בית החולים ע"ש דייויד סטרן

הלו"ז הצפוף והאכזרי עושה את שלו: 57 שחקני NBA פצועים נכון לרגע זה, קבוצות הפסיקו להתאמן, ומאמנים מודים שהם נוטים לוותר על משחקים כדי לתת לרגליים הדואבות קצת מנוחה

לפילדלפיה 76' יש עונה מצוינת עד עכשיו. בלי אף סופרסטאר, פילדלפיה מדורגת ראשונה בבית האטלנטי (ושלישית במזרח) עם מאזן 6-15, הרבה לפני היריבות המפורסמות והעשירות בכוכבים בוסטון סלטיקס (10-10) וניו יורק ניקס (8-13). אבל דאג קולינס, מאמן פילדלפיה, הרבה יותר מודאג ממרוצה.

"אני מודאג מהבריאות של השחקנים", אומר קולינס, שלפני שבועיים איבד את הסנטר הפותח והסנטר המחליף שלו בגלל פציעות, ועדיין לא יודע מתי הוא יקבל אותם בחזרה. "אמרתי לקבוצה לקראת העונה: (רק) לקבוצות הכי קשוחות מנטלית יהיה סיכוי לשרוד, כי אף קבוצה לא תהיה טובה מבחינה פיזית, כולם ייאבקו עם פציעות".

***

כמות הפציעות ב-NBA היא, למרבה הצער, הנרטיב המרכזי של עונת 2011/12 בינתיים. עשרה ימים לתוך העונה היו בליגה 63 שחקנים פצועים. כרגע הספירה עומדת על 57. בין השחקנים שכבר החמיצו משחקים בגלל פציעות: לברון ג'יימס, דוויין ווייד, דירק נוביצקי, כרמלו אנתוני, דריק רוז, סטיב נאש, פול פירס, ריי אלן, כריס פול, מאנו ג'ינובילי. "ואני מופתע שאין אפילו יותר פציעות", אומר ג'ייסון ריצ'רדסון, הגארד הווטרן המצוין של אורלנדו מג'יק שהחמיץ העונה שני משחקים בגלל נקע בקרסול, "זה מפחיד כרגע".

ריצ'רדסון, כמו פחות או יותר כולם ב-NBA, מאשים את הלו"ז האכזרי על סף הגרוטסקי של העונה. מחנות האימונים של הקבוצות התחילו השנה ב-9 בדצמבר, רק 16 ימים לפני תחילת העונה. כל קבוצה שיחקה רק שני משחקי קדם עונה, לעומת שמונה (שנפרשים על-פני חודש) לפני עונה רגילה. תוסיפו להכנה הקצרה עונה של 66 משחקים ב-124 ימים, "וברור שיש קורלציה", אומר ריצ'רדסון, "אי אפשר לדמות משחקי NBA, לא משנה מה תעשה. אני התאמנתי כל הקיץ וכנראה נמצא בכושר הפיזי הכי טוב בקריירה שלי, אבל כשהתחלתי לשחק הגוף שלי לא היה מסונכרן".

הגוף של ריצ'רדסון לא היה מסונכרן כי הוא לא עבר את התהליך שעובר גוף של שחקן NBA כל שנה. במחנה אימונים לקראת עונת NBA רגילה המטרה היא לפרק את הגוף ולבנות אותו מחדש, מספיק חזק לעומס ולאינטנסיביות של 82 משחקים בעונה. "שחקנים בדרך כלל מתחילים להתאמן בספטמבר כדי לשפר את הכושר הגופני שלהם", אומר ריק ביוקר מ-ESPN, "ואז יש להם את כל אוקטובר כדי להתרגל למשחק קבוצתי. העונה לא היה להם את זה. חלק מהאנשים יגידו, 'אם אתה ספורטאי מקצועני, אתה תמיד צריך להיות בכושר'. אבל יש מדע בעניין הזה. אתה אמור להגביר לאט את האינטנסיביות ככל שאתה מתקרב לעונה. בלי לדעת מתי ההשבתה תסתיים, אפילו לשחקן הכי מסור לא היתה שום הזדמנות להכין את עצמו בצורה נורמלית".

לא רק לשחקנים כאינדיבידואלים לא היתה הכנה נורמלית: גם לקבוצות. והלו"ז העונה לא מאפשר להשלים פערים. "האימון האחרון שלנו היה ב-3 בינואר", אומר קולינס, "לפני שטסנו לניו אורלינס למשחק חוץ חמישי ברציפות. כרגע נראה שהאימון הבא שלנו יהיה ב-11 במארס. לפני שבוע שיחקנו בשני, רביעי, שישי ושבת, אותו דבר השבוע. זה די סוריאליסטי".

הסיטואציה הסוריאליסטית שינתה את האסטרטגיה של חלק מהמאמנים ב-NBA, שמוכנים לוותר על חלק מהמשחקים העונה בשלב הרבה יותר מוקדם כדי לא להסתכן בפציעות נוספות או לתת מנוחה חשובה לשחקנים הכי חשובים בקבוצה. "כל פעם שיש לנו סיכוי לנצח, ברור שאני אלך על זה", אומר קולינס, "אבל בלילות שאין לנו את זה, ואנחנו בפיגור גדול, מן הסתם אני אהיה חכם בדרך שאני מחלק את הדקות. זו שנה אחרת, ואני מדבר על זה עם הקבוצה כל הזמן. אנחנו צריכים להבין איך לנווט במים האלה".

רשימת הפצועים ב-NBA / צלם: רויטרס
 רשימת הפצועים ב-NBA / צלם: רויטרס

***

למים הסוערים ב-NBA העונה אחראים גם בעלי הקבוצות וגם השחקנים. בעלי הקבוצות רצו להתחיל את העונה בחג המולד (25 בדצמבר) בשביל יחסי ציבור ורייטינג, ודחסו כמה שיותר משחקים בשביל לצמצם למינימום את ההפסד הכלכלי הטבעי בעונה מקוצרת. השחקנים, שרצו להציל כמה שיותר אחוזים מהשכר השנתי שלהם (שמחושב העונה באופן יחסי), היו רחוקים מלהתנגד ללו"ז המטורף.

עכשיו נשאר רק לקוות שהטירוף לא יסתיים בטרגדיה ספורטיבית, כמו אליפות שתוכרע בגלל פציעות.