיג את הדירה. הגיע הזמו שלא השוק יעשה את שלו אלא הממשלה תעשה את שלה".

"בלוף בר-השגה והונאה חמורה של הציבור"

לדברי סתיו שפיר, "תחת הכותרת המחייבת 'דיור בר-השגה' מכריזה הממשלה שלא יתקיים כאן לעולם דיור בעלות נמוכה ביחס להכנסה - משמעותו האמיתית של המושג בעולם המערבי. היום, לראשונה בהיסטוריה של המדינה, מגדירה הממשלה מהו הדבר שעומד בבסיס המחאה החברתית, אלא שאין שום תוכן ממשי להבטחה שלה, כל עוד ההגדרה מתעלמת ממחיר הדירה והמדינה אינה מפקחת על המחיר שמשלמים האזרחים. ההחלטה מנותקת לחלוטין מהמשמעות של המושג בכל מדינה מערבית אחרת בעולם. זה לא דיור בר השגה אלא בלוף בר-השגה והונאה חמורה של הציבור".

שפיר טוענת, כי "יש פתרונות שניתן ליישם באופן מיידי - דיור בר-השגה אמיתי מיושם כבר שנים במדינות רבות בעולם. צריך לקבוע שהמחיר של דירה בת-השגה נמוך ממחיר השוק ומהווה נתח משמעותי מכל פרויקט שנבנה במדינה. אנחנו לא דורשים מהממשלה נס, אלא יישום של פתרונות פשוטים לבעיות אמיתיות ודחופות. לפעמים נדמה שהמאמץ לרמות את הציבור גדול יותר מהמאמץ לפתור את המצוקות שהוציאו מאות אלפים לרחוב".

ח"כ אריה ביבי (קדימה) אמר: "שר השיכון בא וחטף את כל הנושא של דיור בר השגה. צריך לקבוע מחיר דירה בדיור להשגה, ולא להמשיך להתברבר".

לדברי ח"כ איתן כבל (עבודה), "יש יותר רפורמות מדיור. זה פשוט לא ייצא אל הפועל. שר השיכון אומר מה צריך לעשות, פעם אחר פעם, אך דבר לא נעשה. שר הבינוי והשיכון לא צריך לבכות כל הזמן על האוצר, שיעשה משבר".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), התייחסה בדיון דווקא לדיור הציבורי, ולסכום של 2.7 מיליארד שקל ממכירת הדירות ממאגר הדיור הציבורי ש"נעלם". "אם יש כשל שוק, השלטון חייב להתערב, בשביל מה יש ממשלה?", אמרה לוי-אבקסיס. "יש כיום הומלסים עם תעודת זכאות לדירה - אך ללא דירה".

לדברי ח"כ ניצן הורוביץ (מר"צ), "דירת 2 חדרים בת"א, רמת גן, במרכז, עולה מעל מיליון שקל. דירות קטנות, כפי שנקבע בחוק התכנון זה טוב, אבל לא מספיק. צריך לקבוע מחיר. דיור בר השגה זה הישג גדול של המחאה החברתית".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "יש להפריד בין דיור בר השגה לדיור סוציאלי. צריך לטפל בדיור הציבורי. הדיון עקר מתוכן אם לא מתייחסים לקריטריונים לדיור בר השגה".

"מה שהיה אתמול זה ניצול של המחאה ומכירת חיסול של דיור בר השגה"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "הצעת החוק תעשה שינוי דרמטי. היום הקרקע נמכרת במחיר מלא. המשקיע רוכש דירה במיליון מיליון וחצי שקל ורוצה תשואה מסויימת. ברגע שהקרקע תיועד לבנייה להשכרה, המחיר יהיה נמוך יותר מלכתחילה. נכון להיום, כשאין תשואות להשכרה, אז לא יבנו להשכרה. אם מחירי הדיור יעלו, גם מחירי השכירות יעלו. אם המדינה תשווק ותבנה היא תוכל לעשות את זה במחיר מפוקח. אנחנו מסכימים שיש עוד צעדים משלימים של הממשלה שצריך לעשות".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים: "עיגון העניין בחקיקה התחיל ברצון למצוא פתרונות דיור לכל מיני שכבות באוכלוסייה. יחד עם זאת, אם אין הגדרה ברורה ביחס למחיר, זו בעיה. גם יוזמות ברוכות של דיור מוזל יכולות לסטות מהכיוון אם אין הגדרה ברורה. צריך להבין שמה שבעיקר עורר את חמתו של הציבור זה לא העובדה שמנסים לקבוע קריטריונים אלו או אחרים, אלא הניסון לעשות מהלך מסויים ולצבוע אותו בצבעים אחרים. אנחנו הולכים ונואשים מלקבל פתרון מהממשלה.

