תרחיש יום הדין? "גרמניה עלולה לפרוש מגוש האירו"

יניב פגוט מקבוצת איילון, על משבר החוב: "גרמניה קרובה לקצה גבול היכולת - צפויה להחזיק בחשיפה אדירה של 635 מיליארד אירו לחובות הבעייתיים באירופה"

האם משבר החוב באירופה עלול להביא עימו תפנית לא נעימה ומפתיעה במיוחד, בדמות פרישתה של גרמניה מגוש האירו? בבית ההשקעות איילון, מזהירים כי ככל שהזמן עובר, גוברים הסיכויים כי גרמניה - הכלכלה הגדולה והחזק באירופה - מחזיקה בחשיפה רחבה מדי לחובותיהן של הכלכלות ה"מתקשות" באירופה, ולפיכך עלולה אף לפרוש מהגוש.

"גרמניה לא תחתום עד אין סוף על צ'קים לחילוץ המדינות החלשות בגוש האירו", מסביר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "עם התחייבויות המגיעות לכרבע מהתמ"ג הגרמני - ניכר כי גרמניה הגיעה לקצה גבול היכולת שלה".

גרמניה, כידוע, לוקחת חלק פעיל במיוחד בסיוע למדינות גוש האירו השקועות בחובות - המכונות גם מדינות ה-PIIGS (ראשי תיבות של פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד). כך, אחראית גרמניה על כ-30% מהיקף המזומנים של קרן החילוץ האירופאית (EFSF), כאשר גם המוסדות הפיננסים בגרמניה מחזיקה בחשיפה רחבה לחובות ה-PIIGS.

פגוט מאיילון מסביר כי במקרה של מימוש כלל תוכניות החילוץ באירופה, הכוללות בין היתר מינוף של קרן החילוץ לכטריליון אירו והקמה של מנגנון הייצוב האירופי (ESM) בכ-500 טריליון אירו - תחזיק גרמניה ב"חשיפה אדירה" של כ-635 מיליארד אירו למדינות ה-PIIGS (ראו גרף).

החשיפה הגרמנית למדינות ה-GIIPS
 החשיפה הגרמנית למדינות ה-GIIPS

"על מנת להמחיש את גודל החשיפה הגרמנית הישירה, נציין כי מדובר על יותר מרבע התוצר השנתי הגרמני", דברי פגוט. "וזאת, בלי להביא בחשבון חשיפה גרמנית אפשרית לתוכניות חילוצים נוספות מבית, במקרה של אסקלציה באירופה".

כך, בשורה התחתונה, מזהיר פגוט כי גרמניה, האחראית על יותר מ-27% מהתמ"ג בגוש האירו, "קרבה בצעדי ענק לנקודה אותה תגדיר כקצה גבול היכולת שלה להשתתף במימון המדינות בקשיים".

"התרחיש כי גרמניה תפרוש מגוש האירו יחד עם עוד מספר מדינות חזקות או שתחתור לעיצוב גוש האירו מחדש בלי המדינות היחלשות הינו תרחיש סביר - ועלול להפוך במהרה לתרחיש מרכזי", הוא מסכם.