"יש אחריות לכנסת לקבוע בחקיקה ראשית את הנושא, במיוחד לאור אוזלת היד של הממשלה. עדיין חסר נספח חברתי להצעה, שמדבר על מצב סוציו אקונומי, איפה יהיה הדיור בר השגה; למי זה ייועד כדי לא ליצור ריכוזי עוני - אסור להירתע מלרדת לדקויות. אנחנו נמצאים בהתחלת תהליך של חקיקה ואנחנו נותנים תקווה גדולה בכנסת שתראה מהו צדק חברתי. מה שהיה אתמול זה ניצול של המחאה ומכירת חיסול של דיור בר השגה".

"אפשר למנוע את המחאה של הקיץ הבא"

יעקב אדרי (קדימה) פנה אל נציגות המחאה שנכחו בדיון ואמר: "בזכותכם יש מה שיש היום. וזה לא מספיק". בהמשך פנה אדרי אל יו"ר הוועדה אמנון כהן, שיבח אותו על הצעת החוק ואמר: "אולי אתה תמנע את המחאה של הקיץ הבא".

שרה צימרמן מנהלת אגף נכסים ודיור במשרד השיכון אמרה: "ההחלטה על 50% הנחה בקרקע שהתקבלה אתמול לא היה כדוגמתה. אחרי 20 שנה חזרו להשתמש בקרקע ככלי שיכול להוזיל מחירי הדירות".

בנוגע להצעת החוק אמרה צימרמן: "לחייב דירות קטנות זה חשוב. אנחנו מחפשים לשווק את הדירות הקטנות אבל אין למצוא - דירות של 100 מ"ר אין למצוא. הדרך להכתיב את זה באמצעות חוק היא נכונה וחשובה, ההגדרה נמצאת בתוך החוק - דירות קטנות ודירות שתוגדרנה כדירות להשכרה. היום כשאני מוציאה מכרז למגורים ומכירה, אף אחר לא הולך להשכרה, אלא רק למכירה. ברגע שתהיה חובה בחוק לדירות קטנות זה יתקדם". במקביל הדגישה צימרמן כי שר השיכון חושב שצריכה להיות מגבלה של גג למחיר.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, מסר כי "ההצעה לא תיתן פתרון לצורך הממשי הקיים. אני קורא לאמץ החלטות מעשיות שניתן ליישמן בפרק זמן קצר ולהביא פתרונות בשטח. אם תתקבל החקיקה כי דיור בר השגה הוא דירות קטנות במחירי השוק, אנו נעשה עוול לאלפים הזקוקים לפתרונות. דיור בר השגה הוא דיור מוזל, איך עושים זאת? מגדילים את היצע הקרקעות ומטפלים בפשטות בבירוקרטיה ע"י קליטת עובדים חסרים. הפתרונות פשוטים ומתבקשים מאליהם, עד כי זה ממש הזוי שהם לא מיושמים. הוד"לים לא נתנו כל מענה אמיתי, ועתה שוגים ומעבירים עוד הצעת חוק שלא תיתן פתרון ממשי אלא תפגע ביכולת שלנו להביא לדיור בר השגה, ואני בטוח שזו לא כוונתו של ח"כ אמנון כהן. אני קורא לחברי הכנסת לבדוק את הדברים ולא לחוקק את החוק".

ח"כ דב חנין (חד"ש), אמר בדיון בוועדת הפנים כי "אם לא יהיה דיור בר השגה אמיתי, אנחנו צריכים לומר לממשלה: 'רפורמת המרפסות' של נתניהו לא תעבור. אפילו בניו יורק, עיר במדינה הכי קפיטליסטית, 30% מהדירות הן דירות ברות-השגה".